Tak 2-ordningen – supplerende informasjon
Jeg beklager at den informasjon som departementet har gitt i vedlegget til Tidende nr. 17 ikke blir forstått av enkelte tannleger. Roar Gomnæs har gitt sin karakteristikk av setningsoppbyggingen og strukturen i brevet. Jeg kan tilføye at brevet er formelt i sin form. I tillegg forutsettes det at leseren kjenner til reglene for trygderefusjon for tannbehandling og prinsippene for frikort. Hvis tannlegene ikke kjenner disse reglene eller prinsippene, kan dette gjøre informasjonen vanskelig tilgjengelig.
Vår informasjon i brev datert 2. desember 2002 var et forhåndsvarsel, og skrevet med forbehold om Stortingets vedtak. Stortinget vedtok statsbudsjettet for 2003 i møte 11. desember. Vedtaket ble endret i forhold til Regjeringens forslag. Lovforslaget om den såkalte tak 2-ordningen ble vedtatt i Lagtinget 18. desember. Helsedepartementet kunne derfor ikke gjøre ferdig den nye forskriften om trygderefusjon med de nye takster og regelverket for tak 2-ordningen før torsdag 19. desember. Når Stortinget samtidig vedtar at ordningen skal innføres fra 1. januar 2003, blir det begrenset mulighet for informasjon i forkant av innføringen. Den må derfor komme i løpet av januar.
Hva er så det nye?
Når det gjelder trygderefusjon for tannbehandling er det to store endringer fra 1. januar 2003:
1. Forskriften som inneholder regler og takster for refusjon for tannbehandling er betydelig endret. Takstene er endret og bygget opp slik at de samsvarer med takstene for offentlige tannhelsetjenester. Det er dessuten innført flere stykkpristakster, med angivelse av honorartakst (fastsatt av departementet), trygderefusjon og «godkjent egenandel», som er differansen mellom honorartakst og trygderefusjon. Trygdens samlede refusjoner til undersøkelse (konsultasjon) og til kirurgiske inngrep mv. var foreslått økt med 140 mill. kroner, fra ca. 50 mill. kroner til 190 mill. kroner. Etter innspill fra Tannlegeforeningen har derimot Stortinget vedtatt at 50 mill. kroner av denne økningen skal holdes tilbake og reserveres refusjon for protetisk rehabilitering av tannsett for pasienter med tanntap pga. periodontitt. Foreløpig er det usikkert mht. når refusjon til slik behandling kan tre i kraft. Her mangler vi bl.a. dokumentasjon som grunnlag for beregning av antall, omfang og kostnader. Dette skal Rikstrygdeverket i samarbeid med odontologiske fagpersoner få kartlagt. Tidspunktet for mulig innføring av refusjon for protetisk rehabilitering på periodontittpasienter vil Regjeringen orientere Stortinget om i revidert nasjonalbudsjett (RNB). Dette fremlegges for Stortinget i begynnelsen av mai 2003.
2. Egenandeler for tannbehandling som trygden yter refusjon til, kommer inn under en såkalt frikortordning (tak 2). Fra før av har vi en frikortordning for utgifter til legebehandling, behandling hos psykolog og reiseutgifter i forbindelse med behandling hos disse, samt medisiner på blå resept. Når pasientens egenandel overstiger 1 350 kroner i løpet av et kalenderår, får pasienten et frikort (tak 1). Det innebærer at pasienten for resten av året får dekket av trygden alle utgifter til slik behandling, medisiner mv. Det er med andre ord et øvre «tak» på egenandelene på årsbasis. Stortinget har tidligere bedt Regjeringen fremme forslag til et øvre tak for egenandeler for andre former for helsehjelp. Dette «taket» har fått navnet «tak 2-ordningen». Denne omfatter egenandeler til fysioterapitjenester, opphold på opptreningsinstitusjoner og egenandeler ved klimareiser til utlandet. I tillegg omfatter den også egenandeler til slik tannbehandling som trygden fra før yter refusjon til. Unntatt er kjeveortopedisk behandling. Formålet med tak 2-ordningen er å skjerme kronisk syke og funksjonshemmede for store utgifter til helsetjenester generelt.
Konsekvenser av de nye ordningene
For tannlegene innebærer de nye ordningene at tannlegene må bruke de nye takstene i trygdeforskriften fra og med 1. januar 2003 i de tilfeller pasientene bl.a. skal ha systematisk periodontittbehandling og/eller det skal utføres et kirurgisk inngrep (ikke ekstraksjon). Tannlegene må skrive en kvittering som viser hvilke takster som er brukt. Av dette fremgår også trygderefusjon og «godkjent egenandel».
For pasientene innebærer endringene at de må spare på slike kvitteringer fra både tannlegen og fysioterapeuten og på kvittering for egenandel ved opphold på opptreningsinstitusjon og/eller klimareise hvis de har hatt slikt opphold/reise. Når summen av disse egenandelene overstiger 4 500 kroner, har egenandelene «passert tak 2». Da kan pasienten gå på trygdekontoret og få frikort. Frikortet må de vise henholdsvis tannlegen, fysioterapeut osv. hvis de har behov for de angjeldende tjenester for resten av året. Trygden vil så dekke hele honorartaksten, dvs. både refusjonstakst og egenandelstakst. For at trygden i slike tilfeller skal dekke hele beløpet må tannlegen bruke en egen blankett fra Rikstrygdeverket. Denne blanketten vil tannlegene få tilgang til i løpet av januar. Dette burde være i god tid før de første «når taket» på 4 500 kroner i egenandeler.
Mange tannleger har honorarer som er høyere enn dem som er fastsatt av departementet. De får dermed en egenandel (mellomlegg) som er høyere enn det vi omtaler som «godkjent egenandel» i trygdesammenheng. Dette vil kunne variere fra tannlege til tannlege, og er trygden uvedkommende, også etter at en pasient har fått frikort. Pasienten må med andre orde dekke dette selv.
Adresse: postboks 8011 Dep, 0030 Oslo