Fra tannlegeri til musikk og markedsføring
Med en tannlegeutdanning i bagasjen har han jobbet med musikk, programmering, innspilling, produksjon og markedsføring. Spør heller hva Terje Tranaas ikke har gjort innen musikk og underholdning. Fortsatt er basen Namsos, der han i tillegg til alt annet nå også er lærer ved Olav Duun videregående skole med ansvar for undervisning i lyd og musikkteknologi.
I dag er det 1 400 forskjellige yrker innen underholdningsbransjen. Alle utøvende trenger et støtteapparat, og stort sett er det fire bak scenen for hver musiker, sier Terje Tranaas som har spilt med Åge Aleksandersen og Sambandet fra 1985, og med DDE samtidig helt til 2002. Vi møter ham hjemme i Namsos og vil gjerne høre mer om denne tannlegen som «har vært med i DDE», for det er vel det han er mest kjent for. Til og med Spellemannspris fikk han som DDE-er i 1996.
Terje Tranaas har alltid spilt. Først lærte han å spille piano og tok timer hos organisten i Namsos. Siden ble det trompet i skolemusikken – og keyboard på konserter. Mens han gikk i videregående, spilte han med diverse grupper i byen. – Da jeg skulle begynne å studere i Oslo i 1979, reiste jeg nedover sammen med bysbarnet Stein Ingebrigtsen som jeg hadde jobbet med, forteller han. Terje kom på et kull med mange spesielle personer som har utmerket seg både i studietiden og senere, og selv bedrev han musikk hele tiden og spilte med mange grupper. Det ble både turnering og 10 – 15 plateinnspillinger, noe som av og til kunne gå utover studiet. – Jeg husker en gang jeg stod i en telefonkiosk på Fauske og måtte ringe Barneavdelingen og si at jeg dessverre ikke kunne ha pasient den dagen fordi jeg lå hjemme med forkjølelse, minnes han. Men i løpet av fem år ble han tannlege, selv om han hadde brukt mye tid på musikk.
– Jeg tok vel aldri den avgjørelsen at jeg skulle bli musiker. Jeg ble det etter hvert, og lærte meg også mye om lydteknologi, om markedsføring og merkevarebygging. De første årene var jeg både tannlege og musiker og etablerte mitt eget lydstudio i Namsos tre år etter at jeg ble tannlege, forteller han. Som tannlege var han først i det militære og så en periode offentlig ansatt før han begynte som assistent hos en av byens tannleger. Han var så godt kjent som musiker at han ble en slags «kjendistannlege» i Namsos. – Det var ikke vanskelig å fylle opp timeboka, men med lydstudio, turneer med Sambandet og senere DDE, jobber for NRK etc. etc., ble det etter hvert vanskelig å koordinere alle aktivitetene, fastslår han.
Tidlig på 1990-tallet byttet han ut tannlegejobben og etablerte markedsføringsbyrået Trio Media sammen med Arve Løberg som senere ble informasjonsdirektør i TV2 og nå er redaktør av Trønderavisa. – Jeg jobbet der i seks år og var ansvarlig for flere større kampanjer. Det var lettere å kombinere denne typen jobbing med musikken og lydstudioet, og dessuten fikk jeg være mer kreativ enn som tannlege. Selv om jeg trivdes med pasientene mine, ble tannlegeyrket litt lite utfordrende etter noen år, innrømmer han.
Og kreativitet og strategisk tenkning er det behov for i prosjektet Rock City Namsos der Terje Tranaas er en viktig aktør. Vi har hørt og lest om rockmuseet som skal etableres, og har registrert at både Oslo, Trondheim, Namsos, Kristiansand og Halden hadde meldt sin interesse, og spør om han ikke er skuffet over at museet trolig blir lagt til Trondheim og knyttet til det musikkhistoriske museet på Ringve. Men nei, det er han ikke. – Vi sitter igjen med næring og utdanning, og der har vi de beste forutsetninger for å lykkes, sier han og legger ut om kulturbevisstheten i Namsos, om kulturskolen med 1 000 – 1 100 elever og fakkeltog med 2 000 deltakere som protesterte mot reduserte bevilgninger til kulturskolen. Vi forstår at det er kultur for kultur i Namsos og ber ham forklare mer om hva de satser på i Rock City-prosjektet.
Olav Duun videregående skole, der han selv er lærer, er tenkt som base for et nasjonalt utdanningssenter. – Som sagt, det er behov for et profesjonelt støtteapparat, og det er slike folk vi skal utdanne. Skolen har allerede startet arbeidet med å tilpasse visse studieretninger til et innhold som er etterspurt av bransjen. Dessuten har Høgskolen i Nord-Trøndelag (HINT) allerede gode fagmiljøer som kan utvikle utdanning innen eksempelvis «music management» og musikkteknologi, forklarer han. Når det gjelder næringsdelen, forteller Terje Tranaas at det er foreslått å etablere et partnerskap for Rock City Næring mellom bransjebedriftene i regionen, musikermiljøet, Namsos kommune og Nord-Trøndelag fylke. En viktig spydspiss i dette arbeidet vil være Rai Rai Entertainment AS, bedriften bak DDE, som har erfaring, kompetanse og kapasitet til å påta seg en lederrolle.
Selv om det er tannlegemangel i Namsos, må vi ha forståelse for at Terje ikke ble ved sin stol, for å omskrive et gammelt ordtak. Terje Tranaas har en lang og imponerende CV som vi bare har kunnet gi små smakebiter av i dette intervjuet. Han har fått anledning til å bruke både sin musikalitet, sin kreativitet og, tror vi, politiske teft. Med 1,6 millioner solgte plater (han har medvirket i mange grupper) ligger han på topp i Norge, og i tillegg til Spellemannprisen med DDE har han fått både Namsos kommunes og Nord-Trøndelag fylkes kulturpris. I slutten av mai skal han på turné med Åge Aleksandersen og Sambandet som har fått strålende kritikker for sin nye CD, og så blir det fullt kjør med prosjektet Rock City Namsos. Vi følger spent med videre – mannen er bare 45 år.