Hvorfor stryker studentene?
Etter flere år med høy strykprosent, særlig til eksamen etter første semester, inviterte Odontologisk studentutvalg ved Det odontologiske fakultet i Oslo til debatten «Ikke bestått – mer stryk blant tannlegestudenter» den 7. oktober. Debatten ga ingen klare svar på hva som skal til for å få strykprosenten og tallet på frafalne odontologistudenter ned. Til det er uenigheten for stor om hva som er i veien. Hvis noe i det hele tatt er i veien. Men er det egentlig noen tvil om det når en så stor andel av studentene stryker? På høyeste hold var det i hvert fall enighet om at odontologi og medisin skal fortsette sitt samarbeid om den prekliniske undervisningen av studentene. Så noen skilsmisse er ikke på tale.
Dekan ved Det medisinske fakultet, Stein A. Evensen, var kommet for å lytte til odontologistudentene, sammen med studiedekan Arild Stenvik og professor Dorthe Holst, ved Det odontologiske fakultet, instituttbestyrer Pål Brodin ved institutt for oral biologi og NTFs president Carl Christian Blich. Både innledningsvis og under debatten uttalte Evensen gjentatte ganger at det ikke er noe i veien med verken undervisning eller eksamen for studentene på preklinisk. Dette hadde han undersøkt på forhånd, sa han.
Og det kan godt være at alt er som det skal være, både med undervisning og eksamen på Gaustad, både for odontologi- og medisinstudenter, men i en sammenheng der man er kommet for å være åpen og spørrende for å få frem hvor skoen trykker, er det vel å anse som lite hensiktsmessig at en autoritet kommer med klare påstander om hvor feilen ikke ligger, før debatten i det hele tatt har startet.
Flere av studentene som tok ordet var riktignok helt klare på at odontologistudentene har gode forhold på Gaustad, og at for dem fungerer dagens ordning fullt ut tilfredsstillende. Andre mente like fullt at studiet er mer tilrettelagt for medisinstudenter enn for odontologistudenter, og at det for den sistnevnte gruppen er en godt bevart hemmelighet hva det forventes at de skal lære.
Studentenes uttalelser under debatten kan tyde på at hvorvidt man trives og klarer studiet eller ikke, mye er et spørsmål om modenhet og identitet. De som identifiserer seg som medisinstudenter så lenge de er på preklinisk, og samtidig har en klar tanke om at det er tannleger de skal bli, er de som klarer seg best gjennom de fire første semestrene av odontologistudiet.
Det mest konkrete tiltaksforslaget kom fra Dorthe Holst, da hun foreslo en mentorordning, der hver lærer får fire-fem studenter som de får ansvaret for at gjennomfører studiet på normert tid. De av lærerne som klarer dette får en belønning, for eksempel i form av penger til studiereiser eller lignende.
En student på syvende semester foreslo at de yngre studentene kunne assistere de eldre ved klinikken og dermed få kontakt med Geitmyrsveien tidlig i studiet.
Studentutvalget tar med seg innspillene fra debatten og vil arbeide videre med denne saken.