TSE – teori og virkelighet

Jeg viser til artikkelen med samme navn forfattet av Roar Gomnæs, Tore Johansen, Kaare Mathisen, Marin Miosku, Helge Myrhaug, Thomas Myrhaug, Hans Preus og Elin Øyen i NTFs Tidende nr. 13 2005.

Uten å gå inn på selve artikkelen ser jeg det nødvendig å presisere følgende:

TSE har som målsetning å oppdatere deltagerne til dagens ønskede kunnskapsnivå for allmennpraktiserende tannleger. TSE er ikke et videreutdanningsprogram, og skal ikke drive spesialistundervisning. Det er meningen at tannleger skal settes i stand til å gjøre vurderinger som de vet er i tråd med gjeldende retningslinjer for faglig utførelse.

Denne målsetningen blir etter mitt skjønn godt ivaretatt av faglærerne i de forskjellige modulene i TSE. Ønsker man å gå i dybden kunnskapsmessig når det gjelder for eksempel implantatologi, finnes det egne kurs for dette. TSE skal gi deltagerne innsikt og oppdaterte sannheter om emnet, og kursevalueringene viser at et betryggende flertall er fornøyd med det de er blitt tilført.

Aril JulNilsen 

Seniorkonsulent/TSE-ansvarlig

Den norske tannlegeforening