Mye nytt for dem som driver praksis
Nå blir det praksisadministrasjonskurs for tannleger, med kursholdere som vet hvor skoen trykker. I Tannlegeforeningens sekretariat befinner det seg tre jurister som snakker med tannleger til daglig, og dermed er spesialister på det tannlegene trenger mest. Nå arrangerer de et kurs som passer for alle som driver tannlegepraksis, men aller best for dem som har ansatte.
Tannlegeforeningen har for lengst bestemt seg for å satse på medlemsrådgivning og øke kapasiteten på området. Foreningens mangeårige advokat, Knut S. Kjølstad, og spesialrådgiver og advokatfullmektig, Dag Reite, fikk i sommer ytterligere én kollega; advokat Elisabeth Scarpello. De som melder seg på kurs i praksisadministrasjon i januar vil møte alle tre. Tidende har snakket med Dag Reite og Elisabeth Scarpello, som sammen med Kjølstad er godt i gang med planleggingen av kurset.
– Hva kommer dere til å ta opp på kurset i januar?
– Vi vil først og fremst legge vekt på det som er nytt. Det er en del lovendringer på gang som til dels er av stor betydning for tannleger som driver egen praksis, og da særlig for dem som har flere ansatte. Blant annet trer en ny lov om arbeidsmiljø i kraft ved neste årsskifte. Nå vet vi riktignok ikke helt hvordan den blir lenger, med ny regjering, men det kommer en ny lov. Dessuten er det mye nytt i lovgivningen om tjenestepensjon, og det er også nye problemstillinger å sette seg inn i når det gjelder konkurranse- og ferielovgivningen. Vi kommer til å gi kursdeltakerne en pakke over de mest sentrale nyhetene, inkludert noe om hva som eventuelt kan komme, hvis det blir nye regler om merverdiavgift eller endringer i forhold til selvstendig næringsdrivende når det gjelder svangerskap og permisjon. Likeledes vil vi si noe om skattereformen, som har stor betydning, blant annet for organisasjonsform. I tillegg er det kommet ny bokføringslov.
– Dette høres omfattende ut. Vil det si at hele kursdagen kommer til å handle om nye lover?
– Både ja og nei. Vi vil presentere endringene og legge vekt på det som er nytt, gi kursdeltakerne hovedpoengene og peke på det som det er viktig å tenke på for dem. Vårt mål er at de skal bli kjent med grunnskissen og innholdet i regelverket. Det er første steg for å kunne forholde seg til det. Det som er viktigst og vanskeligst, kommer vi til å dykke litt dypere i. Videre tenker vi som så, at målet er ikke å etterlate faktakunnskap som gjør tannlegene til eksperter. Men vi vil si en del om det viktigste, slik at de vet hva de må tenke på. Men vel så viktig er det å si at vi kommer til å være her, også i fremtiden. Det er ikke slik at medlemmene skal ta med seg det de har lært og gå hjem, for så aldri å spørre mer.
– Betyr det at dere ønsker mer kontakt med NTFs medlemmer?
– Ja, det gjør vi. Og en slik kursdag, der medlemmene møter oss som jobber i sekretariatet, bidrar til åpenhet og dialog, og senker terskelen for å ta kontakt med oss i neste omgang. Det er erfaringen fra tidligere. Dessuten er det en uttalt målsetning for NTF å øke medlemsrådgivningsaktiviteten. Kapasiteten er allerede økt ved at det er ansatt en ny advokat på området, og dette med at det er vi som holder kurs i praksisadministrasjon denne gangen, og ikke en utenforstående bedriftsrådgiver, er et naturlig ledd i NTFs satsing på økt medlemskontakt. Det er vi som allerede har den daglige kontakten med medlemmene, vi kjenner spørsmålene de stiller og dermed vet vi noe om hva som er de hyppigst forekommende problemene.
– Hvilke spørsmål er det medlemmene henvender seg med?
– Det er mange privatpraktiserende som har spørsmål i forbindelse med samarbeidsavtaler og arbeidsrettslige spørsmål. Det er noen som lurer på hvilke rettigheter de har som arbeidstaker, men enda oftere spørres det om hvilke plikter tannlegen har som arbeidsgiver. Mange henvendelser dreier seg også om grenseoppgangen mellom ansettelse og assistenttannlegeforhold. Vi ser ofte at det er en sammenblanding i de kontraktene. Dessuten er det en del spørsmål om skatt. Og noen står i ferd med å etablere egen praksis, og trenger generell orientering om hvilket regelverk som finnes og hva de skal forholde seg til når de skal starte virksomhet. Vi får også en del henvendelser om husleieavtaler som skal inngås, forlenges, fornyes eller sies opp. Tannlegen har kanskje fått et utkast til en avtale, og trenger råd om hvordan de skal forholde seg til det.
– Svarer dere på alt tannlegene lurer på, eller er det bare de store spørsmålene man kan komme til dere med?
– Vi vil gjerne ha alle typer henvendelser, og absolutt ikke bare de store juridiske spørsmålene, eller ting som er blitt til vanskelige konflikter. Vårt ønske er at medlemmene bruker oss så mye som mulig, hvis de er i situasjoner de er litt usikre på. Sammen kan vi diskutere oss frem til ulike løsninger, enten det er en liten personalmessig konflikt eller et litt vanskelig forhold til huseier der man er leietaker. Ofte kommer løsningen av seg selv, når man får snakket litt høyt om et problem. Vi opplever også ofte at tannlegene føler seg lettet bare over å ha fått luftet en problemstilling. Kanskje vi har et alternativ som tannlegen ikke har tenkt på, eller kanskje medlemmet der ute har tenkt på noe som vi ikke har sett før, og som vi kan bringe videre til andre medlemmer. Mange har tenkt og gjort mye selv, og ringer bare for å få en avklaring for å forsikre seg om at det ikke er noe de ikke har tenkt på. Mange vet både hva de vil, og hva de har rett til, men er kanskje litt usikre på strategien. Da kan det hende vi kan komme med råd om hvordan det er best å gå frem. Vi ser på oss selv som medspillere på veien til det gode resultatet, avslutter Elisabeth Scarpello og Dag Reite og ser frem til å møte mange medlemmer på kurs i januar.