Forkurs: Pasienten klager – hva gjør du?
Hva slags ansvar har tannlegen for å gi pasienten informasjon om trygderettigheter? Kan tannleger bli erstatningspliktige for å ha unnlatt å gi informasjon? Hvordan er gangen i klagesaker og hvilke krav stilles til dokumentasjon? Forkurset gir svar på disse og andre aktuelle spørsmål knyttet til pasientklager.
Kurset tar utgangspunkt i en konkret sak hvor en tannlege fikk negativ mediefokusering i forkant av en klagesak. Saken ble et stor psykisk belastning. I dette kurset vil du også lære hvordan man bør møte media i en klagesituasjon.
Moderator: Journalist Frode Stang, mangeårig reporter og programleder i NRK innen nyheter, dokumentar, sport, økonomi og kultur, vil være moderator for kurset. Han driver i dag egen virksomhet med blant annet rådgivning innen mediehåndtering.
Målgruppe
Tannleger
Sted
Radisson SAS Plaza Hotel, Oslo
Tid
Onsdag 13. oktober kl. 1700 – 2030
Kursavgift
Kr 1000 inklusiv enkel servering kl. 1630
Påmelding
Se påmeldingsskjema på side 535, eller bruk nettstedet.
NB! samme skjema som ved påmelding til landsmøtet.
Pasienten, tannlegen og trygden
Er dagens ordning rettferdig, enkel og forutsigbar nok til at vi som tannleger har mulighet til å oppfylle vår informasjonsplikt?
Inger Lise Mathiesen
Tannlege, Oslo
Saksgang og krav til dokumentasjon i klagesaker som behandles av klagenemndene
Presentasjon av en klagesak
Andre klageorganer og deres håndtering av klagesaker
Presentasjon av et kasus hvor ansvarsforsikring ble aktuell
Hva bør du ikke si om andre kollegers arbeider
Kjetil Reppen
Tannlege, Oslo
Helsetilsynet, venn eller fiende?
Rettslig bakgrunn for tilsyn med helsepersonell
Reaksjonsformer og hva de innebærer
Hendelser som ofte fører til tilsyn
Hva skjer ved tilsyn fra helsemyndighetene
Hvordan oppleves det å bli utsatt for tilsyn
Hva vi kan bidra med som kolleger
Aleidis Løken
Tannlege og jurist, seniorrådgiver i Helsetilsynet
Presentasjon av en sak som førte til uheldig mediefokusering
Hva kunne en ha gjort for å unngå å komme i en slik situasjon?
Johan Øiestad
Tannlege, spesialist i periodonti, Sunndalsøra
Omdømme – år å bygge – sekunder å rive
Medienes fokus
Ansvar, omsorg, handlekraft – god mediehåndtering
Frode Stang
Journalist