Tobakkskampanje mot industrien
Du kjøper et produkt som er laget for å gjøre deg avhengig. Og du kjøper det fra en industri som er utetisk, kynisk og som manipulerer deg.» Dette budskapet ruller i disse dager over norske tv-skjermer og kinolerret. Avsenderen er Sosial- og helsedirektoratet og helseminister Dagfinn Høybråten, som har som mål at ungdomsrøykingen skal halveres i løpet av fem år og at 80 prosent av den norske befolkning skal være røykfri. – Det satses på en helhetlig strategi med angrep på mange fronter. Denne kampanjen er neste skritt etter en meget vellykket kampanje om tobakkens skadevirkninger tidligere i år, sa Høybråten ved lanseringen, der også Gro Harlem Brundtland var en av hovedinnlederne sammen med tobakksindustriens avhopper, amerikaneren Dr. Jeffrey Wigand.
Mens den forrige kampanjen handlet om den enkelte røykers ansvar for egen helse og brukte sterke virkemidler for å vise skadevirkningene av tobakk, er det den mektige tobakksindustrien som nå angripes og gis skylden for at en av fire nordmenn røyker. Helseministeren sa at han tror – og understreket at han er sterk i troen – at om 50 år vil vi se på dette med tobakksrøyking som et tilbakelagt stadium. I hvert fall i vår del av verden. Men en del av den kampanjen som nå pågår tar også for seg tobakksindustriens kyniske fremmarsj i den tredje verden.
Legeforeningens president var tilstede og ga en appell ved lanseringen av kampanjen, og lovet at legene skulle stå klare for å hjelpe alle som ønsker å stumpe sigaretten for godt. Der har tannlegene også en rolle å spille, men Tannlegeforeningen var ikke blant appellantene denne gangen.