Tannlegestudenters planer og forventninger til arbeid i tannhelsetjenesten
Forfattere:
professor, dr. odont. Seksjon for samfunnsodontologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo
prosjektleder. Seksjon for samfunnsodontologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo
professor, dr. philos. Seksjon for samfunnsodontologi, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo
Tilpasningen mellom utdanningskapasitet og arbeidsmarked kompliseres av at behovet for arbeidskraft i henholdsvis den offentlige og den private tannhelsetjenesten varierer over tid. Formålet med undersøkelsen var å belyse 1) hvilke planer tannlegestudenter hadde om arbeid og arbeidssted etter utdanning, 2) om studentenes oppvekstbakgrunn spilte en rolle for hvor de ønsket å jobbe, og 3) hvilke ønsker de hadde i tilknytning til jobben.
Undersøkelsen er foretatt blant alle tannlegestudenter i Oslo og Bergen på avgangskullet 2001 og 2002. Det ble delt ut 194 spørreskjema og 171 (88 %) ble returnert. Resultatene viser at 68 % av studentene oppga at det var viktig å jobbe i nærheten av tettsted. Uansett sektorvalg var jobb i eller nær tettsted viktig for studentene. Studentene selv er vokst opp i kommuner som er større enn 10 000 innbyggere. Da kan det ikke forundre at ganske få har forventninger om å jobbe i en kommune som er mindre enn oppvekstkommunen. Dette er en stor utfordring for tannhelsetjenesten både offentlig og privat. I likhet med andre studenter under høyere utdanning ønsker tannlegestudenten at praksis skal være lærerik, sosial, morsom, fleksibel og skape faglig utfordrende fellesskap.
Koblingen mellom profesjonsutdanning og arbeidsmarked i tannhelsetjenesten er sårbar. For å oppnå balanse i arbeidsmarkedet må tilgangen til tannlegestudiet tilpasses tilgang og avgang i tannhelsetjenesten. Videre må dimensjoneringen av tannlegeutdanningen ta hensyn til utdanningen av tannpleiere og hvilke oppgaver de skal ivareta. Tilpasningen mellom utdanningskapasitet og arbeidsmarked kompliseres av at behovet for arbeidskraft i henholdsvis den offentlige og den private tannhelsetjenesten varierer over tid. De nyutdannede tannlegers valg av arbeid i enten offentlig eller privat sektor kan medføre at mangel på tannleger i en av sektorene oppfattes som samlet mangel på tannleger. Den eksisterende diskusjon om utdanning av tannleger i Tromsø er et eksempel på at mangel på tannleger i distriktene fortrinnsvis i offentlig tannhelsetjeneste er tolket som en samlet mangel på tannleger. Grytten og medarbeidere (1) og Holst og medarbeidere (2) har argumentert for at rekrutterings-, fordelings- og stabilitetsproblemer i offentlige sektor ikke løses ved å øke utdanning, men må styres ved hjelp av virkemidler knyttet til organiseringen og finansieringen av tannhelsetjenesten.
Midt på 1970-tallet var det stor bekymring blant tannlegestudenter og i Den norske tannlegeforening fordi de mente at det ble opprettet for få stillinger i offentlig tannhelsetjeneste til å imøtekomme de nyutdannedes ønsker om ansettelse. Helsedirektoratet gjennomførte derfor i perioden 1973 – 1977 flere arbeidsmarkedsundersøkelser blant nyutdannede tannleger (3 – 7). En tilsvarende undersøkelse ble utført blant nyutdannede tannleger 1981 – 1985 (8). Mellom 1972 og 1984 skjedde en dramatisk nedgang i prosentandelen av tannlegeårgangene som faktisk hadde jobb i offentlig sektor kort tid etter embetseksamen. Nedgangen var fra 73,5 % til 17,8 %. På spørsmål om videre karriereplaner svarte mellom 3 og 5 prosent at de ville gå fra offentlig stilling til privat praksis. Frem til midten av 1980-tallet viste undersøkelsene at tannlegene som var ansatt i offentlig tannhelsetjeneste var stabile i arbeidsforholdet (8). Danske og svenske tannleger løste delvis rekrutteringsbehovene, men selve problemet er ikke av nyere dato.
Til nå har unge tannlegers ønsker i arbeidsmarkedet gjerne vært tolket som et spørsmål om å jobbe offentlig eller privat. Det er imidlertid grunn til å være oppmerksom på at også sentrum – periferi er en viktig dimensjon for dagens unge arbeidstakere. På tvers av utdanningstype og lengde synes mange yngre mennesker i dag å ønske å jobbe på tettsteder. Mange av Den offentlige tannhelsetjenestens klinikker ble opprinnelig lagt til perifere steder for å etablere et tilbud om tannhelsetjenester. I tillegg er det blitt stadig vanskeligere for eldre privatpraktiserende tannleger å få solgt en praksis i mindre sentrale kommuner. Et relevant spørsmål er derfor om rekrutteringsproblemene i Den offentlige tannhelsetjenesten skyldes at studentene foretrekker å jobbe privat eller om de ledige stillingene i Den offentlige tannhelsetjenesten er for perifere?
For å belyse tannlegestudentenes forventninger og deres ønsker til etablering i arbeidsmarkedet, gjennomførte Seksjon for samfunnsodontologi ved Det odontologiske fakultet i Oslo derfor en undersøkelse blant avgangsstudenter i Oslo og Bergen i 2001 og 2002. Formålet med undersøkelsen var å belyse 1) hvilke planer tannlegestudenter hadde om arbeid og arbeidssted etter utdanning, 2) om studentenes oppvekstbakgrunn spillte en rolle for hvor de ønsket å jobbe, og 3) hvilke ønsker de hadde i tilknytning til jobben.
Materiale og metode
Materialet omfatter alle tannlegestudenter ved de odontologiske fakultetene i Oslo og Bergen, som gikk slutten av 9. eller 10. semester våren 2001 og 2002. Siden fakultetet i Oslo har avsluttende eksamen to ganger i året, omfatter materialet også studenter fra høsten 2001. Det ble det sendt ut i alt 194 spørreskjema, og 171 (88 %) av studentene fylte ut og returnerte skjemaet. Studentene hadde fra 2 – 6 måneder igjen av studiet. Tabell 1 viser fordelingen av tannlegestudenter etter kjønn, sivilstatus, oppvekstregion og utdanningssted.
Bakgrunnsvariabler |
n |
Prosent |
---|---|---|
Utdanningssted |
||
Oslo |
98 |
57 |
Bergen |
73 |
43 |
Kjønn |
||
Kvinne |
88 |
51 |
Mann |
83 |
49 |
Sivilstatus |
||
Gift/samboer |
82 |
49 |
Enslig |
87 |
51 |
Oppvekstregion |
||
Østlandet |
81 |
51 |
Sør- og Vestlandet |
59 |
37 |
Midt- og Nord-Norge |
20 |
13 |
Oppvekstkommunens størrelse |
||
< 10 000 innbyggere |
29 |
19 |
10 000 – 30 000 innbyggere |
41 |
27 |
> 30 000 innbyggere |
84 |
55 |
Oppvekstkommunens sentralitet*) |
||
Usentral |
21 |
14 |
Middels sentral |
57 |
37 |
Sentral |
76 |
49 |
Spørreskjemaet omfattet følgende forhold: generelle bakgrunnsopplysninger, ektefelles eller samboers jobbsituasjon og ønsker for arbeidssted både med hensyn til sektor og fylke. Oppvekstkommune ble kategorisert i tre grupper etter antall innbyggere (< 10 000, 10 000 – 30 000, > 30 000). Oppvekstkommunens sentralitet ble inndelt etter Statistisk sentralbyrås (SSB) klassifikasjon. Svar på spørsmål om ønskede arbeidsforhold ble gitt på en skala fra 1 – 5, der 1 = lite viktig og 5 = svært viktig. Tabell 1 viser fordelingen av tannlegestudentene etter oppvekstregion, kommunestørrelse og sentralitet.
Resultatene presenteres i frekvenstabeller, og svar på de anvendte skalaer presenteres også som gjennomsnittsskåre.
Resultater
Halvparten av tannlegestudentene var kvinner, gifte eller samboende og fra Østlandet (Tabell 1). De fleste av studentene var fra sentrale kommuner med over 10 000 innbyggere. I de neste avsnittene skal vi undersøke betydningen av disse bakgrunnsfaktorene for valg av arbeidssted og sektor.
Tre måneder før tannlegeeksamen hadde 36 % av studentene allerede fått jobb. Av disse hadde 48 % fått jobb i Den offentlige tannhelsetjenesten, mens 40 % hadde fått jobb som assistent i privat praksis. Tjuesju prosent hadde privat praksis i nær familie, og de fleste regnet med å overta praksisen før eller senere. Studentene ble spurt om ektefelle/samboers mulighet for å få jobb utenfor sentrale strøk. I alt 68 % vurderte dem som gode.
Sektorvalg og stedsvalg
I alt svarte 45 % og 55 % at de som første prioritet ville jobbe henholdsvis offentlig og privat (Tabell 2). Færre mannlige studenter (35 %) enn kvinnelige studenter (53 %) hadde offentlig tannhelsetjeneste som første prioritet. Det var en større andel av studentene med oppvekst på Østlandet som ville velge privat sektor, og større andel av studentene fra Midt- og Nord-Norge som ville velge offentlig sektor. Dette bildet utviskes imidlertid når vi ser på oppvekstkommunens innbyggerantall og sentralitet. I Tabell 3 har vi sett på om sektorvalg henger sammen med ønsket om å jobbe i eller i nærheten av tettsted. Det fremgår av tabellen at 68 % av studentene oppga at det var viktig å jobbe i nærheten av tettsted. Uansett sektorvalg var jobb i eller nær tettsted viktig for studentene. Etter prioritering av offentlig eller privat sektor ønsket henholdsvis 62 % og 73 % av studentene å jobbe i eller nær tettsted. Studenter fra små og usentrale kommuner ønsket i samme grad som studenter fra større og sentrale kommuner å jobbe nær tettsted.
Alle tannlegestudentene fikk følgende spørsmål: «Dersom din første jobb blir innen Den offentlige tannhelsetjenesten, ser du på dette som et midlertidig yrkesvalg?» I alt svarte 75 % ja på dette spørsmålet, i høyere grad mannlige studenter (82 %) enn kvinnelige (68 %). Oppvekstregion og oppvekstkommunes størrelse og sentralitet hadde liten betydning for vurderingen av midlertidig yrkesvalg.
Sektor |
n |
Offentlig % |
Privat % |
---|---|---|---|
Alle studenter samlet |
145 |
45 |
55 |
Kjønn |
|||
Kvinner |
79 |
53 |
47 |
Menn |
66 |
35 |
65 |
Oppvekstregion |
|||
Østlandet |
71 |
38 |
62 |
Sør- og Vestlandet |
49 |
51 |
49 |
Midt- og Nord-Norge |
17 |
59 |
41 |
Oppvekstkommunens størrelse |
|||
< 10 000 innbyggere |
25 |
48 |
52 |
10 000 – 30 000 innbyggere |
33 |
48 |
52 |
> 30 000 innbyggere |
74 |
41 |
59 |
Oppvekstkommunens sentralitet*) |
|||
Usentral |
17 |
53 |
47 |
Middels sentral |
51 |
45 |
55 |
Sentral |
64 |
41 |
59 |
Lite viktig |
Nøytral |
Viktig |
I alt |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jobbe i/nær større tettsted |
Antall |
Prosent |
Antall |
Prosent |
Antall |
Prosent |
Antall |
Prosent |
Sektor |
||||||||
Offentlig |
7 |
11 |
18 |
28 |
40 |
62 |
65 |
100 |
Privat |
7 |
9 |
15 |
19 |
59 |
73 |
81 |
100 |
I alt |
14 |
10 |
33 |
23 |
99 |
68 |
146 |
100 |
Oppvekstkommunens størrelse |
||||||||
< 10 000 innbyggere |
2 |
7 |
6 |
21 |
21 |
72 |
29 |
100 |
10 000 – 30 000 innbyggere |
4 |
10 |
14 |
34 |
23 |
56 |
41 |
100 |
> 30 000 innbyggere |
7 |
8 |
16 |
19 |
60 |
72 |
83 |
100 |
I alt |
13 |
8 |
36 |
24 |
104 |
68 |
153 |
100 |
Oppvekstkommunens sentralitet*) |
||||||||
Usentral |
1 |
5 |
7 |
33 |
13 |
62 |
21 |
100 |
Middels sentral |
9 |
16 |
9 |
16 |
39 |
68 |
57 |
100 |
Sentral |
3 |
4 |
20 |
27 |
52 |
69 |
75 |
100 |
I alt |
13 |
8 |
36 |
24 |
104 |
68 |
153 |
100 |
Valgenes relative viktighet
Studentene ble spurt om viktigheten av sektorvalg, eierskap, klientell og lønn. Tabell 4 viser prosentfordeling og gjennomsnittsskåre. Gjennomsnittene kan sammenlignes loddrett og tolkes som relativ viktighet. Lønn etter innsats samt jobb i privat praksis ble ansett som mest viktig. Deretter kom det å få erfaring fra behandling av både barn og voksne. Denne rangeringen var i liten grad avhengig av oppvekstkommunens innbyggerantall og sentralitet. De kvinnelige tannlegestudentene skåret høyere enn de mannlige på viktigheten av å jobbe offentlig og å få erfaring med både barn og voksne, og lavere på viktigheten av å eie egen tannlegepraksis.
Alle studenter samlet |
Kjønn |
Oppvekstkommunens størrelse 10 000 - |
Oppvekstkommunens sentralitet*) |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
< 10 000 |
30 000 |
> 30 000 |
Middels |
||||||
Menn |
Kvinner |
innb. |
innb. |
innb. |
Usentral |
sentral |
Sentral |
||
Viktig å jobbe i Den offentlige tannhelsetjenesten |
27 |
25 |
29 |
28 |
26 |
27 |
28 |
27 |
27 |
Viktig å kunne jobbe i privat praksis |
38 |
39 |
38 |
36 |
39 |
39 |
30 |
38 |
40 |
Viktig å kunne eie egen tann- legepraksis |
32 |
35 |
28 |
30 |
33 |
31 |
31 |
32 |
31 |
Viktig å få erfaring med både barn- og voksenbehandling |
35 |
31 |
39 |
35 |
32 |
36 |
35 |
36 |
33 |
Viktig å få lønn etter innsats |
40 |
42 |
38 |
38 |
41 |
40 |
37 |
40 |
40 |
Ønskede arbeidsforhold
Studentene ble spurt om ønskede arbeidsforhold i tilknytning til tre aspekter: arbeidstid og lokalisering, faglig innhold og organisering, ledelse og belønning. Tabell 5 viser at tilfredsstillende inntekt var viktig, og at arbeidsstedet må passe til ektefelles ønsker og planer. Å jobbe nær tettsted var viktig, mens å jobbe nær oppvekststed ikke var viktig. Dette aspektet skåret lavest av alle spørsmål. Mulighetene for å kombinere offentlig og privat virksomhet var ikke et viktig moment.
Studentene ønsket jobb med faglige utfordringer, og anså tillit fra pasienter og etiske aspekter ved jobben for viktige. Gode arbeidsrelasjoner til kolleger samt muligheter for selvstendige beslutninger og det å jobbe sammen med andre var viktigere enn inntekt.
Lite viktig (1+2) prosent |
Nøytral 3 prosent |
Viktig (4+5) prosent |
Gjennomsnittskåre |
|
---|---|---|---|---|
Arbeidstid og lokalisering |
||||
Regulert arbeidstid |
10 |
26 |
64 |
39 |
Frihet til å bestemme arbeidstidspunkter selv |
10 |
24 |
66 |
38 |
Passe arbeidsbelastning |
8 |
27 |
65 |
38 |
Tilfredsstillende inntekt |
1 |
5 |
94 |
45 |
Mulighet til å kombinere offentlig stilling og privat praksis |
15 |
26 |
59 |
31 |
Gode fritids- og friluftstilbud i kommunen |
4 |
9 |
87 |
38 |
Arbeidssted som passer med ektefelles/samboers ønske om bosted |
12 |
12 |
76 |
41 |
Arbeidssted nær oppvekststed |
60 |
23 |
17 |
22 |
Arbeidssted i eller nær et større tettsted |
10 |
23 |
67 |
38 |
Faglig innhold |
||||
Tilstrekkelig faglige utfordringer |
0 |
2 |
98 |
47 |
Gode muligheter for etter-/videreutdanning |
5 |
18 |
77 |
40 |
Selvbestemmelse i faglige spørsmål |
7 |
32 |
61 |
37 |
Selvbestemmelse mht. hvilke pasienter jeg ønsker å behandle |
16 |
35 |
49 |
33 |
Selvbestemmelse mht. til antall pasienter jeg ønsker å behandle |
7 |
27 |
66 |
37 |
Gode muligheter for forebyggende arbeid |
13 |
40 |
47 |
35 |
Muligheter for å behandle vanskeligstilte pasienter |
35 |
37 |
28 |
29 |
Tillit fra pasientene |
0 |
5 |
95 |
46 |
Moderne klinikk og utstyr |
1 |
10 |
89 |
42 |
Jobben må være nyttig for andre/samfunnet |
2 |
15 |
83 |
42 |
Innholdet i jobben må være forenelig med mine etiske prinsipper |
2 |
5 |
93 |
46 |
Organisering, ledelse og belønning |
||||
Fritt og selvstendig arbeid |
1 |
15 |
84 |
41 |
Muligheter for å kunne påvirke ansettelser av personell ved klinikken |
12 |
26 |
62 |
36 |
Muligheter for å kunne påvirke kjøp av utstyr og materialer |
1 |
10 |
89 |
42 |
Muligheter for å kunne påvirke selve driften av klinikken |
10 |
34 |
56 |
36 |
Belønning av nytenkning og initiativ |
4 |
22 |
74 |
39 |
Konstruktiv anvendelse av min kompetanse |
1 |
5 |
94 |
44 |
Gode arbeidsrelasjoner mellom kolleger |
1 |
1 |
98 |
48 |
Høy faglig kompetanse blant kollegene |
2 |
13 |
85 |
41 |
Stilling på klinikk med minst 2 tannleger |
9 |
8 |
83 |
43 |
Diskusjon
Et viktig funn er at studentene ønsker å jobbe på et tettsted eller i nærheten av et. Mer enn to tredeler av studentene, uansett om de vil jobbe offentlig eller privat, ønsker å jobbe i sentrale kommuner. Arbeidssted nær oppvekststed var ikke viktig. Dette kan tyde på at det som til dels har blitt tolket som en vegring blant tannlegestudentene mot å jobbe offentlig, snarere er et uttrykk for at studentene ikke ønsker å ta ledige stillinger i mindre og ikke sentrale kommuner. Dette er et fenomen som ikke kun gjelder yngre tannleger, og det er av stor betydning for utviklingen av både offentlig og privat tannhelsetjeneste. I Den offentlige tannhelsetjenesten er det vanskelig å besette ledige stillinger, spesielt på enmannsklinikker, og i den private sektor kan tannleger ikke få solgt sin praksis på mindre steder.
Privat praksis velges stadig av de fleste og har stor relativ viktighet. I forhold til situasjonen på 1980-tallet er det likevel mange av tannlegestudentene nå som svarer at de vil jobbe offentlig. Svarene tyder imidlertid også på at ansettelse i Den offentlige tannhelsetjenesten kan være relativ kortvarig.
Den offentlige tannhelsetjenesten vil antakelig kunne rekruttere bedre ved i høyere grad å betjene befolkningen fra mer sentrale klinikker, noe tannhelsetjenesten i flere fylker er i ferd med å ta konsekvensen av. Det synes også å være en stor utfordring for Den offentlige tannhelsetjenesten å legge forholdene til rette for mer stabile ansettelser, kontrakter eller arbeidsavtaler. Tannlegestudentene som ønsker å jobbe offentlig, men kun midlertidig, vil kunne ombestemme seg hvis arbeidsforholdene legges til rette i tråd med de unge tannlegenes ønsker. Resultatene tyder på at mange av de unge tannlegene ønsker varierte arbeidsoppgaver, faglige utfordringer, en god relasjon til arbeidskolleger og stor grad av innflytelse på beslutninger om drift av virksomheten. Alt sammen i tillegg til god lønn.
Den offentlige tannhelsetjenesten ble på 1960- og 1970-tallet bygget ut for særlig å betjene befolkningen i de små kommunene, og de offentlige klinikkene ble bygget nettopp i disse kommunene. Sannsynligheten synes å være liten for at en nyutdannet tannlege i dag skal slå seg ned i en kommune, som er enda mindre enn den hun eller han vokste opp i. Det kan få betydning for om tannlegeutdanning i Tromsø på sikt kan øke rekrutteringen til Den offentlige tannhelsetjenesten særlig i utkantkommunene.
Det har tidligere vært stilt spørsmål om tannlegestudenter utgjør en selektert gruppe, i den forstand at de i høyere grad enn andre søker selvstendighet i arbeidsutførelse og arbeidsmiljø, og i mindre grad velger arbeidsfellesskap og gjensidig forpliktelse (9). En undersøkelse foretatt blant studenter ved Handelshøyskolen (NHH) i Bergen i år 2000 kan kaste lys over dette (10). Studentene ved NHH vektla følgende fire hovedområder ved ønske om første jobb: utfordrende arbeidsoppgaver, individuelle utviklingsmuligheter, sosialt miljø og lønn og karrieremuligheter. Bare fem prosent kunne tenke seg å jobbe i offentlig sektor, hvilket var i tråd med hva tilsvarende studenter i 11 andre europeiske land svarte i samme undersøkelse. På spørsmål om mobilitet svarte NHH-studentene i gjennomsnitt at de ville bli 3,3 år hos første arbeidsgiver, og 97 % ville skifte arbeidsgiver i løpet av fem år eller kortere. Det var ingen kjønnsforskjeller. De bergenske og de europeiske studenter la størst vekt på at jobben byr på interessante arbeidsoppgaver, at det sosiale arbeidsmiljø er bra, at det er muligher for personlig utvikling og kompetanseutvikling, og at det er mye frihet i jobben. Viktig var også høy årslønn, god personalpolitikk, at virksomheten hadde et godt renommé, individuell og prestasjonsbasert avlønning, muligheter for å få rask forfremmelse, jobbtrygghet, fleksibel arbeidstid og muligheter for å få utenlandsopphold (10).
Av det ovenstående er det således grunn til å tro at tannlegestudenter tenker og planlegger som andre unge akademikere, bortsett fra at 45 % av tannlegestudentene faktisk kan tenke seg å jobbe i offentlig sektor. Ønsket om midlertidig ansettelse kan være en del av en tendens, men kan også skyldes at studentene vet at det er varierte arbeidsoppgaver i den offentlige sektoren, og at arbeid dér er en god anledning til å skaffe seg erfaring. Likevel tyder funnene på at Den offentlige tannhelsetjenesten har betydelige utfordringer når det gjelder markedsføring av sektorens potensielle attraktive og fleksible sider i rekrutterings- og ikke minst i stabilitetssammenheng. Mye tyder også på at både arbeidstakere og arbeidsgivere er i ferd med å bli mindre trofaste enn før (10). Ingen av partene ønsker å binde seg til rigide løsninger. Det vil medføre et mye større mangfold av løsninger ved ansettelser, inngåelse av kontrakter og samarbeidsløsninger mellom privat og offentlig sektor. Det kan bli vanskeligere å betjene en lokal befolkning på stedet, men befolkningen blir også mer mobil og setter pris på fleksibilitet, valgmuligheter og service. I følge Nordhaug (10) vil homo ludens erstatte homo oeconomicus. Praksis skal være lekende, lærerik, sosial, fleksibel og et skapende fellesskap. Det er mye å se frem til heldigvis.
English summary
Holst D, Skau I, Grytten J.
Plans and expectancies for job opportunities among final year dental students in Norway
776 – 80.
Vacancies positions in the Public Dental Service in Norway have raised the question of whether or not there is a shortage of dentists or of appropriate measures of financing and co-ordinating public and private dental services. The present study was undertaken in 2001 and 2002 among all dental students in their final year. Questions about plans for choice between public and private sector and expectations to working conditions and environment was asked by a questionnaire. Altogether 88 % returned the questionnaire. The results showed that nearly half of the students (45 %) wanted the first job to be in the public service. However, it was decisive for the students to have a job in or near a densely populated area. It was not important for the students to work near to where they grew up even though they themselves grew up in relatively large municipalities. It is therefore not surprising that remote positions in the Public Dental Service are vacant.
The students had clear expectations of their future work environment. They should aim for professionally stimulating, educative, socially and economically beneficial positions which also provide flexible opportunities.
Referanser
Grytten J, Skau I, Holst D. Hvor skjevfordelte er tannlegene i Norge? Nor Tannlegeforen Tid 2002; 112: 172 – 7.
Holst D, Grytten J. Ikke kun et spørsmål om å utdanne flere tannleger. Nor Tannlegeforen Tid 2001; 111: 571 – 2.
Haugejorden O. Arbeidsmarkedsundersøkelse blant tannleger med norsk autorisasjon 1972 – 1975. I. Ventetid og alternativt arbeide før første yrkesrelevante jobb. Nor Tannlegeforen Tid 1977; 96: 324 – 9.
Haugejorden O, Bærum P. Arbeidsmarkedsundersøkelse blant tannleger med norsk autorisasjon 1972 – 1975. II. Fordeling etter stillingstype og ansettelsesforhold. første og andre året etter autorisasjon. Nor Tannlegeforen Tid 1977; 96: 479 – 85.
Haugejorden O. Arbeidsmarkedsundersøkelse blant tannleger med norsk autorisasjon 1972 – 1975. III. Antall stillinger siden autorisasjon, stillingssøkning og fremtidsplaner. Nor Tannlegeforen Tid 1977; 96: 523 – 9.
Haugejorden O. Arbeidsmarkedsundersøkelse blant tannleger med norsk autorisasjon 1972 – 1975. IV. Geografisk fordeling etter arbeidssted. Nor Tannlegeforen Tid 1978; 97: 277 – 82.
Haugejorden O. Arbeidsmarkedsundersøkelse blant tannleger med norsk autorisasjon 1972 – 1975. V. En samlet vurdering av utviklingen fra 1972 – 1977. Nor Tannlegeforen Tid. 1978; 97: 313 – 8.
Hofshagen OE, Haugejorden O. Arbeidsmarkedsundersøkelse for tannleger med norsk autorisasjon 1981 – 1985. Nor Tannlegeforen Tid 1987; 97: 584 – 92.
Neverlien PO. Norges tannleger 1946 – 1967 samt odontologiske studenter 1. mars 1978. Tidsskr for samfunnsforsk 1979; 20: 154 – 60.
Nordhaug O, Gooderham PN. Morgensdagens europeiske ledere. I: Brandi S, Hildebrandt S, Nordhaug O, red. Kompetansegullet @ det nye arbeidsliv. Oslo: Cappelen, Akademisk forlag; 2001.
Arbeidsmarked; Offentlig tannhelsetjeneste; Privatpraksis; Spørreundersøkelse; Tannhelsepersonell
Adresse: Professor Dorthe Holst, Seksjon for samfunnsodontologi, postboks 1052 Blindern, 0316 Oslo. E-post: dholst@odont.uio.no