Ambisiøs etterutdanning
– Hvilke erfaringer har dere gjort som undervisere i TSE?
– Først og fremst vil jeg skryte av NTF, som har våget å satse så ambisiøst på et etterutdanningsopplegg som de har gjort med TSE. Dette koster mye arbeid for den enkelte kursdeltager, og det er krevende for oss lærere, sier Ivar Espelid, og fortsetter:
– For meg ser det ut som om deltakerne legger mye arbeid i besvarelse av oppgaver, og jeg synes jeg opplever mange flinke folk som jobber hardt med å tilegne seg viten. Jeg tror deltakerne får mye igjen for å delta i TSE, og at denne læringsformen gir et langt større utbytte enn den mer tradisjonelle forelesningsformen. Jo mer aktivitet fra den enkelte jo mer kunnskap tilegner man seg. Jeg vil også legge til at for meg som underviser er det en vitamininnsprøytning å få møte klinikere som bidrar med aktuelle problemstillinger.
– Min erfaringsbakgrunn er foreløpig nokså beskjeden, men så langt vil jeg si at det er interessant, hyggelig og morsomt å undervise på TSE. Vi får veldig god kontakt med kursdeltakerne og det synes jeg er en veldig positiv ting som følger både av at vi er sammen over så vidt lang tid og fordi deltakerne er aktive, supplerer Anne Bjørg Tveit og fortsetter:
– Jeg synes deltakerne på TSE jobber bra og setter seg godt inn i litteraturen. Noen arbeider veldig mye og viser at de har fått kjempegod oversikt og leverer flotte utredninger, mens andre leverer mer kortfattede besvarelser. Hvor gode besvarelsene blir avhenger selvsagt også av hvor godt vi lærere treffer med oppgavene.
– Er PBL en egnet læringsmåte for erfarne tannleger?
– For meg var PBL noe helt nytt, som jeg møtte da jeg skiftet arbeidssted fra fakultetet i Bergen til Oslo for to år siden. Det er en ukjent tilnærmingsmåte for de fleste, men en logisk måte å legge opp læringen på, synes jeg. Ved å undervise i TSE får jeg igjen noe som er bra for studentundervisningen også. Vi blir tvunget til å systematisere og strukturere eget fagområde og undervisning. Men jeg skal ikke stikke under en stol at det har krevet mye arbeid å tilrettelegge stoffet nå første gangen. Til neste gang blir det helt sikkert mindre arbeid, sier Espelid.
– Har det vært mye aktivitet på nettet?
– Vi har lagt ut forelesningene våre og det stoffet har deltakerne vært inne og hentet. Men det vi har lagt opp til av felles diskusjoner har det ikke kommet så mye ut av, så det har ikke fungert så godt. Det har heller ikke kommet mange spørsmål til oss via Internett, avslutter Espelid og Tveit.