TSE – en suksesshistorie?!

Hovedstyremedlem Jan-Henrik Andersen, en erfaren kursdeltaker og styrets kontaktperson til storsatsingen Tannlegeforeningens systematiske etterutdanning (TSE), hadde fått som oppgave å fortelle informasjonsmøtets deltakere hvordan det egentlig er å være TSE-deltaker.

– NTF har valgt å konsentrere sine ressurser for etterutdanning hovedsakelig om å satse på TSE. I dag er vi inne i en aktiv fase med drift av tre moduler samt utviklingsarbeid for de to gjenstående modulene, sa han innledningsvis og la ikke skjul på at det har vært en kamp å holde dette prosjektet på skinnene.

Tanken om en systematisert etterutdanning er ikke av ny dato, men det var upløyd mark i etterutdanningssammenheng NTF bega seg inn på. Utgangspunktet var at morgendagens metoder for etterutdanning ikke nødvendigvis skulle være lik dagens, og det var en kjensgjerning at informasjonsteknologiens muligheter kom for fullt og ville bli en viktige plattform for TSE. Videre var det et mål at NTF fortsatt skulle være den viktigste aktøren på dette markedet. – Vi opplevde stor støtte til prosjektet fra fagmiljøene ved begge fakultetene, og sist men ikke minst hadde vi et dristig representantskap som var villig til å satse og legge de økonomiske forutsetningene til rette for prosjektet, forklarte Jan-Henrik Andersen.

Status for TSE er at NTF i nært samarbeid med fremragende fagansvarlige har utviklet tre av fem moduler. Disse modulene er i full drift med til sammen 750 deltakere i løpet av høsten 2003. De to siste modulene er på beddingen og vil bli klare for drift i løpet av neste år. Det foreligger en tidsplan for distribusjon av modulene til lokalforeningene, de økonomiske kalkylene for utviklingsarbeidet følges, og driften vil gi rom for tilbakebetaling av investerte midler til NTF samt videreutvikling.

– Har vi så grunn til å slå oss på brystet og erklære TSE som en suksesshistorie? Jeg våger den påstand at vi langt på vei har lykkes, fortsatte Andersen. Samarbeidet med alle berørte parter er utmerket, interessen fra lokalforeningene og medlemmene er stor, TSE får hederlig omtale av fylkestannlegene, og hver modul som nå arrangeres, får stadig flere positive tilbakemeldinger. Kursdeltakerne synes det faglige innholdet er svært bra, og de fagansvarlige karakteriseres som inspirerende kursholdere med evne til å gjøre stoffet interessant.

– Det er spennende å diskutere problemstillinger i grupper sammensatt av både offentlig ansatte og private tannleger, dette er en sosial arbeidsform som har ført til revitalisering av mange kvalitetssirkler, sa Andersen, som selv har vært TSE-deltaker. – Jeg mener at vi har valgt en riktig balanse mellom forelesninger i plenum, PBL (problembasert læring) og gruppearbeid. Den problembaserte arbeidsformen stiller store utfordringer til deltakerne, men læringen gjennom gruppediskusjoner får god evaluering.

Foredragsholderen la imidlertid ikke skjul på at noen har hevdet at arbeidsformen er for krevende og tar for mye tid og sa at innvendingene skal tas alvorlig. – Det har aldri vært meningen at TSE bare skal være for de spesielt interesserte, og derfor har det skjedd en utvikling fra modul 1 til modul 2 på dette området. Tiden det tar å svare på oppgavene er tonet betraktelig ned, for det har aldri vært meningen at det skulle kreves innsats som deltidsstudent for å delta i en modul.

– Har det da bare vært fryd og gammen og ingen ting å kritisere fra deltakernes side? Selvsagt ikke, men i dette prosjektet har vi sluttet å se problemer. Vi har tro på det veivalget vi har gjort og konsentrerer oss om de oppgavene vi skal løse, sa Andersen før han gikk over til å kommentere det som hadde vært av problemer.

Deltakernes dataskunnskaper ble i starten overvurdert, noe som førte til mange sinte reaksjoner. Derfor er «IT-biten» fulgt opp og kraftig forbedret i den videre prosessen. I dag benyttes en såkalt e-læringsplattform som heter ClassFronter. Den har fortsatt et forbedringspotensial, men Jan-Henrik Andersen hadde selv hatt stor hjelp av den tilsendte veilederen for bruk av ClassFronter. – I forkant av kurset kunne jeg da sette meg inn i de forskjellige funksjonene ved en veiledet skjermpresentasjon, fortalte han og pekte på at det store flertall av deltakerne har vært nødt til å forbedre kunnskapsnivået for bruken av data, noe som har vært en positiv bieffekt.

Avslutningsvis sa Andersen at TSE er på rett vei og at han selv har klokkertro på konseptet. – Er det så grunn til å holde gledesutbruddene i sjakk ennå en stund? Kanskje? Men jeg registrerer at vi får stadig flere ambassadører fra deltakerrekken, og etter endt kurs er det store flertall svært godt fornøyd, sa han før Vibeke Kjærheim presenterte en video som viste hvordan ClassFronter er bygget opp og hvordan den er tenkt benyttet i modulene.

ReidunStenvik