Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning
Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning
Bakgrunn
NTFs representantskap sluttet seg i 1996 til
en framlagt plan for utvikling av en modulbasert systematisk
etterutdanning. Klarsignal ble gitt for utprøving og
evaluering av en fagmodul "så snart det lar seg
gjøre". I følge planen skulle systemet, ferdig utbygget,
bestå av fem slike moduler. Foreløpige resultater ble
framlagt for representantskapet 1997, som fastslo at oppgaven
for perioden 1998/99 var å utvikle og gjennomføre en styrt
utprøving og evaluering av en fagmodul, og deretter framlegge
en prosjektrapport for NTFs representantskap som grunnlag for
endelig vedtak om iverksettelse av TSE.
Styringsstruktur
Arbeidet med TSE har vært gjennomført som et
prosjekt forankret faglig og administrativt i sekretariatets
fagavdeling. Den faglige styringen utøves av TSEs fagutvalg,
som består av NTFs fagnevnd med sine fakultetsoppnevnte
representanter, supplert med representanter for NTFs
hovedstyre, fylkestannlegene og Statens helsetilsyn.
Fagutvalgets oppgave er å utarbeide kravspesifikasjoner for
innholdet i fagmodulene, vurdere og foreta endelig
godkjenning av fagmodulene i henhold til
kravspesifikasjonene. Utvalget skal godkjenne årlige
oppdateringer av fagmodulene, og dessuten gjennomgå og
eventuelt revidere kravspesifikasjonene hvert 5. år. Som
ansvarlig for gjennomføringen av vedtak fattet av NTFs
representantskap har hovedstyret hatt den formelle styringen
med TSE-prosjektet.
Utviklingsfasen
Planen fra 1996 var i hovedsak basert på
tradisjonelle etterutdanningsmetoder. I det
utviklingsarbeidet som ble iverksatt fra våren 1997 ble det
lagt vekt på å innhente informasjon om nyere
utdanningssystemer og -metoder, både mht. organisering og
pedagogiske prinsipper, og om bruk av informasjonsteknologi i
undervisningssammenheng. Dette var i tråd med de prinsipper
som ble lagt til grunn i samtidige offentlige utredninger om
en etter- og videreutdanningsreform (senere
"Kompetansereformen"). Videre ble det satset mye på
å etablere gode forhold til de odontologiske fakultetene som
leverandører av det faglige innholdet i TSE.
Fakultetene
NTF har hele tiden ønsket at de
odontologiske fakultetene i Bergen og Oslo skal være sentrale
aktører på fagsiden i arbeidet med TSE. Dette er naturlig
ikke bare fordi det er her hovedtyngden av landets
odontologiske fagkunnskap er samlet, men også på bakgrunn av
den politiske fokuseringen på etter- og videreutdanning
generelt og fordi universitetsloven faktisk fastslår at
universitetene har et ansvar for etterutdanning. Fakultetene
har i flere sammenhenger uttrykt bekymring for at TSE skal
bli altfor ressurskrevende, først og fremst på
personellsiden. Begge fakulteter har imidlertid bidratt
positivt til at det har vært mulig å gjennomføre
prøveprosjektet.
Kravspesifikasjoner
Etter at konserverende tannpleie for voksne
med kariologi og endodonti først var valgt som tema for
prøvemodulen, besluttet fagutvalget høsten 1997 å forandre
dette til oral medisin og gerodontologi, blant annet med
tanke på å knytte temaet til eldre og helse som nasjonalt
satsningsområde. Revidert kravspesifikasjon ble vedtatt mot
slutten av året, og omfattet bl.a. krav til det
odontologiskfaglige innholdet, den pedagogiske basis
(problembasert læring/PBL), formidlingsmetoden
(fjernundervisning/FUV) og hjelpemidlene
(informasjonsteknologi/IT, AV-midler, bibliotek, skriftlig
materiell m.m.)
Fjernundervisning og informasjonsteknologi
For å oppfylle kravene om 1) at TSE skal ha
en lokal forankring og 2) at opplegget alt fra starten av
skal ha et omfang og en fleksibilitet som om ordningen skulle
være obligatorisk (Representantskapet ‘94), ble det
tidlig klart at FUV og IT måtte inngå som de bærende
elementer i systemet. For å bote på manglende kunnskap og
erfaring på feltet, ble det knyttet kontakt til høgskoler,
universitet og organisasjoner med erfaring fra området.
Senter for livslang læring ved Høgskolen i Lillehammer ble
engasjert til å bistå i utviklingen av
undervisningsprogrammet, med særlig ansvar for
fjernundervisningsmetodikk, produksjon av AV-midler og
nettbaserte tjenester for TSE.
Prøveprosjektet
Deltakerne
Utprøvingen av pilotmodulen ble gjennomført
i perioden januar til juni 1999 med tre grupper på til sammen
ca. 120 deltakere. Gruppe 1 besto av spesielt inviterte
deltakere, lokalforeningenes kurskontakter og Den offentlige
tannhelsetjenestens tilsvarende. I tillegg var
spesialistforeningene invitert til å sende representanter.
Gruppene 2 og 3 besto av "frivillige", dvs.
egenpåmeldte deltakere fra henholdsvis Buskerud (gruppe 2) og
Nord- og Sør-Trøndelag (gruppe 3). Medlemmer av hovedstyret
og fagnevnden deltok spredt på alle gruppene.
Gjennomføringen
I planen fra 1996 var hver modul organisert
med tre samlinger og to hjemmearbeidsfaser mellom samlingene.
Prøveprosjektet er gjennomført etter denne modellen med
enkelte justeringer. Gruppe 1 fulgte den opprinnelige
skissen, mens gruppe 2 og 3 fikk et modifisert opplegg hvor
mellomsamlingen ble gjort virtuell; dvs. ved bruk av IT. Hver
av hovedgruppene (1-3) var i utgangspunktet inndelt i mindre
grupper på 6-8 personer som basis for hjemmearbeidsfasene. I
gruppe 2 og 3 møttes disse basisgruppene lokalt på
mellomsamlingen, men de hadde bare kontakt med
faglærer/veileder via Internett. Telefonkonferanse ble
benyttet for Buskerudgruppas del.
Organiseringen av undervisningen
På (de fysiske) samlingene ble fagstoff
formidlet via tradisjonelle oversiktsforelesninger,
plenumsdiskusjoner, videoforelesninger og arbeid med
PBL-oppgaver. Det sistnevnte tjente flere hensikter. Dels var
det viktig for etableringen av basisgruppene, dels for å
innøve PBL-metoden og dels for at deltakerne skulle få
anledning til å prøve søk på Internett, sende e-post, bruke
diskusjonsgrupper på nettet osv. TSEs egen hjemmeside var
hovedarena for denne virksomheten. Spesialproduserte videoer
ble benyttet både til å underbygge teoristoffet og som
utgangspunkt for PBL-oppgaver til
hjemmearbeidsfasen.
I periodene mellom samlingene var Internettet den vesentligste kommunikasjonskanalen både mellom gruppemedlemmene og mellom faglærerne og deltakerne. Faglærerne fungerte her som veiledere ("tutorer") som kommenterte gruppenes arbeid med oppgavene og svarte på spørsmål underveis. Oppgavebesvarelsen er det eneste reelle produkt som deltakerne skal innlevere under kurset. Besvarelsen kommenteres av faglærer og kan diskuteres nærmere i plenum eller i basisgruppa på bakgrunn av disse kommentarene. For øvrig inneholder TSE ingen formell prøving av deltakernes kunnskaper.
Evaluering
En rapport fra prøveprosjektet er under
utarbeiding. Denne skal i løpet av høsten 1999 behandles i
henholdsvis fagutvalget, hovedstyret og representantskapet.
Videre blir det utarbeidet en egen rapport med deltakernes
synspunkter på prøveprosjektet. Deltakerevalueringen er
overlatt til en ekstern konsulent, knyttet til det
pedagogiske forskningsmiljøet ved Universitetet i
Oslo.
Foreløpige inntrykk
Det er selvsagt farlig å "synse"
noe om forhold man ikke kan belegge med dokumentasjon. Men
det generelle inntrykket fra prøveprosjektet er at
a) tannleger finner PBL-formen lett å ta i
bruk, da den er relevant i forhold til yrkessituasjonen
b) bruk av IT bød på størst problemer i
begynnelsen, men dette gir også positive opplevelser ved at
man lærer å beherske mediet
c) fysiske samlinger vurderes høyt, men er
såpass ressurskrevende at de må reduseres til et forsvarlig
minimum
d) organiseringen av arbeidet i
basisgruppene er avgjørende for resultatet av arbeidet med
PBL-oppgavene, og dermed for det faglig utbyttet den enkelte
får
e) den fleksibilitet som fjernundervisning
via IT gir mulighet for, bør utnyttes, samtidig som det må
legges klare føringer for arbeidet i hjemmefasene og på de
virtuelle samlingene
f) bruk av videoer, både i illustrasjons- og
formidlingsøyemed, må vurderes kritisk i hvert enkelt
tilfelle
g) TSEs hjemmeside med faglig stoff, faglige
linker, diskusjonsgrupper m.m. fungerte rimelig godt, men må
bygges vesentlig om og ut for ev. framtidig drift i større
omfang. Dog hersker det ingen tvil om at TSE så langt som
overhode mulig må være IT-basert.
Økonomi
Kostnadene ved utviklingen av TSE har vært
dekket over Reservefondet, hvor det etter representantskapets
ønske i 1994 ble avsatt 5 mill kr til formålet fra salget av
NTFs aksjer i Norsk Dental Depot AS. I perioden 1. januar
1995 – 1. juli 1999 er det benyttet kr 3402192 av disse
midlene. Arbeidet med TSE representerer et betydelig løft for
foreningen, både økonomisk og faglig. Prosessen har vært
langvarig og komplisert, ikke minst fordi TSE langt på vei
har vært et nybrottsarbeid i etterutdanningssammenheng, også
på nasjonalt nivå. Det blir derfor vurdert om midlene som
medgår til utviklingsarbeidet, skal anses som en investering
fra foreningens side i tannlegenes kompetanseheving og
faglige kvalitetsutvikling.
For øvrig forutsettes det at TSE i en ordinær driftssituasjon skal være deltakerfinansiert og selvbærende. Kursavgiften vil trolig være en viktig faktor for i hvilken grad tannlegene vil komme til å ta systemet i bruk, og det må derfor søkes etter løsninger som forenkler kursadministrasjonen, rasjonerer med fagkreftene og gir kostnadseffektiv utnyttelse av de teknologiske løsninger som utarbeides for systemet. IT-basert kursadministrasjon, bruk av Internett til løpende kommunikasjon og CD-rom og video som alternativ til tradisjonelle "opptredener" fra faglærernes side er eksempler på ressursbesparende aktiviteter. Det er imidlertid viktig å være klar over at også teknologiske løsninger koster, både til produksjon av CD-rom og video og til kontinuerlig oppdatering og vedlikehold av nettbaserte tjenester. En vesentlig fordel vil være at faglærerne avlastes i vesentlig grad for reiser og fysisk tilstedeværelse. Siden TSE forutsettes å skulle bli et fast etterutdanningstilbud, må det avsettes midler fra driften til fortløpende oppdatering av fagmodulene. Oppbygging og vedlikehold av et lokalt administrativt apparat må finansieres over kursavgiften, sammen med kostnader knyttet til selve kursarrangementet og til sentral administrasjon av TSE.
Fremtiden for TSE
I en fremtidig driftssituasjon vil TSE være
avhengig av å ha lokale organisasjonsledd i tillegg til den
sentrale administrasjonen. Det blir vesentlig å etablere gode
relasjoner mellom lokalforening og Den offentlige
tannhelsetjenesten. Fra fylkestannlegehold er det gitt
signaler om positiv interesse for å delta i et fortsatt
samarbeid om TSE. Praktisk-administrative oppgaver kan løses
enten av lokalforeningens kurskontakter, ev. kurs-/fagutvalg,
eller av DOTs tilsvarende. I tillegg vil det være behov for å
bygge opp lokal veilederkompetanse hos en del interesserte
kolleger. Oppgavene for veilederne vil ikke være av faglig
karakter, men rettet mot selve prosessen i forbindelse med
PBL-arbeidet. Et opplæringstilbud vil bli etablert for å
ivareta veiledernes behov for kompetanseoppbygging og
-utvikling.
IT vil nødvendigvis måtte stå sentralt i den videre oppbyggingen av TSE dersom man skal oppfylle de krav som tidligere er stillet av representantskapet. Selv om mange tannleger per i dag verken har EDB-utstyr eller er særlig kjent med Internett, bør IT-kravet likevel ikke skremme noen fra å delta. Erfaringene fra prøveprosjektet tilsier at IT-terskelen ikke er altfor tung å komme over, og at mange er glad for at de har fått hjelp til å ta det første skrittet. Det er heller ikke noe absolutt krav at hver enkelt deltaker skal ha egen PC og være på nettet, så lenge man har mulighet for tilgang via andre i eller utenfor den (lokale) gruppa man blir tilknyttet.
TSEs fremtid skal avgjøres av representantskapet 1999. Hovedstyret har våget å forskuttere en positiv holdning og har derfor tatt sjansen på å føre opp videre arbeid med henholdsvis utvikling og iverksetting på arbeidsprogrammet for perioden 2000–2001. Dette er selvsagt på ingen måte ment å binde opp representantskapets diskusjon verken om TSE eller om arbeidsprogrammet.
Under forutsetning av et positivt vedtak vil den første modulen kunne ferdigstilles slik at den kan tilbys i kursmarkedet fra høsten 2000. Videre vil en ny fagmodul trolig kunne ferdigstilles per halvår, noe som tilsier at hele systemet kan være i drift i 2003.
Rapportene fra prosjektgjennomføringen og om deltakerevalueringen vil bli sendt til lokalforeningene og de valgte representantene sammen med forslag til vedtak i saken.