Samarbeid mellom tannleger
Ligningsmyndighetene har i den senere tid vist betydelig interesse for samarbeidsavtalene mellom tannleger. Myndighetene har stilt spørsmål om hvorvidt leietaker/medarbeider skal anses som lønnstaker eller næringsdrivende. Dersom vedkommende skal anses som lønnstaker, skal det betales arbeidsgiveravgift idet godtgjørelsen til leietaker anses som lønn. På den annen side vil leietaker få rett til minstefradrag og lavere folketrygdavgift. I et ansettelsesforhold har arbeidstakeren et særlig oppsigelsesvern. Blant annet på denne bakgrunn har vi endret standardavtalen noe.
For å bli ansett som selvstendig næringsdrivende kreves det at det utøves virksomhet, at den har en viss varighet og omfang, at den er egnet til å gå med overskudd og at den drives for egen regning og risiko. Det legges således en helhetsvurdering av skjønnsmessig karakter til grunn. Det viktigste moment er trolig at virksomheten drives for egen regning og risiko.
Vi har utformet et kontraktsforslag på denne bakgrunn (se kontraktforslag 1 på neste side). Det er en ufravikelig forutsetning for å få aksept at partene har innrettet seg etter kontraktsbestemmelsene.
I motsetning til tidligere er det nå ikke inntatt noen karensbestemmelse i standardavtalen – f. eks. slik at det ikke kan etableres konkurrerende virksomhet innen et bestemt område de første to år etter oppsigelsesavtalen. Bakgrunnen for dette er at Oslo ligningskontor har uttalt at de er av den oppfatning at en slik bestemmelse tyder på at det foreligger et ansettelsesforhold og ikke et samarbeid mellom selvstendig næringsdrivende. Hvorvidt dette er riktig er det opp til domstolene å svare på. NTF har imidlertid fått dispensasjon fra Konkurransetilsynet slik at det er tillatt å operere med slike klausuler i alle fall inntil 2006. De bør ikke ha varighet ut over to år og forbudet mot etablering bør være begrenset til det området flesteparten av pasientene er rekruttert fra.
Merk: Vi minner om at det foreløpig ikke er avklart om – og eventuelt i hvilket omfang – det kan bli nødvendig å beregne merverdiavgift på utleie av tannlegers utstyr mv.
NTF har også utarbeidet en ansettelseskontrakt som et alternativ til den reviderte samarbeidsavtale (se kontraktforslag 2, side 790).
Kommentarer til de enkelte punkter i NTFs forslag til samarbeidsavtale
Ad. 1. Her beskrives hvilke lokaliteter leietaker kan benytte. Er det behov for presiseringer, utvidelser, innskrenkninger, bestemte dager eller lignende, bør disse tilføyes.
Ad 2. Kontrakten forutsetter at praksisinnehaver dekker samtlige utgifter. Dersom partene finner det mer praktisk med andre løsninger, f.eks. at telefon-, averterings- og lønnsutgifter til hjelpepersonell belastes leietaker, bør dette fremkomme som en tilføyelse.
Ad 3. a) Prosentsatsen beregnes av innarbeidet og ikke av innbetalt honorar. Dette gir leietaker en oppfordring til å gjøre sitt til at honorarene kommer inn. Prosenten skal beregnes av tannlegens honorar. Den del av pasientens innbetaling som direkte dekker fakturerte utlegg dvs. tekniske utgifter, gull, tenner etc. skal fratrekkes.
b) Alternativt kan partene gjøre avtale om at leier betaler en fast sum per mnd./uke for å benytte praksisinnehavers kontorer. Med bakgrunn i de løpende utgifter, kan det være rimelig at leier forplikter seg til å innbetale en minimumsleie.
Ad 4. Pasientmengde, utgiftsposter og arbeidskapasitet kan endres over tid. Partene bør derfor en gang hvert år vurdere om det kan være behov for endringer i prosentsatsen (eventuelt i en avtalt utgiftsfordeling). Endringen kan ikke ensidig kreves gjennomført, men forutsetter enighet.
Ad 5. Partene må finne frem til en praktisk form for journalføring. Leietaker er imidlertid som selvstendig næringsdrivende i relasjon til skatteloven og lov om helsepersonell forpliktet til selv å føre opptegnelser. Det beste alternativ er at leietaker fører egne journaler, men vilkårene må anses oppfylt også dersom leietaker med annen penn eller lignende fører sine opptegnelser på journaler som benyttes av begge parter. Leietaker bør føre egne kontokort.
Dersom det ikke føres egne kontokort, men de økonomiske data føres direkte i journalen, må leietaker ta kopi til sitt regnskap. Det er viktig at leietaker kan fremlegge et dokumenterbart regnskap.
Ad 6. a), b) og c) Det er viktig å understreke forhold omkring fravær fra praksis og de økonomiske problemer som kan oppstå for så vel praksisinnehaver som leietaker. Enten man velger NTFs Sykeavbruddskasse eller annen forsikringsavtale, er det avgjørende at dette er brakt i orden ved inngåelse av samarbeidsavtalen. Karensdagene tilsvarer Sykeavbruddskassens karensdager.
Ad 7. Partene bør vise hensyn til hverandre. Selv om praksisinnehaver bestemmer hvilke endringer som skal gjøres, bør disse så langt det er mulig gjøres i samarbeid med dem som arbeider i virksomheten. Leietaker kan imidlertid ikke kreve at utstyret skal skiftes ut og tilpasses medarbeiders ønskemål. Partene kan avtale andre løsninger. Når det gjelder endringer i ansettelsesforholdet for hjelpepersonellet (f.eks. assistanse under sykdom), må dette tas inn i de respektive arbeidskontrakter.
Ad 8. Fristen kan endres. Den bør imidlertid ikke være kortere, idet opphør av samarbeid kan kreve store omstillinger for partene.
Ad 9. Ingen av partene kan innkalle pasienter som ikke har inngått avtale om dette, jf. Etiske regler §12. Pasientene har imidlertid fritt tannlegevalg, Etiske regler § 4, noe som innebærer at ingen kan hindre pasienten i å søke den av tannlegene som ønskes, etter opphør av samarbeidet.
Partene kan f.eks. avtale at de pasientene som er kommet til praksis etter at leietaker begynte, og som utelukkende er behandlet av denne, samt vedkommendes venner og familie, skal kunne innkalles av leietaker etter avsluttet samarbeid, forutsatt at det er inngått en avtale med pasientene om slik innkalling.
Det har vist seg at det i praksis kan oppstå uoverensstemmelser mellom partene i forbindelse med opphør av avtalen. Dette gjelder særlig spørsmål om bruk av journaler og etablering etter avsluttet samarbeid.
I henhold til §23 i våre etiske regler, kan partene etablere virksomhet hvor de måtte ønske med mindre annet er avtalt.
Partene bør derfor tenke nøye gjennom opphørsituasjonen før samarbeidet inngåes.
Ad 11. Uenighet kan av hver av partene bringes inn for domstolene, eller for en voldgiftsrett, jf. Etiske regler § 40. Bestemmelsen i kontrakten innebærer et tilbud fra NTF til partene om hjelp til løsning av eventuelle uoverensstemmelser. Begge parter må imidlertid være enige om en slik avgjørelse. NTF har oppnevnt en permanent nemnd bestående av tre personer som skal virke som konfliktløser. Det er selvsagt mulig å avtale at en slik uenighet skal løses av nemnda, men da bør dette stå i kontrakten.
Adresse: NTFs sekretariat