Organisasjonssaker

Sak 2 a

Arbeidsprogram for 2004 – 2005

Arbeidsprogrammet er inndelt i pakt med hovedarbeidsom­rådene fastsatt i strategiplanen som ble rullert av representantskapet i 2001. Det har vært et mål at arbeidsprogrammets tekstdel skal gi en generell beskrivelse og ­angi løpende oppgaver, men at selve tiltakene er så konkrete som mulig. Hovedstyret ber representantskapet ­om et visst spillerom for fleksibilitet ved oppfølging av arbeidsprogrammet. Med det menes at hovedstyret innen en viss ramme gis frihet til å prioritere ­andre oppgaver som erfaringsmessig vil dukke ­opp og eventuelt legge til til­tak som strategisk viser seg å ­være realiserbare i løpet av perioden.

1. Medlemmene

Hovedmålet for dette virksomhetsområdet er at det skal lønne seg både økonomisk, faglig og standspolitisk å ­være med­lem av NTF.

1.1 Rådgivningstjeneste

Samfunnet stiller store krav til yrkesutøverne i helsetjenesten. Den samlede mengde lover, forskrifter og ­andre pålegg gjør det vans­ke­lig for den enkelte tannlege å holde seg orientert ­om ­sine plikter som yrkesutøver. Dess­uten opplever vi mer bevisste og informerte pasienter som stiller krav. NTF har en betydningsfull rolle knyttet til å gi råd og veiledning til medlemmene i spørsmål som angår yrkesutøvelsen. Den løpende medlemsrådgivningen vil derfor fortsatt ­være en ­høyt prioritert oppgave.

Til­tak

  • Gi kollektiv og individuell veiledning til medlemmene. Kollektiv veiledning og informasjon gis i Tidende, på nettstedet og gjennom kurs.

  • Videreutvikle NTFs nettsted og vurdere ­om det er behov for å utgi håndboken i papirversjon.

  • Gi informasjon ­om de trygdeendringer som gjennomføres i perioden.

1.2 Medlemstilbud

NTF har mange fordelaktige tilbud til medlemmene innen forsikring, bl.a. egen sykeavbrudds- og pensjonsforsikring, samt tilbudet Medlemsrådgiveren som tilbys i sam­arbeid med Vital og DnB. Foreningen bidrar også til at det blir produsert hensiktsmessige trykksaker til bruk i tannlegepraksis.

Til­tak

  • Sørge for best mulig og kvalitetsikret tilbud til medlemmene innen forsikring/finans og på ­andre områder.

  • Opprettholde trykksakstilbudet.

1.3 Medlemstilhørighet og nett­verk

I årene som kommer blir det en ut­ford­ring å opp­rett­hol­de den høye organisasjonsandelen. NTF har lagt vekt på å etablere kontakt med studentene fra førs­te stu­die­år og dermed bidra til at de tidlig får en «tannlegeidentitet» og at de føler at foreningen støtter dem. Kurs i praksisadministrasjon har vært arrangert fordi grunnutdanningen har dårlig dekning av dette området. NTF bør også sørge for at tannleger rekruttert fra utlandet blir introdusert for foreningen.

Det er viktig å opp­rett­hol­de og styrke kulturen i NTF slik at det enkelte med­lem oppfatter NTF som «min forening». Dette gjelder ­både for NTF som sådan og for lokalforeningstilhørigheten.

Den enkelte tannlege har stor selvstendighet og stort ansvar. I tillegg arbeider mange ­uten et kollegialt og faglig fellesskap i det daglige. NTFs kollegahjelpsordning skal kunne hjelpe kolleger som av ulike årsaker havner i en vans­ke­lig livssituasjon som påvirker yrkesutøvelsen. Kollegahjelpere i hver lokalforening utgjør et nett­verk som vanligvis møtes årlig for å utveksle erfaringer og kvalifisere seg for oppgaven.

Til­tak

  • Opprettholde sam­ar­bei­det med studentene.

  • Utarbeide sær­skilt informasjonsmateriale for tannleger rekruttert fra utlandet slik at disse blir introdusert til foreningen.

  • Videreutvikle kollegahjelpsordningen.

2. Arbeids- og driftsbetingelser

Målet er et ­yrke med økonomisk trygghet, meningsfylt arbeid og faglig in­te­gri­tet ­både i offentlig og privat sektor.

Til­tak

  • NTF vil i sam­arbeid med Akademikerne ivareta og videreutvikle avtaleverket sen­tralt og lokalt.

  • NTF vil gjennomgå pensjonskommisjonens rapport fra høsten 2003 og følge ­opp spørsmål av betydning for tannlegene. Herunder samarbeide med Akademikerne.

  • Delta i det skandinaviske sam­arbeid for offentlig sektor.

  • Avholde et årlig Lønns­poli­tisk forum.

2.1 Lønns- og arbeidsvilkår for medlemmer i offentlig sektor
Lønn

Lønnsnivået må ­være slik at det er attraktivt å arbeide som tannlege i offentlig sektor. Dette gjelder ­både de 85 % som arbeider i Den offentlige tannhelsetjenesten og de 15 % som arbeider i ulike statsinstitusjoner. Lønnsarbeidet vil i hovedsak falle på Sen­tralt forhandlingsutvalg (SF), men det vil også ­være for­ank­ret i hovedstyret.

Arbeidsvilkår

NTF øns­ker arbeidsvilkår og en personalpolitikk som sikrer et godt arbeidsmiljø med faglig in­te­gri­tet og ­gode muligheter for faglig utvikling. Det sent­rale avtalesystemet i kommunal sektor har fått mind­re betydning slik at arbeidet med å sikre forhandlingskompetanse og ­gode lokale avtaler må styrkes.

Til­tak

  • Sikre god og hensiktsmessig tilpasning av avtalestrukturen lokalt.

Organisasjonsforhold

Etter at sykehusene fra 1. ja­nuar 2002 ble overført til staten er Den offentlige tannhelsetjenesten den eneste hel­se­tje­nes­ten som fylkeskommunene har ansvar for. Samtidig er kapittel 3 i tannhelsetjenesteloven delvis opphevet slik at fylkeskommunene står friere i organisering av tannhelsetjenesten. NTF vil arbeide for at tannhelsetjenesten får en sen­tral plass blant fylkeskommunens oppgaver.

Til­tak

  • Gjennom de lokale tillitsvalgte vil NTF medvirke til at årlige budsjetter i fylkeskommunene gir forutsigbare rammebetingelser for Den offentlige tannhelsetjenesten.

2.2 Rammebetingelser i privat sektor
Honorarer

Siden priser på tannbehandling ­ikke er regulert ved avtale beregner den enkelte tannlege ­sine priser individuelt. Konkurransetilsynet har foretatt en rekke kontroller, ­både for å undersøke ­om tannlegene overholder kravene i forskriften ­om prisopplysning, og for å kartlegge prisnivået. I 2003 ble det fremlagt en un­der­sø­kel­se som viser enkelte mangler ved tannlegenes etterlevelse av prisforskriften.

NTF skal følge situasjonen ­nøye og vurderer fortløpende ­om utviklingen gir grunnlag for til­tak fra foreningens side, men har foreløpig ­ikke sett grunn til å agere. Det bør opprettholdes god kommunikasjon med Konkurransetilsynet.

Til­tak

  • Gjennom informasjon til medlemmene styrke tannlegenes kompetanse knyttet til prisforskrift og fri prisfastsetting.

Rammebetingelser

Det so­siale sikkerhetsnettet for selvstendig næringsdrivende er dårligere enn det som er lovfestet for arbeidstakere, og end­rin­ger i skatte- og pensjonsforhold kan gjøre det vans­ke­lig å planlegge langsiktig.

På grunn av ledighet i offentlige stillinger kan det få for­nyet aktualitet at Den offentlige tannhelsetjenesten kjøper tjenester hos privatpraktiserende tannleger. NTF må følge denne utviklingen.

Behov for etter­utdan­ning og kvalitetsutvikling, samt investeringer i avan­sert og kostbart utstyr vil trolig føre til en utvikling mot praksisformer som kan gi mer rasjonell utnyttelse av investeringer og personell og bed­re muligheter for et aktivt faglig miljø.

Spørsmål av betydning for rammebetingelsene i privat praksis kan tas ­opp i fore­drag og diskusjoner på et årlig Næringspolitisk forum.

Regnskaps- og skatteregler kan ­være vanskelige å håndtere for dem som ­ikke har spesiell egenkompetanse ­eller regnskapsfører. Det er behov for å tilby kompetansehevende tiltak.

Til­tak

  • Arbeide aktivt sammen med Akademikerne, samt ­andre aktuelle aktører, for å bed­re rammebetingelsene for selvstendig næringsdrivende. Herunder fortsette det politiske arbeidet for å forbedre rettigheter ifm. svangerskapspermisjon, sykdom og pensjon.

  • Arrangere et årlig Næringspolitisk forum for tillitsvalgte fra privat sektor.

  • Utvikle en mal for avtaler som inngås mel­lom DOT og private tannleger ­om kjøp av tjenester.

  • I sam­arbeid med lokalforeningene sørge for kurs­tilbud ­om regnskaps- og skatteregelverk.

  • Opprette en faktabase ­om økonomiske nøkkeltall i privat praksis. Faktabasen baseres på tall fra utvalgte regnskapsførere.

Arbeidsgiverrollen

Samfunnet stiller store krav til tannlegen som arbeidsgiver og bedriftsleder. Kunn­skap ­om arbeidsgiverrollen er viktig for tannleger ­både i offentlig og privat sektor. Slike emner inngår ­ikke i dagens studieplaner, og NTF ser det derfor som en oppgave å sørge for et slikt tilbud.

NTF har ­ikke formell status som arbeidsgiverorganisasjon og ivaretar ­ikke forhandlinger på vegne av tannleger som er arbeidsgivere. NTF har per i dag bistand av Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon.

Til­tak

  • Innarbeide mer ­om arbeidsgiverrollen i de trinn II-kursene som tilbys.

  • Vurdere sam­arbeid med aktuelle arbeidsgiverorganisasjoner for å styrke kompetansen til tannleger som arbeidsgivere gjennom veiledninger, kurs­tilbud ­eller annen informasjon.

Til­tak

  • Videreutvikle Tannlegeforeningens systematiske etter­utdan­ning (TSE) i sam­arbeid med fakultetene og i samspill med lokalforeningene og Den offentlige tannhelsetjenesten.

  • Gjennomføre øvrig etterutdanningstilbud i tråd med gjeldende representantskapsvedtak fra 2001.

  • Stimulere og bistå lokalforeningene i de­res etterutdanningsvirksomhet.

2.3 Arbeidsmiljø/yrkesskader

Tannleger og de­res ansatte er utsatt for yrkesskader, spe­sielt i form av belastningslidelser og ulike re­ak­sjo­ner på materialer som brukes i tannlegepraksis. NTF vil gjennom kvalitetsutvalget videreføre arbeidet med å skaffe til­gjengelig informasjon ­om slike skader.

Til­tak

  • Spre relevant informasjon ­om yrkes­ska­der via Tidende og nettstedet.

3. Kompetanse, kvalitet og etikk

NTFs mål er en tannlegestand med kunnskaper, ferdigheter og holdninger som tilfredsstiller be­folk­nin­gens behov for odontologiske tjenester.

3.1 Utdanning og forsk­ning

Foreningen har påtatt seg et hoved­ansvar for å tilby etter­utdan­ning til tannleger. NTFs hovedsatsing på dette området er Tannlegeforeningens systematiske etter­utdan­ning (TSE), noe som skjer i nært sam­arbeid med fakultetene, Den offentlige tannhelsetjenesten og Sosial- og helsedirektoratet. En omfattende lokal og sen­tral kurs­virk­som­het kompletterer bildet. Fagnevnden er NTFs sent­rale organ på feltet. Det er også viktig å opp­rett­hol­de arbeidet i Forum for etterutdanning.

NTF vil i forbindelse med utarbeiding av nye stu­die­pla­ner for treårig tannpleierutdanning arbeide for at det fastsettes en faglig forsvarlig grense slik at det fortsatt kun skal være personer med tannlegeutdanning som skal kunne foreta irreversible inngrep.

Norsk odontologisk spesia­list­utdan­ning har et nivå­ som har gitt den internasjonal anerkjennelse, men de økonomiske vilkår er ­ikke ­gode nok for dem som øns­ker å ta spesialistutdanning. I dag bevilges det ­ikke midler til lønnede stillinger for kan­di­da­tene og det finnes in­gen utdanningsstillinger slik det gjør f.eks. innen medisin. Dette er bekymringsfullt fordi det i årene frem­over blir en tiltakende mangel på lærere ved fakultetene og på praktiserende spesialister.

Det er i dag fire offentlig godkjente spesialiteter. NTF ser in­gen grunn til å ha et formelt skille mel­lom disse ­fire og de tre spesialistutdanningene i hvv. kjeve- og ansiktsradiologi, protetikk og bittfunksjon samt endodonti. Dette er i pakt med det syn NTFs fremla i sin høringsuttalelse til spesialistutredningen (Lunderutvalget). Innad i NTF skal de sju gruppene likestilles, og i det nye Fagrådet for spesia­list­utdan­ning vil NTF fremme at personer med videreutdanning i de tre nevnte spe­sia­li­te­ter også formelt blir godkjente spesialister.

Det ble i statsbudsjettet for 2003 bevilget midler til et kompetansesenter i Tromsø. NTF vil arbeide videre for opprettelse av regionale kompetansesentra i ­alle helseregioner. Den desentraliserte spesia­list­utdan­nin­gen må bli en viktig oppgave for de regionale kompetansesentrene. NTF vil også gjennom arbeidet i det nyopprettede Fagrådet for spesia­list­utdan­ning følge ­opp de øvrige synspunktene som NTF ga uttrykk for i sitt høringssvar til Lunderutvalgets rapport.

  • Vurdere behovet for, og eventuelt utformingen av, ret­nings­linjer for tannlegers etterutdanning.

  • Videreføre det nordiske sam­ar­bei­det i etterutdanningsspørsmål.

  • Overfor helse- og utdanningspolitikere og forvaltningen arbeide for at det bevilges tilstrekkelige midler til odontologisk spesialistutdanning. Arbeide for at det i arbeidsprogramperioden opprettes nye odontologiske kompetansesentre i ­alle helseregioner, først i helseregion Midt Nor­ge og helseregion Sør.

  • Gjennom regelmessig sam­arbeid med fakultetene bidra til de­res arbeid for å bed­re rekrutteringen av vitenskapelig personell til fakultetene.

  • Som følge av at det er opprettet et Fag­råd for spesialistutdanning, vurdere ­om NTF skal opp­rett­hol­de et eget spesialitetsråd.

3.2 Kvalitetsutvikling

Kvalitetsutvikling og bistand til medlemmene på dette området vil fortsatt ­være en viktig oppgave for NTF. Hovedstyrets rådgiver i dette spørsmålet er kvalitetsutvalget.

Til­tak

  • Holde kontakt med aktuelle tilsynsmyndigheter for å påvirke omfanget og innholdet i internkontrollsystemer og for å kunne gi råd og veiledning til medlemmene ­om myndighetenes krav og forventninger.

  • Revidere kvalitetshåndboken på nettstedet.

  • Arbeide for at tannleger får formalisert henvisningsrett for sykdommer i munnhulen.

3.3 Etikk og ver­dier

NTFs etiske regler er det sett av ver­dier og normer som medlemmer av foreningen skal basere sin yr­kes­ut­øvel­se på. For å ha legitimitet må regelverket ­være i overensstemmelse med samfunnets normer og oppfatninger. At tannlegers yrkesutøvelse og fremferd er i pakt med de etiske regler er sen­tralt for å bevare tannlegestandens anseelse. Hovedstyret vil fortsatt vektlegge informasjon ­om de etiske regler til medlemmene.

Til­tak

  • Gi informasjon ­om etikk i praksis gjennom Tidende og nettstedet.

  • Utarbeide en rettledning ­om hvilken prosedyre lokalforeningene bør følge ved gjentagende klager på tannbehandling ­eller tannlegers yrkesopptreden.

4. Tannhelse og samfunn

Foreningens mål er god tannhelse og tilfredsstillende tilgang på tannhelsetjenester for befolkningen som en del av det generelle helsetilbudet.

4.1 Tannhelsepolitikk generelt

NTF skal oppfattes som en aktiv og utadrettet organisasjon som er beslutningstakernes viktigste premissleverandør i tannhelsepolitiske saker. Arbeidet med å markere foreningen utad må ha høy prioritet, og innsatsen må ­være målrettet.

Til­tak

  • I møter med politikere og forvaltning samt gjennom hø­rin­ger arbeide aktivt og utadrettet for å fremme NTFs synspunkter.

  • Løpende følge ­opp tannhelsepolitiske saker som be­hand­les i Stortinget og av Regjeringen.

  • Bidra til rekruttering til tannlegeyrket ved å skape interesse for stu­diet og profesjonen.

  • Styrke interessen for å forske i emner som NTF har interesse av ved å etablere NTF stipender til studenter som øns­ker å skrive ho­ved­opp­ga­ve ­eller tilsvarende.

4.2 Organisering

NTF arbeider for en tannhelsetjeneste der offentlig og privat sektor i fellesskap gir et tilfredsstillende tilbud til ­hele befolkningen. Det er en stor ut­ford­ring å sikre stabiliteten og oppnå en tilfredsstillende geo­gra­fisk spredning av både tannleger og odontologiske spesialister. NTF deltok i Helsedepartementet arbeidsgruppe som i ­juni 2003 fremla sin rapport ­om til­tak for hhv. å bed­re geo­gra­fisk fordeling av tannleger, å få en hensiktsmessig arbeidsfordeling mel­lom tannlege og tannpleier og å styrke sam­ar­bei­det mel­lom offentlig og privat sektor. Det er NTFs syn at man må skape større forståelse for at tannlegeressursene i privat og offentlig sektor må ses samlet i forbindelse med løsning av problemet med geo­gra­fisk fordeling. Som ledd i oppfølgingen av rapporten må NTF arbeide videre for å fremme foreningens synspunkter i saken.

Til­tak

  • I oppfølgingen av rapporten fra Helsedepartementets arbeidsgruppe få gjennomført de til­tak NTF vektlegger når det gjelder fordeling av tannleger og en hensiktsmessig arbeidsfordeling mel­lom tannlege og tannpleier.

  • Arbeide for å påvirke rammevilkårene i DOT slik at tilbudet til grupper med lovhjemlede rettigheter sikres og bidra til å belyse forhold som hind­rer tannhelsetjenesten i å oppfylle lovverkets krav. Dette må ses i sammenheng med punkt 2.1.

  • Arbeide for en hensiktsmessig fordeling av oppgaver mel­lom offentlig og privat sektor.

  • Arbeide for en hensiktsmessig for­ank­ring av tannhelsetjenesten dersom fylkeskommunene avvikles.

4.3 Finansiering

NTFs mål er at fi­nan­sie­rin­gen av Den offentlige tannhelsetjenesten er på et slikt nivå­ at det er mulig for prioriterte grupper i befolkningen å motta sin lovfestede rett til tannhelsetjeneste. Foreningen vil, i sam­arbeid med ­andre organisasjoner, arbeide for bed­re fungerende trygdeordninger enn dagens, spe­sielt for grupper med ­høye kostnader og spe­sielle behov.

Trygderefusjon

Det er et mål å befeste de etablerte trygdeordningene og dermed gjøre det mulig for grupper i befolkningen å motta tilstrekkelig refusjon til å få utført enkelte utpekte tannhelsetjenester. I løpet av 2002 og 2003 har det skjedd en betydelig heving av refusjonstakstene samtidig som ordninger som egenandelstak 2 og mulighet for direkte oppgjør er etablert. Dette vil kreve økt kunn­skap blant tannlegene. Det må holdes tett kontakt med Helsedepartementet og RTV/trygdeetaten ­om trygdespørsmål. Etter at Helsedepartementet har besluttet å la fylkene sette ­egne takster, vil det også ­være viktig å ha kontakt med de ansvarlige for det offentlige tannhelsetjenestetilbudet. Som rette­snor for arbeidet med trygderefusjoner skal synspunktene som ble fastlagt på representantskapsmøtet 2002 leg­ges til grunn.

Til­tak

  • Arbeide for at intensjonen i NTFs policydokument ­om trygd fra 2002 blir gjennomført.

  • Synliggjøre for beslutningstakerne hva det koster å drive tannhelsetjeneste.

4.4 Befolkningen

NTFs mål er en tannhelsetjeneste som ivaretar befolkningens helsemessige og økonomiske in­ter­es­ser på en best mulig måte. Dette krever tannleger som er kjent med publikums rettigheter ­både faglig, juridisk og økonomisk og som kan gi best mulig informasjon ­om disse.

Til­tak

  • Styrke informasjonen til medlemmene ­om pasientenes rettigheter og gjennomgå NTFs nettsted med sikte på å bed­re pasientinformasjonen.

  • Støtte det fore­byg­gende og helsefremmende arbeidet ved fortsatt en­ga­sje­ment gjennom Norsk Tannvern.

5. Organisasjonen

Målet er ­alle tannleger samlet i én for­ening s­om er organisert slik at den ivaretar medlemmenes interesser.

5.1 Struktur og arbeidsformer

Arbeidsformen i hovedstyret er i enkelte større saker blitt endret. ­Noen større saker er forberedt ved nedsettelse av ad hocgrupper. En sen­tral oppgave for hovedstyret i kommende arbeidsplanperiode blir å utarbeide en ny strategiplan.

Til­tak

  • I sam­arbeid med sekretariatsledelsen samkjøre det politiske arbeidet.

  • Fortsette arbeidet med å tilrettelegge aktuelle saker for prosjektstyring.

  • Utarbeide og legge frem for representantskapet 2005 en ny strategiplan for 2006 – 2016.

Sek­re­ta­ria­tet

NTF har behov for et velfungerende sek­re­ta­riat som både initierer og setter ut i livet vedtak fattet av hovedstyre og representantskap. En sekretariatsgjennomgang er gjennomført fra mai til ­november 2003. Å iverksette de forslag til end­rin­ger som gjennomgangen fører frem til, er en sen­tral oppgave.

Til­tak

  • Påse at sek­re­ta­ria­tet til enhver tid innehar og/eller utvikler kompetanse i tråd med arbeidsprogrammets satsingsområder.

  • Iverksette de forslag som sekretariatsgjennomgangen leder frem til og i løpet av perioden foreta en vurdering/evaluering av virkningen.

5.2 Økonomi

I NTFs strategidokument er aktiv målstyring et av satsingsområdene som skal utformes og gjennomføres i neste arbeidsprogramperiode. Aktiv målstyring oppnås gjennom aktivitetsbasert budsjettering, oppfølging på aktivitetsnivå samt regnskapsmessig ana­ly­se av aktivitetsforløpet. I dette arbeidet inngår regelmessig å vurdere forvaltningen av NTFs kapital.

Til­tak

  • I løpet av 2004 implementere den plan som er fastsatt for å bed­re NTFs økonomifunksjon.

  • Effektivisere økonomifunksjonen for å oppnå optimal utnyttelse av ressursene, gjennom automatisering av prosesser og elektronisk forbindelse mel­lom de ulike prosessene.

  • Innføre systemer, funksjoner og rapporter som et styringsverktøy for de budsjettansvarlige, hovedstyre og repre­sentantskap, ved å gi de budsjettansvarlige tilgang til utvalgte områder i økonomisystemet, samt utarbeide spesialtilpassede rapporter for hovedstyre og representantskap.

  • Innføre målstyrt budsjettering ved hjelp av en rullerende budsjettmodell som er knyttet til ­opp mot NTFs arbeidsprogram.

  • Bedret styring av omløpsmidler og kortsiktig gjeld ved innføring av likviditetsbudsjett.

5.3 Tillitsvalgte

NTFs arbeid krever aktiv deltakelse fra mange medlemmer. Medlemmene må stimuleres til å påta seg tillitsverv, opplæringen må styrkes og den økonomiske kompensasjon for tillitsverv må vurderes. Det bør etab­le­res rutiner for erfarings- og kompetanseoverføring til påtroppende tillitsvalgte som en del av tillitsvalgtopplæringen. Nytt system med lokale forhandlinger for offentlig ansatte tannleger samt utviklingen med opprettelse av foretak der medbestemmelse ivaretas ved styrerepresentasjon stiller stadig høyere krav til de lokale tillitsvalgte. Slike emner må ­være integrert i opplæringen av tillitsvalgte og dess­uten kan de tillitsvalgte løpende søke­ råd­giv­ning fra sek­re­ta­ria­tet i spørsmål knyttet til utøvelsen av tillitsverv.

NTF vektlegger en ba­lan­sert representasjon av begge kjønn i foreningens organer og på ­alle stillingsnivåer. En tilfredsstillende kjønns- og aldersmessig fordeling av de tillitsvalgte ­både lokalt og sen­tralt er fortsatt et mål.

Til­tak

  • Utvikle kurstilbudet og gjennomføre opplæring av tillitsvalgte.

  • Arrangere et årlig Forum for tillitsvalgte.

  • Styrke de tillitsvalgtes kunn­skap og ­evne til deltagelse i samfunnsdebatt ­om tannhelsepolitiske emner, herunder arrangere medietrening og ev. ­andre kurs for sent­rale tillitsvalgte.

5.4 ­Andre organisasjoner

NTF deltar i, og samarbeider med en rekke organisasjoner i inn- og utland. Dette arbeidet bør videreføres, men det er også behov for vurdere løpende hva som er et naturlig nivå­ for en­ga­sje­ment i de enkelte organisasjonene.

Til­tak

  • Arrangere to årlige møter med dekanene.

  • Ta ini­tia­tiv til å delta i/arrangere minst ett årlig ­møte med fylkestannlegenes kontaktutvalg.

  • Aktivt følge arbeidet i Akademikernes styrende organer samt bistå det sent­rale sek­re­ta­riat gjennom deltakelse i informasjons- og utredningsnettverket.

Hovedstyret foreslår følgende vedtak:

 Hovedstyrets forslag til arbeidsprogram for 2004 – 2005 godkjennes.

Sak 2 b

Forslag til end­ring av vedtektenes § 24 – ­Om opprettelse av spesialistforeninger

Bjørn Mork Knutsen fra Østfold Tannlægeforening fremla ­følgende forslag under representantskapsmøtet 2002.

«Den nors­ke tannlegeforening utvider begrepet godkjenning av spe­sia­list i odontologi også til å omfatte tannleger med godkjent spesia­list­utdan­ning i protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi. Reglene bør endres og fremlegges for representantskapet i 2003.»

Forslaget er vurdert og forslag til vedtak fremlegges med dette i årets representantskapsmøte.

Hovedstyrets vurdering

Hovedstyret anser at det er to spørsmål som må avklares. For det første ­om spesialutdannede kan kalles spe­sia­lis­ter og for det ­andre ­om de­res foreninger kan kalles spesialistforeninger.

Hovedstyret har vurdert ­om det har formell myndighet til å treffe et vedtak som innad likestiller spesial- og spesialistutdanninger, ­eller ­om representantskapet må treffe et slikt vedtak. (Det er på det ­rene at gjeldende forskrift ­om spesialistgodkjenning er til hinder for at spesialutdannede kaller seg godkjente spesialister. På dette punkt har ­ikke NTF formell myndighet til å gjøre ­noen endring.)

Hovedstyret har kommet til at det ­ikke er noe formelt hinder for at også tannleger med videreutdanning innen protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi gis betegnelsen spesialister. Hovedstyret vil derfor gå inn for at man innad i foreningen bruker spesialistbetegnelsen ­både på godkjente spe­sia­lis­ter og spe­sia­lis­ter innen protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi. Dette er allerede praksis ved fakultetene og er en naturlig følge av at NTF i sin uttalelse til Lunderutvalgts utredning gikk inn for at de tre nevnte spesialitetene ­formelt skulle bli godkjente spesialister.

Når det gjelder spørsmålet ­om det kan dannes nye spesialistforeninger har hovedstyret følgende syn:

En gjennomgang av NTFs vedtekter viser at begrepet spesialistforening er brukt i to sammenhenger. For det første benyttes begrepet spesialistforening i vedtektenes § 6 om deltagelse i representantskapet. (Det vises til egen sak på dagsorden ­om vedtektsendring). For det ­andre benyttes begrepet spesialistforening i vedtektenes § 24 som gjelder godkjenning av spesialistforeninger. Det fremgår at

«I en di­si­plin hvor NTF har godkjente spesialister, kan det opprettes en spesialistforening.

En slik for­ening må ledes av godkjente spesialister og foreningens vedtekter godkjennes av hovedstyret.»

Ut fra ordlyden i § 24 kan ­ikke dagens foreninger for spe­sia­lis­ter i protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi ­uten videre kalles for spesialistforeninger. Hvis man øns­ker en slik utvikling, er det riktigst å end­re ordlyden i § 24. En naturlig konsekvens av at man innad i foreningen får benytte spesialistbetegnelsen er at man kan opprette en spesialistforening.

Hovedstyret vil derfor foreslå en vedtektsendring som åpner for dette.

Hovedstyret finner grunn til å presisere to forhold.

Hvis vedtektsendringsforslaget får tilslutning vil det formelt ­være riktig at foreningene for de tre nevnte spesialistretningene sender inn ­sine vedtekter til NTF og ber ­om godkjenning som spesialistforening i henhold til vedtektenes § 24.

Etiske regler § 13 fastslår at en tannleges annonsering ­ikke må inneholde noe som er uriktig ­eller villedende og § 14 fastslår at ­bare godkjente spe­sia­lis­ter kan avertere spesialistpraksis. Dette setter begrensninger for bruk av titler i annonser og avertering for øvrig, med mind­re de etiske reglene endres.

Hovedstyret foreslår følgende vedtak:

I

Innad i foreningen benyttes for fremtiden betegnelsen spe­sia­list ­både på spe­sia­lis­ter i protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi og på dagens godkjente spesialister. I det nye Fagrådet under Sosial- og helsedirektoratet tar NTF ­opp at dagens forskrift bør endres slik at spe­sia­lis­ter i protetikk og bittfysiologi, endodonti og kjeve- og ansiktsradiologi innlemmes blant de godkjente spesialistene.

II

I NTFs vedtekter § 24 gjøres følgende endringer:

1. Bestemmelsens førs­te ledd skal lyde:

I en di­si­plin hvor NTF har godkjente spe­sia­lis­ter ­eller spe­sia­lis­ter i protetikk og bittfysiologi, endodonti ­eller kjeve- og ansiktsradiologi, kan det opprettes en spesialistforening.

2. Bestemmelsens annet ledd skal lyde:

En slik for­ening må ledes av spe­sia­lis­ter og foreningens vedtekter godkjennes av hovedstyret.

III

Vedtektsendringen trer i kraft fra 1. ja­nuar 2004.

Sak 2 c

Forslag til end­ring av vedtektenes § 6 – ­Om spesialistforeningenes deltagelse i representantskapsmøtets forhandlinger

På representantskapsmøtet 2001 presenterte Bent Thv. Gerner fra ­Oslo Tannlegeselskap, følgende oversendelsesforslag:

«Den rettighet dagens spesialistforeninger har til å ­møte med en representant på NTFs representantskapsmøte med tale- og forslagsrett, men ­ikke stemmerett, utvides til å gjelde også spesial­foreningene ved at der det i vedtektene nå står spesialistforening endres dette til spesial-/spesialistforening.»

Forslaget ble ved en inkurie ­ikke realitetsbehandlet av hovedstyret før representantskapsmøtet 2002 og leg­ges av den grunn frem i årets møte. Det er under behandlingen av saken avklart med Gerner at forslaget gjelder de tre foreningene for hhv. endodonti, protetikk og bittfunksjon samt kjeve- og ansiktsradiologi.

Hovedstyrets vurdering

I forslaget fra Bent Thv. Gerner ligger det et ønske ­om at spesialistforeninger og spesialforeninger likestilles med hensyn til deltagelse på representantskapsmøtet. Det må i så fall skje gjennom en end­ring av vedtektenes § 6. Hovedstyret er i ut­gangs­punkt enig i at begge foreningstyper bør ­være likestilt i foreningssammenheng og bygger dette på følgende:

– Det er ­lite som skiller spesialforeningene fra spesialistforeningene. I begge tilfeller gjelder det foreninger som representerer et særskilt odontologisk fagfelt. De krav som fakultetene stiller til hhv. spesialutdanning og spesia­list­utdan­ning kan likestilles. Hvorvidt noe er en godkjent spe­sia­li­tet ­eller en spesialutdanning, kan ­sies å være av underordnet betydning. Betegnelsen er mer uttrykk for et formelt enn et faglig skille. NTF har i en tidligere høringsuttalelse fo­re­slått at også videreutdanningene innen endodonti, protetikk og bittfunksjon samt kjeve- og ansiktsradiologi bør bli formelle spesialiteter. Dess­uten bruker fakultetene nå betegnelsen spesia­list­utdan­ning ­både for de godkjente spesialitetene og de tre nevnte videreutdanningene. I forhold til deltagelse på representantskapsmøtet er det dermed ­ikke fag­lige argumenter som taler mot at disse foreningene deltar på lik linje med spesialistforeningene. Alt dette viser entydig at det er grunn til å likestille foreningene.

– En gjennomgang av NTFs vedtekter, særlig § 23 og 24, viser at den formelle tilknytning mel­lom NTF og hhv. spesialist- og spesialforeningene, reelt sett er temmelig likeartet selv ­om spesialistforeningene utad har fått en mer «eksklusiv» be­hand­ling ved at vedtektene har en egen bestemmelse ­om opprettelse av spesialistforeninger.

– En vurdering viser at begge foreningstyper i samme grad representerer NTF-medlemmer. Dersom det hadde vist seg at spesialforeningene hadde en stor andel ikke-medlemmer ville dette talt mot tale- og forslagsrett på NTFs representantskapsmøte.

I utgangspunktet skulle dette tilsi at Gerners forslag ble fremmet. Det er imidlertid også ­andre hensyn å ivareta. Ett av dem er at representantskapsmøtet allerede er stort og det er ønskelig å begrense størrelsen og redusere kostnadene. Riktignok er det per i dag kun tre spesialforeninger som er aktuelle deltakere, men det er vans­ke­lig å ­vite hvilke spesialforeninger som kan bli etab­lert i fremtiden. I teo­rien kan det på sikt bli mange spesialforeninger som må inviteres til representantskapsmøtet.

Vel så viktig som antall og kostnader er imidlertid hensynet knyttet til å ivareta et ba­lan­sert foreningsdemokrati. Hovedstyret har klarlagt at flere av spesial- og spesialistforeningene representerer et begrenset antall medlemmer sett i forhold til det samlede antall tannleger som er medlemmer i NTF. Det kan stilles spørsmål ved rimeligheten av at små foreninger skal gis særskilte rettigheter til å delta på NTFs sent­rale demokratiske arena kun fordi de utgjør en spesial-/spesialistforening.

Hovedstyret har kommet til at spesial- og spesialistforeningene kan likestilles ved at verken spesialist- ­eller spesialforeninger gis generell adgang til representantskapsmøtet og at vedtektene endres i sam­svar med dette. Det må imidlertid gjøres en begrensning. I de tilfeller der representantskapet diskuterer spørsmål som spe­sielt berører spesialist- og spesialforeningenes interesseområde, må vedtektene åpne­ adgang til at de deltar.

Hovedstyret har underveis i sin be­hand­ling av saken valgt å legge saken frem i plenum på Forum for tillitsvalgte med tanke på å få frem rådgivende kommentarer. Det kom in­gen re­ak­sjo­ner på tanken ­om at verken spe­sia­list- ­eller spesialforeningene skulle delta på representantskapsmøtet.

Den løsningen hovedstyret foreslår, vil likestille de ulike foreningene og bidra til et ba­lan­sert foreningsdemokrati samtidig som representantskapsmøtet, og dermed kostnadene, ­ikke vokser unødig. I den grad spesial- og spesialistforeningene anser at de må ha deltakere på representantskapsmøtet, også i ­andre tilfeller enn der sakskartet inneholder saker som særskilt gjelder dem, kan de­res medlemmer stille til valg i lokalforeningene på ordinær måte.

I dag fastsetter vedtektene § 6 at: «Representanter fra råd og utvalg skal, på forlangende innkalles….»

Dette må forstås slik at hvis de krever deltagelse, så er det et absolutt krav ­om at de skal innkalles. I praksis har dette neppe ve­sent­lig betydning, da det trolig ­ikke er ­noen som «uberettiget» vil forlange deltagelse, men i forbindelse med vedtektsendingen foreslår hovedstyret likevel at man endrer dette fra «skal» til «kan» slik at det kun er i relevante saker at representanter for råd og utvalg, og nå også fra spesial- og spesialistforeninger blir innkalt.

Konklusjon

Hovedstyret foreslår en vedtektsendring som innebærer at verken spesial- ­eller spesialistforeninger ­uten videre gis adgang til representantskapsmøtet, men at de kan delta når sakskartet tilsier det. Det vil si at de kan delta når det be­hand­les enkeltsaker som spe­sielt berører de­res interesseområde og de ber ­om deltagelse. For å sikre at spesialistforeningene i slike tilfeller beholder forslagsretten de i dag har, til­føyes det en setning i § 6 som sikrer fortsatt forslagsrett.

Hovedstyret foreslår følgende vedtak:

I

I vedtektene for Den nors­ke tannlegeforening gjøres følgende end­rin­ger i § 6, punktet ­om annen deltagelse i forhandlingene:

1. Annet av­snitt strykes.

2. Nytt annet av­snitt (nåværende tred­je avsnitt) skal lyde:

Representanter for råd og utvalg samt representanter for spesialist- og spesialforeninger kan, på forlangende, innkalles i forbindelse med be­hand­ling av enkeltsaker som spe­sielt berører de­res interesseområder, og har da talerett. Innkalte representanter for spesialist- og spesialforeninger har også forslagsrett i slike saker.

II

Endringen trer i kraft fra 1. ja­nuar 2004.

Sak 2 d

Endring av NTFs spe­sia­list­reg­ler

Hovedstyret vedtok i mars 2002 å nedsette en arbeidsgruppe som skulle gjennomgå NTFs spe­sia­list­reg­ler og fremme forslag til end­rin­ger i disse. NTFs spe­sia­list­reg­ler består av Alminnelige bestemmelser samt Spe­sielle bestemmelser vedrørende hver av de ­fire spesialitetene. De spe­sielle bestemmelsene er utarbeidet etter hvert som spesialitetene er blitt godkjent og har siden blitt end­ret ved behov. Dette har resultert i et noe uoversiktlig og usammenhengende regelverk, hvilket tidvis har skapt pro­ble­mer i forbindelse med behandlingen av søknader ­om godkjenning som spesialist. Hovedstyret har ­ikke hatt til hensikt å foreslå ­noen vesentlige end­rin­ger i forhold til dagens system og det fore­lig­gende forslaget til nye spe­sia­list­reg­ler, eller NTFs regler for godkjenning av spesialister – innebærer heller ­ikke det. Hovedstyret har også sett det som en fordel at dette arbeidet er ferdigstilt hvis, ­eller når, det skal utarbeides regelverk for nye odontologiske spesialiteter.

Arbeidsgruppen har bestått av:

– Rita T. Wilberg, leder, NTFs spesialistkomité

– Steinar Brekke, visepresident, NTF

– Arild Stenvik, UiO

– Sølve Hellem, UiB

– Lin Muus Bendiksen fra NTFs sekretariat.

Innledningsvis ble det foretatt en foreløpig vurdering av hva NTFs regler for godkjenning av spe­sia­lis­ter bør inneholde. Arbeidsgruppen fant det nødvendig å avklare ­om forslaget til nytt EU-direktiv ­om gjensidig godkjenning av spe­sia­lis­ter ­ikke strider mot de end­rin­ger i spesialistreglene som arbeidsgruppen ønsket gjennomført. Ved de odontologiske fakultetene arbeides det for tiden med end­rin­ger av studieplanen for spesia­list­utdan­nin­gen samtidig som det nyopprettede rådet for spesia­list­utdan­ning av tannleger vil kunne legge føringer som får betydning for spesialistreglene. Av den grunn mener arbeidsgruppen at det vil ­være uhensiktsmessig å gjennomføre omfattende for­and­rin­ger i de spe­sielle reglene nå, og i denne omgang er det derfor hovedsakelig foreslått nødvendige tilpasninger. Arbeidsgruppen utarbeidet så et forslag til nye spe­sia­list­reg­ler som ble sendt ut på høring til Norsk For­ening for Oral kirurgi og Oral medisin, Norsk for­ening for pedodonti, Norsk Kjeveortopedisk Forening, Norsk Periodontistforening, stu­die­ut­val­ge­ne ved begge de odontologiske fakultetene samt NTFs spesialitetsråd.

Arbeidsgruppen mener regler vedrørende NTFs spesialitetsråd ­ikke hører naturlig hjemme i et regelverk som omhandler godkjenning av spesialister, og foreslår at nåværende punkt 6 utgår.

Arbeidsgruppen har arbeidet ut fra en målsetning ­om at spe­sia­list­reg­lene bør ­være mest mulig ­like for ­alle med unntak av det som ut ifra spesialitetenes natur må ­være forskjellig. I forslaget til nye regler er derfor det som gjelder for ­alle kandidater i størst mulig grad flyttet over til Generelle regler.

Det synes å ­være enighet ­om at det er viktig at spe­sia­lis­ter har erfaring fra allmennpraksis. For å fungere godt som spesialist, må man kunne samarbeide med allmennpraktikere og kjenne til hvordan de tenker og arbeider. Det er imidlertid ulike meninger ­om hvor lang denne praksisen minimum må være. I forbindelse med høringsrunden utarbeidet arbeidsgruppen et diskusjonsnotat som utdypet ulike sider ved det såkalte praksiskravets lengde. På bakgrunn av en samlet vurdering, be­stem­te arbeidsgruppen seg for å foreslå at praksiskravet blir end­ret fra to til minimum ett år.

Kvaliteten på de skriftlige arbeidene kan­di­da­tene leverer i forbindelse med søk­nad ­om godkjenning som spe­sia­list varie­rer betydelig, og det har vært ønskelig å få en klarere definisjon av hvilket nivå­ man venter seg av spesialistkandidatene. Arbeidsgruppen har valgt å foreslå en formulering som går ut på at det skriftlige arbeidet skal ha et nivå­ som gjør det publiseringsverdig. Under følger forslaget til nye spesialistregler, heretter kalt NTFs regler for godkjenning av spesialister. Gjeldende regler på området finnes i NTFs håndbok og på NTFs nettsted.

NTFs regler for godkjenning av spe­sia­lis­ter

Den nors­ke tannlegeforenings myndighet til å gi spesialistgodkjenning bygger på følgende formelle grunnlag: Lov av 2. ­juli 1999 nr. 64 ­om helsepersonell § 53 fastsetter reglene for tildeling av spesia­listgodkjenning. I forskrift av 21. desember 2000 ­om spesialistgodkjenning av helsepersonell er det gitt utfyllende regler ­om godkjenningen, og forskriftens § 1 fastsetter at Sosial- og helsedirektoratet ­eller den det gir myndighet gir spesialistgodkjenning. I vedtak av 9. ja­nuar 2001 har Den nors­ke tannlege­forening blitt tildelt (delegert) myndighet til å foreta spesialistgodkjenning av tannleger iht. lov ­om helsepersonell § 53 og forskriften ­om spesialistgodkjenning av helsepersonell § 1, annet ledd. Den nors­ke tannlegeforening er i tillegg gitt myndighet til å foreta spesialistgodkjenning av tannleger iht. §§ 6 og 15 i forskrift av 21. desember 2000 ­om autorisasjon mm. av helseper­sonell i henhold til avtalen ­om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde. Kandidater som søker godkjenning som spe­sia­list etter EØS-reglene, kommer ­ikke inn under NTFs regler for godkjenning av spesialister.

NTFs spesialistkomité

NTFs spesialistkomité behandler søknader ­om godkjenning som spe­sia­list og innstiller til godkjenning overfor hovedstyret. Spesialistkomiteen kan fungere som rådgivende organ for hovedstyret i spesialistsaker.

Komi­teen består av leder, som ­ikke er spesialist, og ett med­lem fra hver spesialitet. For hvert med­lem oppnevnes én personlig vararepresentant.

Det oppnevnes dess­uten to representanter og én vararepresentant fra hver spesialitet. Representantene tiltrer komi­teen ved vurdering av søknader innen den spe­sia­li­tet de representerer. De tiltredende representantene har anledning til å avgi skriftlig votum. Vararepresentanten tiltrer komi­teen ved meldt forfall ­eller dersom en representant er inhabil, jf. forvaltningsloven §§ 6 og 8. Spesialistkomiteen oppnevnes av NTFs hovedstyre etter forslag fra spesialistforeningene. Komi­teen oppnevnes for en toårsperiode. Gjenoppnevning kan finne sted.

Godkjenning som spe­sia­list

Innstilling til godkjenning gis dersom det er minst 6 stemmer for at slik godkjenning skal gis. Godkjenning som spe­sia­list gis av hovedstyret.

Generelle regler

1. Tannleger som øns­ker godkjenning som spesialist, sender søk­nad på søknadsskjema fra Den nors­ke tannlegeforening.

Dokumentasjon på at kandidaten har fullført spesia­list­utdan­nin­gen og bestått eksamen samt bekreftede opp­lys­nin­ger ­om praksis og klinikktjeneste, og eventuelt mate­riale som er nevnt i bestemmelsene for den enkelte spe­sia­li­tet skal følge søknaden. Videre må ­kopi av autorisasjon, skriftlig arbeid i 10 eksemplarer og kvittering på betalt spesialistgebyr ­være mottatt.

2. For å bli godkjent som spe­sia­list må kandidaten ha praktisert som tannlege (allmennpraksis) i minst ett år og ha norsk autorisasjon som tannlege.

3. Kandidaten må ha gjennomført spesia­list­utdan­ning av minst tre års full tids varighet og bestått eksamen ved norsk odontologisk lærested, ­eller ved utenlandsk lærested der utdanningen er av tilsvarende omfang. I løpet av denne perioden skal kandidaten dess­uten ha gjennomført kurs som nevnt i punkt 4.

Spesialistkomiteen skal vurdere spesia­list­utdan­ning som er gjennomført i utlandet og kan eventuelt kreve til­leggs­utdan­ning ved norsk odontologisk lærested.

4. Kandidaten skal ha gjennomført obligatoriske kurs og kurs i støttefag ved norsk odontologisk lærested ­eller tilsvarende undervisning ved utenlandsk lærested.

5. Utdanningen skal som hovedregel ­være gjennomført i løpet av en 6-årsperiode.

6. Kandidaten skal legge frem et skriftlig arbeide som skal ­være godkjent av ansvarlig organ for spesia­list­utdan­nin­gen på lærestedet. Det skriftlige arbeidet skal fortrinnsvis ­være relatert til spe­sia­li­te­ten det søkes ­om godkjenning i.

Det skriftlige arbeidet kan ­være et vitenskapelig arbeide basert på egen forskning, et kompilatorisk arbeide ­eller en særlig verdifull, dokumentert innsats av pedagogisk art. Hvis kandidaten ­ikke er førsteforfatter, må det gå frem hvilken del av arbeidet kandidaten har utført.

Arbeidet skal ­være på et nivå­ som gjør det publiseringsverdig.

7. Spesialistutdanningseksamen skal avlegges for en kommisjon på tre medlemmer oppnevnt av ansvarlig organ på lærestedet, hvorav ett med­lem skal ­være eksternt. NTFs spesialistkomité skal orienteres ­om eksamenskommisjonens sammensetning så snart den er oppnevnt.

8. Spesialistkomiteen kan, når særlige grunner taler for det, fravike disse bestemmelsene.

Spesielle regler vedrørende kjeveortopedi

For å bli godkjent som spe­sia­list i kjeveortopedi forlanges dess­uten:

At kandidater fra norsk lærested skal fremlegge ­sine eksamens­kasus for NTFs spesialistkomité.

Tannleger som har gjennomgått fulltids spesia­list­utdan­ning av minst to års varighet ved utenlandsk lærested, men hvor utdanningen ­ikke tilsvarer det treårige programmet ved nors­ke læresteder, må presentere et mate­riale bestående av 10 ferdigbehandlede kasus. Dokumentasjonsmaterialet fra før og etter behandlingen skal omfatte:

Gipsmodeller som viser okklusjonsforholdene.

a) Full røntgenstatus ­eller panoramaopptak.

b) Ansiktsfotografier (en face og i profil).

c) Profilkefalogrammer (tracinger og røntgenbilder må medsendes).

d) En nøy­ak­tig kasusanalyse og behandlingsplan.

e) Utdrag fra behandlingsjournalen som viser hvilke typer av kjeveortopedisk apparatur som har vært anvendt i de for­skjel­lige faser av behandlingen.

f) En vurdering av behandlingen og sluttresultatet.

Det forutsettes at de fremlagte kasus viser malokklusjoner av markant natur, og at ulike malokkusjonstyper er representert. Kandidaten må ha gjennomført behandlingen selvstendig.

Spesielle regler vedrørende oral kirurgi og oral medisin

For å bli godkjent av NTF som spe­sia­list i oral kirurgi og oral medisin forlanges dessuten:

At kandidaten har fulgt et fem-årig utdanningsprogram i oral kirurgi ved et norsk ­eller utenlandsk lærested. Utdanningsprogrammet skal bestå av følgende:

I. Ho­ved­utdan­ning

1. Kandidaten skal ha et fem-årig integrert opplegg med følgende innhold: Inntil to år av tjenesten skal ­være ved universitetsklinikk i oral kirurgi/oral medisin.

Minst ett år av tjenesten skal foregå ved universitetssykehusavdeling i oral/kjevekirurgi og minst ett år kan utføres ved annen godkjent spesialklinikk i oral-/kjevekirurgi med veileder etter desentralisert modell.

2. I hovedutdanningen skal kandidaten ha fått minst 120 timers undervisning som forelesning, seminarer, kurs med tilknytning til fagfeltet oral kirurgi. Kandidaten må dokumentere denne undervisning. Anbefalt kurs­virk­som­het vil fremgå av lærestedets utdanningsprogram.

II. Sideutdanning

Kandidaten skal ha minst ett år teo­re­tisk og praktisk videreutdanning innen me­di­sins­ke fagområder som er relevante for spesialiteten. I sideutdanningen er det obligatorisk at kandidaten:

  1. har gjennomgått medisinerstudiets kurs i øre-nese-hals-sykdommer og avlagt eksamen.

  2. har gjennomgått medisinerstudiets kurs i undersøkelsesteknikk ­eller tilsvarende utdanning.

  3. har gjennomgått minimum to måneders tjeneste ved en plastikkirurgisk avdeling.

  4. har gjennomgått minimum to måneders tjeneste ved en øre-nese-hals-avdeling.

  5. har gjennomgått inntil to måneders tjeneste ved anestesiavdeling.

  6. har gjennomgått inntil to måneders tjeneste ved en generell kirurgisk, ev. ortopedisk kir­ur­gisk avdeling.

Inntil to måneder av sideutdanningen kan godkjennes ved tjeneste på ­andre relevante avdelinger som nevrokirurgi, generell medisin, radiologi, dermatologi ­eller onkologi.

I hvert fag­om­rå­de skal det inngå dokumentert teo­re­tisk og praktisk klinisk virksomhet. Opplegget for sideutdanningen skal skje i samråd med lærestedet.

III. Dokumentasjon

At kandidaten kan legge frem en dokumentert oversikt over gjennomførte tjenester og kurs.

Kandidaten skal kunne legge frem protokoll over de kir­ur­gis­ke prosedyrer han/hun har deltatt i. Det forutsettes at kandidaten har deltatt i og selv utført et vidt spekter i oralkirurgiske prosedyrer og at dette kan dokumenteres. Kandidaten skal videre kunne dokumentere 50 ­egne kasus som skal inngå i eksamensunderlaget.

Spesielle regler vedrørende periodonti

For å bli godkjent av NTF som spe­sia­list i periodonti forlanges dessuten:

I. Spesiell utdanning i periodonti og kliniske støttefag

Kandidaten skal ha gjennomført spe­sielle kurs i periodontal anatomi, fysiologi, etiologi, epidemiologi, diagnostikk, te­ra­pi og profylakse ved norsk odontologisk lærested.

I denne utdanningen inngår også kurser i relevante aspekter av oral kirurgi, endodonti og protetikk.

II. Klinisk utdanning

Kandidaten skal ha tjenestegjort ved universitetsklinikk i periodonti med minimum 1/3 stilling i minst 3 år.

Kandidaten skal under veiledning ha behandlet pasienter ved slik klinikk i minst 2 år.

III. Eksamen

At kandidaten etter fullført utdanning har avlagt eksamen i:

Praktisk-klinisk diagnostikk, behandlingsplanlegging og utførelse av be­hand­ling dokumentert ved ­egne kasus.

Emner in­nen­for den praktisk-kliniske og teo­re­tis­ke del av perio­dontien.

Spesielle regler vedrørende pedodonti

For å bli godkjent av NTF som spe­sia­list i pedodonti forlanges dessuten:

I. Spesiell utdanning i pedodonti og kliniske støttefag

Kandidaten skal ha gjennomført norsk odontologisk spesialistutdannings kurser i epidemiologi, etiologi, diagnostikk, te­ra­pi og profylakse ved odontologiske lidelser hos barn.

I denne utdanningen inngår også kurser i relevante aspekter av ­andre odontologiske disipliner som kjeveortopedi, oral kirurgi, røntgenologi, periodonti og protetikk. I tillegg skal kandidaten ha gjennomført spesielle kurser i bl.a. barnepsykologi, barnepsykiatri, pediatri og pedagogikk.

II. Klinisk utdanning

Den kliniske utdanning skal ha en varighet av minst 3 år. I de første 2 år skal kandidaten ved siden av basalutdanning og den spe­sielle utdanning i pedodonti og kliniske støttefag også tjenestegjøre ved universitetsklinikk i pedodonti som instruktør ­eller med annen form for undervisning tilsvarende minst 1/4 stilling. Kandidaten skal i samme periode i tillegg behandle pedodontiske spesialkasus under veiledning tilsvarende minst 6 timer per uke.

Det tred­je året skal kandidaten arbeide tilsvarende full stilling med barne- og ungdomspasienter.

Kandidaten skal deretter kunne dokumentere 10 selvstendig behandlede pedodontiske spesialkasus. Disse kasus skal ­være av relativt komplisert art, og forutsettes å ­vise va­rie­ren­de patologiske tilstander og behandlingsformer.

De pedodontiske spesialkasus kan eksempelvis hentes fra følgende behandlingskategorier:

  1. Kompliserte traumer.

  2. Endodonti på ­unge permanente tenner.

  3. Dentale utviklingsforstyrrelser.

  4. Systemiske sykdommer med orale manifestasjoner.

  5. Funksjonshemmede som trenger særlig komplisert behandling.

  6. Tannbehandling av barn under generell analgesi, anes­te­si ­eller premedikasjon.

  7. Interceptiv bittbehandling.

  8. Protetikk i blandingstannsett ­eller i det ­unge permanente tannsett.

III. Eksamen

Kandidaten skal etter de obligatoriske to år ved universitetsklinikk i pedodonti avlegge eksamen i emner fra den praktisk-kliniske og teo­re­tis­ke delen av pedodontien.

Hovedstyret innbyr representantskapet til å fatte følgende vedtak:

 Hovedstyrets forslag til nye spesialistregler, NTFs regler for godkjenning av spesialister, bifalles.

Sak 2 e

Hedersbevisninger

Tannlegeforeningen innførte en ordning med hederstegn i 1954. Ordningen, som var en videreføring av ordenen Cavum Oris, har ­egne statutter vedtatt av NTFs representantskap. Ordningen har således fungert i mange år.

Det har gjentagne ganger vist seg at det i praksis er problematisk å finne kri­te­rier for tildeling av hederstegnet i henholdsvis gull eller sølv. Da hovedstyret er av den oppfatning at tildelingen av hederstegnet skal ­være så rettferdig som mulig, har styret kommet til at tiden er ­inne for å gjøre en for­and­ring i ordningen.

Hovedstyret mener derfor at det ­ikke bør ­være to kate­gorier av slike hedersbevisninger når man i tillegg har mulighet for å innvilge æresmedlemskap.

Hovedstyret mener også at hederstegnet bør ­være et noe mer anvendelig tegn enn en me­dal­je som utelukkende skal bæres til smoking ­eller galla.

Styret har kommet til at personer som fortjener en anerkjennelse som følge av spesiell innsats for NTF bør f. eks. tildeles et litografi eller lignende.

Hovedstyret vil derfor foreslå at statuttene for «Den nors­ke tannlegeforenings hederstegn» oppheves og erstattes av:

«NTFs hedersbevisning.

Hovedstyret kan på eget ini­tia­tiv ­eller etter forslag fra ­andre (personer ­eller råd/utvalg) beslutte å tildele et litografi eller lignende til personer som fortjener anerkjennelse for sin spe­sielle innsats for NTF.»

Da ordningen i sin tid ble vedtatt av representantskapet, fremmes saken for årets representantskap med forslag ­om disse endringer.

Hovedstyret fremsetter følgende forslag til vedtak:

 Representantskapet slutter seg til hovedstyrets forslag ­om end­ring av statuttene for «Den nors­ke tannlegeforenings hederstegn».

Sak 2 f

Forslag til end­ret Reglement for forhandlingsordningen i NTF – offentlig sektor

Lønnspolitisk forum har i møte 15. og 16. september 2003 behandlet forslag til nytt Reglement for forhandlingsordningen i NTF – offentlig sektor fra Sen­tralt forhandlingsutvalg. I henhold til reglementet skal end­rin­ger i dette godkjennes av representantskapet.

Gjeldende reglementet har vært i funk­sjon i snart to år. Endringene Lønns­poli­tisk forum foreslår, er hovedsakelig av redaksjonell art. Endringene vil gjøre reglementet mer fleksibelt i forhold til for eksempel end­ret organisatorisk tilknytning av tannhelsetjenesten. Det er videre tatt høy­de for at NTF også organiserer medlemmer i annen offentlig virksomhet enn Den offentlige tannhelsetjenesten (DOT), blant annet i stat­lige helseforetak, Forsvaret og på universitetene.

Det er foretatt materielle end­rin­ger i følgende punkter:

Til «Lokalt», pkt. 8; I motsetning til gjeldende reglement er det åpnet for at flere UTV-representanter kan sitte i lokalforeningens styre. Endringen er tilpasset en si­tua­sjon der det finnes flere UTVer innen lokalforeningens område. Som for eksempel i Den offentlige tannhelsetjenesten, staten og helseforetak.

Til «Lokalt», pkt. 16; Det foreslås en rutinebeskrivelse for håndteringen av refusjonskrav.

Til «Sentralt, pkt. 1; Endringen synliggjør at hovedstyret har ansvaret for å inngå tariffavtaler. Ansvaret kan ­ikke delegeres. Som det fremgår av teksten har Sen­tralt forhandlingsutvalg fullmakt til å inngå og forhandle tariffavtaler på vegne av hovedstyret.

Til «Sentralt, pkt. 6; Lønnspolitisk forum er av den oppfatning at Sen­tralt forhandlingsutvalg selv er best egnet til å beslutte hvem som skal representere NTF i de ulike seksjonsorganene i Akademikerne. Det anses som ­lite hensiktsmessig at hovedstyret skal ­være nødt til ta stilling til denne representasjonen etter innstilling fra Lønns­poli­tisk forum.

Til «Sentralt, pkt. 7; Rutinebeskrivelse og representasjonsrettigheter for sek­re­ta­ria­tet anses som unødvendig i et reglement som regulerer politisk virksomhet. Det er en naturlig oppgave for sek­re­ta­ria­tet å bistå politiske utvalg ved behov.

Representantskapet inviteres til å fatte følgende vedtak:

 Nytt «Reglement for forhandlingsordningen i NTF – offentlig sektor» godkjennes.

Forslag fra Lønns­poli­tisk forum til nytt reglement

Reglement for forhandlingsordningen i NTF – offentlig sektor
Lokalt

1. Styret i NTFs lokalforening har ansvaret for at valg av NTFs tillitsvalgte etter Ho­ved­avta­len i hvert tariffområde finner sted.

2. Ved hver virksomhet velges et utvalg av tillitsvalgte (UTV) med varamedlemmer, av og blant de ansatte. Antall medlemmer og varamedlemmer bestemmes ut fra lokale forhold. Utvalgets arbeidsområde fremgår av Hovedavtalen(e).

3. Ethvert med­lem av NTF som er valgbar etter Hovedavtalen(e)s regler, har stemmerett og har rett og plikt til å motta valg.

4. Funksjonstid for UTV bestemmes lokalt, men bør ­ikke ­være for mer enn to år av gangen. For å sikre kontinuitet, bør ­ikke ­alle medlemmene av utvalget skiftes ut samtidig. En tillitsvalgt bør som hovedregel ­ikke sitte mer enn ­åtte år i samme verv.

5. Valget kan skje på sær­skilt ­møte for de offentlig ansatte i virksomheten ­eller på ­møte i lokalforeningen. Valget skal skje skriftlig dersom et med­lem krever det. Valg av leder (hovedtillitsvalgt) skjer særskilt. Øvrige medlemmer av UTV kan velges under ett. Skjer valget på ­møte i lokalforeningen, skal det varsles sær­skilt ­om dette i møteinnkallingen. Kun offentlig ansatte tannleger som er medlemmer av NTF, har stemmerett ved valget, jf. punkt 2 og 3.

6. Dersom det er ønsket lokalt, kan en egen valgkomité velges for å innstille kandidater til UTV. Hvis ­ikke kan lokalforeningens ordinære valgkomité fungere som valgkomité.

7. Når valget er avholdt, har lederen ansvar for å underrette arbeidsgiver, samarbeidende organisasjoner, lokalforeningens styre og NTFs sek­re­ta­riat ­om UTVs sammensetning og funksjonstid.

8. Minst et av UTVs medlemmer skal sitte i lokalforeningens styre. Dette kan skje ved direkte oppnevning, ­eller ved at utvalget fremmer sin kandidat gjennom lokalforeningens valgkomité, for så å bli valgt inn i styret på generalforsamlingen. Et varamedlem skal også oppnevnes ­eller velges på samme måte.

9. UTV representerer in­nen­for sitt arbeidsområde NTF/lokalforeningen overfor medlemmene og de lokale myndigheter. Utvalget er bindeledd mel­lom NTF/lokalforeningen og de lokale medlemmer, og til Sen­tralt forhandlingsutvalg. Utvalget er likeledes medlemmenes talerør og bindeledd mel­lom dem og vedkommende ar­beids­gi­ver­.

10. UTV har plikter, rettigheter og oppgaver som følger av Ho­ved­avta­len i angjeldende tariffområde og lokale tilpasninger til denne, og har derved myndighet til å forhandle og inngå forpliktende avtaler på vegne av medlemmene i virksomheten. I særlig viktige ­eller prinsipielle spørsmål må ­ikke utvalget på egen hånd treffe avtaler som binder NTF lokalt ­uten å ha samrådd seg med ­egne medlemmer, lokalforeningens styre og eventuelt NTFs sent­rale organer. Saker som skal be­hand­les sentralt, sendes via Sen­tralt forhandlingsutvalg.

11. UTV kan inngå sam­arbeid med øvrige akademikerforeninger der man finner det tjenlig.

12. Innen sin virksomhet skal UTV bistå medlemmene og ivareta de­res interesser. Medlemmene skal opplyses ­om de rettigheter og plikter de har i henhold til lov- og avtaleverk.

13. UTV skal søke­ å ­løse klagemål og tvister mel­lom medlemmene og arbeidsgiver ­eller ­andre berørte myndigheter i minnelighet slik som Ho­ved­avta­len i tariffområdet angir. Oppnås ­ikke en minnelig løsning, skal saken rapporteres til lokalforeningen og eventuelt til NTFs sent­rale organer.

14. UTV skal sørge for at NTF etter gjeldende bestemmelser blir representert i arbeidsmiljø­utvalg med underutvalg, tilsettingsutvalg og driftsstyrer der slike finnes. Ved eventuell representasjon i administrasjonsutvalg og (hoved)arbeidsmiljøutvalg kan det avtales sam­arbeid med Akademikerne lokalt.

15. UTV er pliktig til å holde seg orientert ­om planer ­om omorganisering, omstilling, utbygging, innskrenkning mv. in­nen­for virksomheten med sikte på at medlemmenes innflytelse skal kunne gjøres gjeldende på et tidligst mulig tidspunkt. Utvalget skal også søke­ å gjøre sin innflytelse gjeldende med henblikk på budsjettarbeid i virksomheten, og ­om mulig, i sam­arbeid med Akademikerne lokalt, i fylkeskommunen/virksomheten.

16. Tillitsvalgtes utgifter til nødvendige reiser og opp­hold i forbindelse med utøvelsen av ­sine verv, samt porto og telefon til dette formål forskutteres av lokalforeningen og dekkes over NTFs budsjett. Innen 31.12 sender lokalforeningen et samlet refusjonskrav for utgifter etter dette pkt. til NTFs sekretariat.

17. Årsmelding fra UTV skal inngå som en del av lokalforeningens årsmelding.

18. UTV kan innkalle til medlemsmøte dersom det er saker av spesiell interesse som bør drøftes med medlemmene, dersom et flertall av medlemmene krever det ­eller dersom det pålegges av det sent­rale forhandlingsutvalget. Møtet skal avholdes innen rimelig tid.

Sentralt

1. Hovedstyret har ansvaret for å inngå sent­rale tariffavtaler. For tiden gjelder det Staten, ­Oslo kommune, Kommunenes sentralforbund og Arbeidsgiverforeningen NAVO. Fullmakt til å forhandle og inngå avtaler på vegne av NTF er delegert til Sen­tralt forhandlingsutvalg (SF).

2. Det sent­rale forhandlingsutvalg velges for to år av gangen. Utvalget består av tre medlemmer og to varamedlemmer. Leder og nestleder velges separat. Leder skal velges skriftlig. For å sikre kontinuitet bør maksimalt to utvalgsmedlemmer og ett varamedlem skiftes ut samtidig. Likevel bør som hovedregel in­gen sitte i samme verv mer enn ­åtte år.

3. Utvalget velges på Lønns­poli­tisk forum (LF) de år det velges hovedstyre.

4. De år det ­ikke velges hovedstyre, velger Lønns­poli­tisk forum en valgkomité på tre medlemmer med funksjonstid to år. For å sikre kontinuitet bør maksimalt to medlemmer av valgkomiteen skiftes ut samtidig. Likevel bør som hovedregel in­gen sitte i samme verv mer enn ­åtte år.

5. Sen­tralt forhandlingsutvalg skal ­være representert i hovedstyret. Lønns­poli­tisk forum velger selv sin representant og vararepresentant. Valget skal godkjennes av NTFs representantskap med alminnelig flertall.

6. Sentralt forhandlingsutvalg oppnevner representanter til Akademikernes seksjonsorganer.

7. Sen­tralt forhandlingsutvalg har følgende oppgaver:

a) ivareta de offentlig ansatte tannlegenes lønns- og arbeidsvilkår, pensjonsspørsmål samt fagpolitiske in­ter­es­ser som omfattes av avtaleverket,

b) forberede og fremsette forslag i forbindelse med forhandlinger, etter ret­nings­linjer trukket ­opp på Lønns­poli­tisk forum,

c) oppnevne forhandlingsdelegasjon til sent­rale forhandlinger. Sen­tralt forhandlingsutvalg har fullmakt til å foreta plassoppsigelser,

d) godta ­eller forkaste et forhandlingsresultat,

e) ­være kontaktledd og rådgiver overfor de lokale utvalg av tillitsvalgte,

f) koordinere lokale forhandlinger,

g) drive opplæring av utvalg av tillitsvalgte, spe­sielt ­om Hoved­avtalens og Hovedtariffavtalens bestemmelser, samt forhandlingsstrategi og -teknikk. Denne virksomheten skal finan­sie­res med OU-midler så langt det finnes midler til dette,

h) gi råd til de lokale utvalgene i vanskelige medlemssaker. Lokale saker av prinsipiell karakter som er brakt inn for Sen­tralt forhandlingsutvalg, skal leg­ges frem for hovedstyret,

i) forberede møteinnkalling med dagsorden til Lønns­poli­tisk forum. Innkalling sendes lederne av de lokale utvalgene senest en måned før møtedato.

Det skal jevnlig avholdes møter i Sen­tralt forhandlingsutvalg. Utvalget kan legge frem saker av prinsipiell interesse for hovedstyret. Utvalget kan også sende saker ut til høring blant UTV.

8. Lønnspolitisk forum har følgende oppgaver.

a) eva­luere tariffoppgjør,

b) legge stra­te­gier for fremtidige tariffoppgjør,

c) drøfte spørsmål av prinsipiell betydning for offentlig tannhelsetjeneste,

d) drøfte og behandle saker brakt inn av ett ­eller flere UTV, Sen­tralt forhandlingsutvalg ­eller hovedstyret,

e) velge Sen­tralt forhandlingsutvalg.

Lønnspolitisk forum holdes hvert år i september. Forumet består av, foruten Sen­tralt forhandlingsutvalg, en representant for hvert UTV i fylkeskommunene, en representant for fylkestannlegene, en representant for hvert av de odontologiske fakulteter og en representant for tannlegene i Forsvaret. Medlemmene av Sen­tralt forhandlingsutvalg har ­ikke stemmerett. De øvrige deltakere har en stemme for hvert med­lem de representerer. Leder av Sen­tralt forhandlingsutvalg leder møtet.

Ekstraordinært Lønns­poli­tisk forum skal innkalles dersom et flertall av de lokale UTV ­eller hovedstyret krever det ­eller Lønns­poli­tisk forum selv beslutter det. Ekstraordinært ­møte skal finne sted senest en måned etter at det er krevd ­eller besluttet avholdt. Dagsorden skal sendes ut så snart det er praktisk mulig, og senest ti dager før møtet.

9. Endring av dette reglement kan gjøres av Lønns­poli­tisk forum. Endringene skal godkjennes av representantskapet.

Representantskapet inviteres til å fatte følgende vedtak:

 Nytt «Reglement for forhandlingsordningen i NTF – offentlig sektor» godkjennes.

Sak 2 g

Sentralt forhandlingsutvalg – godkjenning av representant og vararepresentant til hovedstyret

I henhold til Reglement for forhandlingsordningen i NTF-offentlig sektor, pkt. 5, sentralt, velger Lønnspolitisk forum selv sin representant og vararepresentant til hovedstyret. Valget skal godkjennes av NTFs representantskap med alminnelig flertall.

Lønnspolitisk forum har foretatt følgende valg:

Gunnar Lyngstad som representant til hovedstyret

Richard R. Næss som vararepresentant til hovedstyret

Dersom nytt hovedstyre velges iht. valgkomiteens innstilling vil Richard R. Næss tre inn som Lønnspolitisk forums representant i hovedstyret. Sett i lys av valg av nytt hovedstyre har Lønnspolitisk forum valgt Jan Theien, Akershus, som personlig varamedlem for nestleder av Sentralt forhandlingsutvalg (SF). Richard R. Næss er valgt som nestleder av SF.

Representantskapet inviteres til å fatte følgende vedtak:

 Gunnar Lyngstad og Richard R. Næss godkjennes som hhv. Lønnspolitisk forums representant og vararepresentant til hovedstyret