98 prosent er fornøyd med tannlegen
En undersøkelse Opinion har utført for Forbrukerrådet viser at 98 prosent er fornøyde med tannlegen sin. Undersøkelsen viser også at pris i liten grad er avgjørende når vi velger tannlege. 75 prosent oppgir at faglig dyktighet er det viktigste kriteriet når de velger tannlege, etterfulgt av ni prosent som sier at beliggenhet betyr mest, og åtte prosent som mener at prisen er det avgjørende. Kun halvparten av de spurte sier at pris spiller inn ved valg av tannlege, og nær 80 prosent sammenligner ikke priser før de går tannlegen.
– Vi er overrasket over at pris betyr så lite. Samtidig er det viktig å huske at tannlegetjenester skiller seg fra mange andre tjenester. Å gå til tannlegen må i stor grad sees på som en nødvendighet. Dessuten er det i enkelte deler av landet vanskelig å hevde at man har et tannlegemarked. For mange er valgmulighetene få og tannlegen har i stor grad monopol i sitt område, sier underdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet.
Undersøkelsen viser at over 90 prosent ikke vurderer å bytte tannlege. Også de som ikke har fast tannlege er i det store og hele fornøyd, og over 60 prosent sier at de vil gå til den tannlegen de brukte sist.
To av tre av som har fast tannlege synes de får nok informasjon om pris av tannlegen sin. Blant dem som ikke har fast tannlege mener bare halvparten at de får nok informasjon om pris. –Tannlegeforeningen og tannlegene kan fortsatt forbedre seg når det gjelder prisinformasjon. Det er også mulig at det ikke er tilstrekkelig kunnskap ute blant forbrukere om at tannlegemarkedet faktisk er liberalisert. I Danmark har man innført en løsning som gir forbrukerne mulighet til å sjekke tannlegens priser på nett. Vi er ikke fremmede for å utfordre Tannlegeforeningen på at de bør lage en tilsvarende løsning i Norge. Dette er i så fall noe vi vil ta med oss videre i våre samtaler med Tannlegeforeningen, sier Terje Kili til Forbrukerportalen.