Medienes søkelys – fristende og farlig?
Magne Nylennas åpningsforedrag ved NTFs
landsmøte:
Medienes søkelys – fristende og
farlig?
Det var en godt forberedt redaktør av Legetidsskriftet, og for den som ikke vet det – fra neste årsskifte generalsekretær i Legeforeningen, som holdt åpningsforedrag for NTFs landsmøte i år. Det handlet om sider ved medienes rolle i dagens samfunn. Som medieviter har man ingenting å utsette, verken på teoriutvalget eller konklusjonene til Magne Nylenna: Mediene har makt. De tar mye tid og energi. De er neppe farlige, men kan til tider være svært ubehagelige. De er kommet for å bli og de er nødvendige. Her gjelder det å opptre profesjonelt. Vil man være med på å prege dagens samfunn, må man være aktiv på de riktige og viktige arenaene. Enten vi liker det eller ikke; mediene er en slik arena.
- Bene vixit qui bene latuit – den har levd godt som har levd i det skjulte, sa man for to tusen år siden. Mye har endret seg siden den gang. I våre dager er et liv i det skjulte nærmest et bortkastet liv. Synlighet er blitt et suksesskriterium i våre dager, og dagens barn drømmer ikke om å bli verken oppdagelsesreisende eller forskere. De vil bli rike, og de vil komme på tv. De som er rike kommer på tv, og de som kommer på tv blir rike. Vi har lenge spøkt med at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften her til lands, spørsmålet er om ikke suget etter å komme på tv nå overgår de fleste andre drifter. Slik innledet Nylenna sitt åpningsforedrag og fortsatte med en kortfattet, men grundig gjennomgang av vesentlige sider ved medienes rolle i dagens samfunn.
Over en tredel av vår tid
Før ble massemediene gjerne kalt den
fjerde statsmakt. I dag sier mange at de er den fremste
statsmakt. De er portvakter for informasjon og de setter
dagsorden for hva vi skal være opptatt av. Ikke minst
tydelig er det at de legger beslag på vår tid. Et voksent
menneske i Norge bruker over seks timer daglig på ulike
medier. Mest på fjernsyn, litt mindre på radio, og avisene
er bekymret for en viss nedgang. Mye av tiden gjør vi noe
annet ved siden av, men over en tredel av vår våkne tid er
viet tv, radio, aviser, tidsskrifter og Internett.
Vi utsettes for langt mer informasjon enn vi kan fordøye. Vi får et underskudd på oppmerksomhet, og virkeligheten splittes opp og fragmenteres. Flimmersamfunnet blir det kalt, og vi blir egentlig kronisk underernært på refleksjon og analyse.
Markedsandeler som viktigste mål
For å diskutere medienes rolle i samfunnet
er det nødvendig med en oppdatert forståelse. Det er en
vanlig misforståelse at mediene fortsatt tjener
folkeopplysningen. Pressen tjener heller ikke lenger
spesifikke politiske partier, livssyn eller ideer. Den er
avideologisert. De fleste presseorganer i dag er
mediebedrifter med markedsandeler og aksjeavkastning som
sine viktigste mål. Kommersialiseringen kan selvsagt være
forenlig med en kritisk presse av høy kvalitet, men det er
markedet som rår og opplagstallene som bestemmer
innholdet.
Underholdning vinner over opplysning i de fleste medier. Og vi er alle skyld i det, for de aller fleste av oss velger korte tekster fremfor lange kronikker og fjernsynskanaler med kjappe, underholdende og spektakulære programmer fremfor de tunge. Fjernsynspessimisten Neil Postman sier at vi morer oss til døde. Infotainment er muligens et begrep som dekker hva det ofte handler om; en syntese av informasjon og underholdning.
Hundeglam i alle kanaler
Fjernsynet, med sin nærhet og intimitet, og
kombinasjon av lyd og levende bilde har størst sprengkraft.
Her erstattes tradisjonelle samtaler og dialoger med
konfrontasjoner og dueller. Motsetninger og konflikter i en
slags sirkusmanesje er blitt det ypperste. Med eksempelvis
nasjonalmoralisten Knut Olsen som seremonimester. Det skal
helst være bikkjeslagsmål. Men det finnes knapt uenighet
nok i vårt vesle land til å fylle det enorme antall
debattprogrammer i radio og fjernsyn. Og den som deltar i
en debatt eller lar seg intervjue, er stort sett ute etter
én eneste ting: oppmerksomhet. Ingen deltar i debatter for
at det skal føre til konsensus, kompromisser, bedre
løsninger eller dypere forståelse. De som tar ordet, gjør
det for å fremme egne eller egen organisasjons interesser.
Og for å markedsføre seg selv. Det er et slags skuespill,
der reporteren gir seg ut for å være intervjuobjektets
aggressive motstander. Desto lettere blir det for den som
intervjues å innta sin rolle som forsvarer av det som har
skjedd, parere og drive markedsføring for det man står for.
Høy temperatur og åpne konfrontasjoner gir gode seertall.
Slik sett har både journalisten, dennes kanal og
intervjuobjektet felles nytte av scenariet.
Helseparadokset i mediene
Helsestoff er godt pressestoff. Omfanget
er stort og økende. En gjennomgang av seks norske aviser
konkluderer imidlertid med at helsestoffet gjennomgående
holder et lavt kvalitetsnivå; det er mye
enkildejournalistikk og presisjonsnivået er ofte lavt. Noen
trekk ved helsedekningen i mediene akkurat nå er
bekymringsfulle:
Medikaliseringen av nordmenns hverdag gis god næring
av alle helsefarer og giftbomber som truer: e-stoffer,
høyspentledninger, mobiltelefoner og dødsbakterier. Tenk
bare på hvilke skremsler som er blitt amalgam og fluor til
del. Helseparadokset kalles det fenomenet at levealderen
stiger og de objektive helsemålene forbedres, samtidig som
den subjektive opplevelse av plager og problemer
øker.
Enkeltskjebner og personifisering preger fremstillingen i mediene. Det skaper liten helhet. Som gruppe, det være seg leger eller tannleger, beskyldes vi den ene dagen for slepphendt medikamentbruk, den neste for altfor restriktiv forskriving. Snart går kritikken på manglende dokumentasjon av behandlingsmetoder, og snart anklages vi for ikke å ta i bruk alternativ medisin.
Det aller største problemet er likevel kanskje ephemeridene – en insektsorden med vel 40 registrerte arter i Norge. Også kalt døgnflua. Døgnflua har et kort liv og glemmes raskt, men kan være heldig med været og få mye oppmerksomhet. Tilfeldige, bagatellmessige begivenheter og hendelser som glemmes nesten før man har lest det, forurenser hodene våre – og i morgen er det noe helt annet som preger nyhetsoppslagene.
Journalister og fagfolk spiller hver sine
roller
Men glem ikke at journalister på den ene siden og
andre fagfolk som tannleger og annet helsepersonell på den
annen, har to helt ulike, men begge viktige og vanskelige
oppgaver i det moderne samfunn. Noe av det som kjennetegner
rollene kan sammenfattes i disse begrepsparene: tannlegen
leverer
premisser mens journalisten presenterer
konklusjoner. Tannlegen tar
forbehold, mens journalisten
forenkler. Tannlegen er opptatt av det
representative, mens journalisten er ute etter det
kuriøse, for ikke å si det
sentrale versus det
sensasjonelle.
Kunnskap om disse forskjellene og forståelse for at begge roller er legitime er avgjørende for et godt samarbeid. Akkurat som en tannlege kan være spesialist på å stille diagnoser i munnhulen, kan en journalist være spesialist på å diagnostisere nyheter i lokalmiljøet.
I medienes søkelys
Hvordan blir det så når vi flytter oss fra å være
mediebrukere og -analytikere til selv å stå i medienes
søkelys? Den viktigste forutsetning for å lykkes overfor
mediene er å
vite hva man vil. Mange løper så snart de ser en
mikrofon. Noen løper for å slippe unna, mens andre løper
for å nå igjen reporteren. Å lykkes kan både bety å komme
til orde eller å slippe å komme til orde.
I organisasjonslivet oppleves ofte en pågående presse som ubehagelig. Klarer vi å takle mediene selv, eller trenger vi hjelp fra såkalte profesjonelle informatører, er et vanlig spørsmål i fagmiljøer. Det viktigste budskapet ligger uansett i det vi gjør og det vi står for. Det er en undervurdering, ikke av mediene, men av folk flest, å tro at emballasjen er det viktigste ved de budskap vi har å meddele omverdenen. Man kommer langt med klare mål og klar tale, for ikke å snakke om handling. Fagfolk bør svare på faglige spørsmål. Det gir troverdighet. En klar melding blir gjerne sitert ordrett. Mange uklare tanker blir gjerne misforstått, og det er nok like ofte at journalister hjelper intervjuobjektet til å fremstå som ryddig og gjennomtenkt som det motsatte. Det vil være uklokt å basere en mediestrategi på at mediene er ute etter å henge ut eller å forvrenge faglig informasjon.
Men det er også viktig å huske, både for enkeltpersoner, fagmiljøer og organisasjoner, at jo mer man eksponeres i mediene, jo større er sjansen for at man ikke fremstår akkurat slik man håpet. Søker vi medieeksponering, må vi ta bivirkningene med på kjøpet. Akkurat som i farmakologien har det som virker, også bivirkninger.
Og skulle noe gå galt; trøsten er at folk flest ikke tror på alt som står i avisen. Dessuten: enkeltoppslag har begrenset effekt. Hvert program har færre seere og lyttere enn du – og i hvert fall programlederen – tror, og selv de største avisoppslag brukes til å fyre i peisen med, eller til å pakke fisk og blomster i neste dag.
Ellen Beate Dyvi