Meget motiverte deltagere
– Hvilke erfaringer har du med å undervise på TSE, Unni Endal?
– Det jeg først og fremst tenker er at alle som har deltatt har vært veldig interesserte og ivrige. Det er viktig å få frem, synes jeg, at alle som melder seg på er meget motiverte.
Dessuten ser vi at noen grupper har lagt ned veldig mye arbeid og til dels levert store besvarelser, mens andre er mer kortfattet i sin besvarelse, uten at det nødvendigvis betyr at innsatsen er mindre. På selve kursdagene er alle engasjerte og aktive, og det er også mye diskusjon og aktivitet på nettet når vi legger til rette for det.
– Er nettbasert etterutdanning og PBL en egnet læringsmåte for erfarne tannleger?
– Ja, men mange synes det er skremmende i begynnelsen. Både det med PBL og nettbasert læring. Det tar litt tid å finne ut hva dette er, og å forstå tankegangen. Men når deltakerne er kommet inn i arbeidsmåtene, får de fleste mye ut av det, og jeg har ikke hørt om noen som ikke har lyktes til slutt eller har måttet gi opp. Det som er veldig fint med det nettbaserte systemet, er at det er så lett å dele informasjon og erfaringer, med alle på en gang. Når vi lærere får spørsmål på e-post, kan vi anonymisere spørsmåsstilleren og legge ut svaret så alle får glede av det. Ofte er det jo flere som lurer på det samme.
Jeg har også lyst til å si at ingen må tenke at TSE er for arbeidskrevende, og la være å melde seg på av frykt for at de skal få for mye å gjøre. Vi ser at det er mange som blir engasjerte i stoffet og gjør mye ut av dette, men det er etter eget ønske. Det er lysten mer enn plikten som driver dem, sier Endal og fortsetter:
– Selv om dette er et nettbasert undervisningsopplegg, er de to hovedsamlingene med forelesningsdager av sentral betydning. Her lærer en forelesere og kolleger å kjenne, noe som igjen gjør det enklere å senere ta kontakt over nettet. Vi som undervisere er enige om at det er viktig å bringe inn humor i undervisningen, og vi synes å merke at deltakerne slapper av og blir mottakelige og aktive i et trygt miljø. Vi gir rom for at kursdeltakerne skal delta under forelesningene og komme med innspill, sier Unni Endal, som etter hvert har solid erfaring, etter hele syv omganger med TSE-undervisning rundt i fylkene.