Ny medieverden krever nye løsninger
Tidende er det eneste odontologiske fagtidsskriftet på norsk. Tidsskriftet er Tannlegeforeningens medlemsblad som sendes til nesten alle norske tannleger. Bladet går også i abonnement til ikke-medlemmer, biblioteker i inn- og utland og til avisredaksjoner. Noen tannleger leser i tillegg tidsskriftene som utgis i våre naboland, og noen leser jevnlig vitenskapelige tidsskrifter. Men for det store flertall av norske tannleger utgjør Tidende hovedkilden for faglig informasjon og oppdatering. Slik har det vært i 108 år. Utviklingen av bladet, innholdsmessig såvel som teknisk og layoutmessig, har gått jevnt og trutt i takt med de teknologiske nyvinninger og den generelle utviklingen for fagpresseblad i alminnelighet. Senere års leserundersøkelser har vist at våre lesere er fornøyd med bladet.
Men utviklingen stanser ikke, den akselererer. Ny teknologi i form av elektronisk formidling sender en flom av informasjon ut i samfunnet i samme øyeblikk ting skjer. Og Internett med sitt overveldende tilbud er tilgjengelig for flere og flere av oss. Fargerike brosjyrer og kunde- og annonseblader dumper ned i postkassene. Det produseres hobby- og spesialblad for alle tenkelige særinteresser. TV-kanaler slåss om vår oppmerksomhet.
Alt dette i en tid da alle synes å ha alt, bortsett fra tid.
Tidendes målgruppe er tannleger, og tidsskriftet har viktige formidlingsfunksjoner innad i foreningen, såvel som utad mot samfunnets beslutningstakere. Denne funksjonen er stadig viktig. Et fagtidsskrift skal være en fordypningskanal. Det representerer i motsetning til mange av de mer dagsaktuelle og «flyktige» medier, en spesialisert fagkompetanse med troverdighet og seriøsitet. Tidsskriftet må imidlertid formes i forhold til lesernes behov og forventninger i en helt ny medieverden.
Vil Tidende klare å konkurrere om oppmerksomheten? Vil det kunne overleve som en viktig kilde til informasjon om tannhelsefaget? Vil leserne fortsatt ha et trykt medium? Hva bør det inneholde, og hvordan bør det se ut? Og hvordan kan vi i årene som kommer best mulig utnytte de mulighetene som Internett gir oss når det gjelder formidling og lagring av medisinsk og odontologisk informasjon og kunnskap?
I NTFs strategiplan og i foreningens planer for den systematiske etterutdanningen er Tidende nevnt som et viktig middel og en forutsetning for å oppnå ulike mål. Samlet innebærer dette at tidsskriftets totale formidlingsrolle på papir og elektronisk, bør gjennomgås og eventuelt revideres.
På årets første hovedstyremøte ble det oppnevnt et utvalg for utredning av NTFs tidende. Utvalget består av Nils Roar Gjerdet (formann), Ninni Haug, Lars Inge Byrkjeflot, Hans Jacob Rønold og Marit Teigen. De har fått som mandat å foreta en samlet vurdering av Tidendes nåværende og fremtidige oppgaver med henblikk på formidling av faglig/vitenskapelig stoff, informasjon og debatt, profilering av foreningen og annonsemarkedet som stillings-, tjeneste- og produktmarkedet. De skal også vurdere hvordan elektronisk teknologi best kan utnyttes i formidlingsarbeidet, og de skal konkretisere og prioritere de samlede oppgavene og analysere og vurdere ressurser og økonomiske konsekvenser.
Lesere som har meninger om Tidendes form, innhold, utgivelsesfrekvens, layout mm har nå muligheten til å bli hørt. De kan henvende seg direkte til utvalgets formann, Nils Roar Gjerdet, enten på gamlemåten med brev til Det odontologiske fakultet, Årstadveien 17, 5009 Bergen, eller i tidens ånd via elektronisk post på adressen: