Nobel Biocare stopper reklame
Nobel Biocare har trukket tilbake reklamen som omhandler implantatsystemet Nobel Direct, men salget fortsetter, melder den svenske Tandläkartidningen.
I midten av juli kom den uavhengige ekspergruppen som det svenske Läkemedelsverket hadde satt ned med skarp kritikk av Nobel Direct. De sier at studier viser unormal bennedbrytning, og videre at produktet ikke bør markedsføres før råd og anvisninger som følger produktet er revidert og blitt gjort korrekte. Ekspertgruppen konstaterer at det er en rekke opplysninger i reklamen som selskapet ikke har presentert vitenskapelig dokumentasjon for. Det gjelder blant annet opplysningen om at Nobel Direct motvirker marginalt bentap, at systemet kan gjennomføres med minimal kirurgi og at implantatet kan prepareres som en naturlig tann. Ekspertgruppen slår med dette fast at Nobel Direct ikke bør markedsføres før foretaket kan vise gode og vitenskapelig veldokumenterte resultater med teknikken, og sier at produktet bør brukes med stor forsiktighet innen slik dokumentasjon foreligger.
Nobel Biocare stoppet distribusjonen av skriftlig annonsemateriale og manualer for Nobel Direct i to måneder fra og med første halvdel av august. Innen to måneder regner man med at Läkemedelsverket er klare med granskningen av ekspertgruppens rapport samt Nobel Biocares svar på denne, som de fikk frist til å levere innen 16. august.