Dette mener hovedstyrekandidatene før valget
NTFs hovedstyre for perioden 2008–2009 skal velges på representantskapsmøtet den 23.–24. november. Ved valg av nytt hovedstyre for to år siden presenterte kandidatene sine synspunkter og ønsker for arbeidet i NTF gjennom å besvare fire spørsmål i Tidende (se Tidende nr. 13 2005). Nå foreligger Stortingsmelding nr. 35 om fremtidens tannhelsetjenester, og i forbindelse med høstens valg har vi stilt de foreslåtte kandidater følgende fire spørsmål:
Hva ser du som den største utfordringen for Tannlegeforeningen i den kommende toårsperioden?
Hvilke oppgaver mener du NTF bør prioritere i tiden som kommer?
Hvilket område i arbeidsprogrammet ønsker du spesielt å engasjere deg i?
Hva mener du at nettopp du kan tilføre hovedstyret?
Gunnar Lyngstad
Presidentkandidat (gjenvalg)
Alder: 59 år
Utdanning: Cand. odont. Bergen 1973.
Praksis: Offentlig ansatt/distriktstannlege Åfjord 1974 – 80, Stjørdal 1980–.
Foreningsvirksomhet: Styremedlem OTE 1994 – 95, viseformann OTE 1996 – 99, formann OTE 2000 – 01, leder Sentralt forhandlingsutvalg 2002 – 03, NTFs valgkomité 1993 – 2000, medlem NTFs hovedstyre 2000 – 2003, visepresident NTF 2004 – 5, president NTF 2006-.
1. Stortingsmelding nr. 35 skal trolig behandles like over nyttår 2008. En stor utfordring blir både å følge opp behandlingen i Stortinget og deretter å følge opp de forslagene som kommer i kjølvannet av dette. Tiltakene må følges opp gjennom statsbudsjettet, og det vil etter hvert komme en ny tannhelselov. Dette vil bli den største utfordringen for NTF i kommende periode. Det er krevende å implementere flere nye grupper som skal få rettigheter etter en ny lov, og det å samordne privat og offentlig tannhelsetjeneste byr på for oss nye utfordringer.
Våre etiske regler er stadig gjenstand for diskusjon. Selv om de er oppe til revisjon i år også, vil jeg tro det kommer flere forslag til endringer som vil skape debatt. Videre skal det forvaltningsmessige ansvaret for tannhelsetjenesten fortsatt ligge i fylkene/regionene. Våre lokale foreningsledd vil stilles overfor flere utfordringer, og det blir svært viktig å følge opp lokalforeningene fra NTF sentralt, slik vi gjør med de lokale forhandlingsutvalgene.
Det er mitt håp at vi også får satt fart i den desentraliserte spesialistutdanningen i kommende periode. Vi er i gang i nord og i sør, nå må det bli midt-Norges tur. Så vil NTF fylle 125 år i 2009. Det blir en fin anledning til å feire seg selv.
2. Jeg har fortsatt som mål å bidra til bedre spredning av tannleger. Vi har ikke nådd målene, men vi ser at det nytter, og nå gjelder det å bruke de gode eksemplene til å arbeide videre med rekruttering og stabilitet i distriktene, både i offentlig og privat virksomhet. Videre tannpleie til dem som trenger det mest. NTF bør prioritere tannhelsemeldingens forslag til bedre støtteordninger for dem med størst behov. Prisopplysning og forbrukerrettigheter har vært mye etterlyst av mediene i inneværende periode. Det må vi bidra med å forbedre.
3. Arbeidsprogrammet er representantskapets bestilling til hovedstyret. Som styrets leder er min viktigste oppgave å sørge for at bestillingen blir effektuert. Jeg synes spesielt det blir viktig å flagge etikken høyt. I stortingsmeldingen legges det opp til at tannhelsetjenesten i store trekk skal følge de linjer vi kjenner. Det vil blant annet si stor frihet til å utøve yrket slik vi har gjort. Det stiller store krav til etikken. Jeg vil også arbeide for at eierstrukturen i privat praksis stort sett holdes slik den er i dag.
4. Det må først og fremst være erfaring. Jeg synes vi i inneværende periode har fått til et indre miljø i styret som har vært bra. Det blir en viktig oppgave å inspirere de erfarne styre- medlemmene til å fortsatt jobbe videre, og derigjennom å involvere de nye slik at de trives og kan yte det beste for NTF og medlemmene.
Inger-Lise Mathiesen
Visepresidentkandidat (gjenvalg)
Alder: 58 år
Utdannelse: Cand. odont. Oslo 1974, Handelsskole 1974, driftsøkonom 1990.
Praksis: Off. ansatt Oslo 1974 – 90. Privat praksis Oslo 1981–.
Foreningsvirksomhet: Leder Oslo TS’ kvalitetsutvalg 1997 – 2001, styremedlem NTFs kvalitetsutvalg 2001 – 2003, NTFs representantskap 1997, 1999–, NTFs desisjonsutvalg 2000 – 2003, styremedlem Oslo TS 2000 – 01, leder Oslo TS 2002 – 03, leder NTFs kvalitetsutvalg 2004-, medlem NTFs hovedstyre 2004 – 5, visepresident NTF 2006-.
1. Selv om Stortingsmeldingen ikke inneholder tydelige spøkelser, ligger det likevel en del utfordringer i kortene. Hovedproblemet ligger der fortsatt: Å sikre en god tannhelse til hele befolkningen uavhengig av økonomi og geografi. Et av virkemidlene er samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Det blir derfor viktig å få til gode samarbeidsavtaler som ikke innskrenker vår faglige og næringsmessige frihet.
Prisundersøkelsen som ble foretatt blant både allmenntannleger og spesialister ga et edruelig inntrykk av prissettingen blant norske tannleger. At noen kolleger faktisk lå under trygdetakstene, fikk myndighetene til å tenke at prisregulering faktisk også kan være prisdrivende! Prisgjennomsiktighet, informasjon og styrking av forbrukerrettighetene ved for eksempel prisportal, er derfor dagens mantra. Det betyr at NTF sannsynligvis bør ha en hånd på rattet når den bebudede prisportalen skal utformes. Men i vår regi skal den ikke være! Meldingen inneholder en del lovnader til forbedring, men lite penger. De skal komme over statsbudsjettet. Her må vi påvirke politikerne. En intern utfordring er å holde orden på ulike driftsformer i privat sektor, alt fra «konsulent» innleie og avtaler med andre som driver i aksjeselskap til lønnsansatte. Her kan være både smutthull og fallgruver vi ikke har full oversikt over enda.
2. En viktig hastesak er nytt odontologibygg i Bergen. I skrivende stund vet vi ikke hva som står i statsbudsjettet, men hvis det ikke er bevilget penger i år heller, må vi gjøre vårt ytterste overfor politikerne. Videre må vi fokusere på økonomiske stimuli til dem som vil skaffe seg dobbeltkompetanse og til spesialister som kan bemanne kompetansesentre og distrikt. Dette er positivt omtalt i meldingen, men virkemidlene gjenstår.
Innad i medlemsmassen må vi legge vekt på god skolering av tillitsvalgte, og stadig forbedring av nettinformasjonen.
3. Jeg ønsker at NTF-medlemsskapet skal borge for kvalitet, både faglig og lovmessig. Det var viktig for meg ved forrige valg, og har blitt enda tydeligere i den siste perioden. Jeg har problemer med å se at et kvalitetsstempel skal stå i motsetning til det å være en medlemsforening. Jeg ser på NTF som gode foreldre: Vi må rose og rettlede, være gode eksempler, men sette grenser når det er nødvendig. Vi må legge stor vekt på å forebygge både kollegiale konflikter og klagesaker fra pasienter.
Jeg har hatt en del å gjøre med trygdereglene, og det har ligget meg sterkt på hjertet at vi skal få et mer forutsigbart og rettferdig regelverk. Jeg synes vi har kommet et stykke på vei, og det er bebudet flere endringer fra årsskiftet. Får vi også bort regelen om at man skal ha gått jevnlig til tannbehandling for det som i dag tilhører § 5–22, har vi oppnådd mye.
4. Jeg har økonomisk påbygging, har vært leder av den største lokalforeningen, og har jobbet både privat og offentlig i mange år. I tillegg har jeg en del kurserfaring og mener selv at jeg er en engasjert person. Dette tror jeg kommer til nytte når NTF skal kommunisere både internt og eksternt
Rolf Terje Alvær
(Gjenvalg)
Alder: 54 år
Utdanning: Cand. odont. Bergen 1977.
Praksis: Militærtannlege 1977 – 78, skoletannlege 1978 – 79, privat praksis Stavanger 1979–.
Foreningsvirksomhet: Kasserer Rogaland TF 1984, viseformann Rogaland TF 1985 – 87, styremedlem PTL Rogaland 1987 – 89 og 1991 – 97, formann PTL Rogaland 1989 – 91, styremedlem PTE 1992 – 93, viseformann PTE 1994 – 95, medlem NTFs valgkomité 1999 – 2000, leder Rogaland TF 2001 – 2003, leder Sentralt næringsutvalg 2006-, medlem NTFs hovedstyre 2004-.
1. Den største utfordringen i neste toårsperiode er å følge opp arbeidet med den nylig fremlagte tannhelsemeldingen. Vi har mange oppgaver som vi må være delaktige i å løse til beste for vår stand og det samfunn vi skal betjene. Blant annet tema som sosial utjevning, forbrukerrettigheter og prisopplysning, samarbeid mellom privatpraktiserende og offentlige bestillere samt hva som er nødvendig og forsvarlig tannbehandling.
2. Vi bør prioritere å vedlikeholde den gode økonomien som NTF har. God økonomi er grunnlaget for god og fornuftig drift. Vi må opprettholde å ha et kompetent sekretariat som kan gi råd til våre medlemmer. Våre medlemmer skal ikke trenge å søke råd andre steder. Vi skal tilby kurs av beste kvalitet til en fornuftig pris. Våre medlemmer skal føle at de får mye igjen for sin kontingent og derigjennom vil vi opprettholde den høye medlemsprosenten. Dette krever målrettet arbeid. Vi ønsker dyktige og tilfredse tannleger.
NTF bør fortsette sitt arbeid med kompetansesentre. Vi har stort behov for spesialister i distriktene, og vi må desentralisere denne utdannelsen samt arbeide for lønn under spesialistutdanningen. Dette er den eneste måten å få spredt spesialister på.
3. Jeg ønsker primært å jobbe med oppgaver som angår privat sektor: arbeids- og driftbetingelser og vedlikehold av samarbeidskontrakter, eventuelt også utvikling av nye modeller. Jeg er også opptatt av å opprettholde et godt omdømme i befolkningen og at vi opptrer som faglig kompetente og seriøse yrkesutøvere til beste for de pasienter vi skal betjene.
Prisinformasjon er alfa og omega for å unngå konflikter. Pasienter har krav på god informasjon om behandlingsalternativer og pris i forkant av all tannbehandling. Jeg er videre opptatt av at NTF som forening viser dette ved å samarbeide med myndighetene om opprettelse av en eventuell prisportal. Vi har ingenting å skjule. Vi må være stolte av den jobben vi gjør og den prisen vi tar, men pasientene må vite hva det koster til enhver tid. Vi må være troverdige.
Vi har og en viktig oppgave i å motivere vår private medlemmer til å være med og løse offentlige oppgaver. Mange føler enkelte steder at samarbeidet lokalt har sviktet eller strandet, mens det andre steder har fungert bra. Slikt samarbeid må være tuftet på gode økonomiske avtaler, enkle rutiner og rapportering. Dette krever gode forhandlinger; med andre ord vi må ha gode forhandlere som tillitsvalgte, og det krever et godt apparat for å ivareta dette. Vi bør gå nye veier i denne opplæringen.
Rekruttering av tillitsvalgte er en av mine fanesaker. Det er viktig at vi nå stimulerer til opprettelsen av næringspolitiske representanter lokalt. Lærer dem opp og lar dem få en karrierevei via lokalforening til næringspolitisk forum og sentralt næringsutvalg. Gode tillitsvalgte er nøkkelen til en fungerende forening.
4. Jeg kan tilføre hovedstyret erfaring og kontinuitet. Har nå sittet i fire år. Jeg har også lang fartstid som lokal tillitsvalgt samt fra tidligere sentrale verv. Jeg har godt humør og gode samarbeidsevner og ønsker å skape samlende løsninger.
Jørn André Jørgensen
(Gjenvalg)
Alder: 30 år
Utdanning: Cand. odont. Oslo 2001.
Praksis: Militærtannlege 2001 – 02, assistent privat praksis Bodø 2002 – 03, offentlig ansatt Bodø 2002 – 04, privat praksis Langesund 2004-.
Foreningsvirksomhet: Sekretær Nordland TF 2002 – 03, leder Nordland TF 2003 – 04, leder Telemark TF 2005-, medlem NTFs hovedstyre 2006-.
1. Jeg vil ta med to saker. En utfordring knytter seg til å ivareta tannlegene i privat sektor. Dette går på hvordan tannlegene samarbeider og organiserer seg. For å begrense merverdiavgift, skatt og arbeidsgiveravgift, og å skape fungerende og attraktive klinikker, lages mange forskjellige løsninger. Med dette følger store klinikker og i større grad kjeder, og bak kjedene truer inntoget av storkapitalen. Det er jeg langt fra sikker på at tjener tannlegene, så her tror jeg det blir en utfordring å ivareta tannlegenes interesser – så vi ikke ender opp som apotekene.
Den andre utfordringen går på samhandling mellom offentlig og privat sektor. Her må man både få offentlig sektor til å tilby et samarbeid i form av gode avtaler, og samtidig må man motivere privat sektor til å bidra til behandlingen av pasientgrupper som det offentlige har ansvar for. De erfaringene vi har så langt, viser at det er godt mulig å få til et godt samarbeid, men det finnes også eksempler på samarbeidet mangler eller ikke fungerer. Det ligger i kortene at jeg tror det vil bli økt samhandling mellom offentlig og privat sektor, noe jeg også vil gå inn for.
2. Først og fremst må vi fortsette arbeidet opp mot de politiske prosessene som foregår akkurat nå. Tre viktige områder er trygd, statsbudsjett og ny tannhelselov. Noen endringer er nærmere i tid. Endringene i trygd er kommet langt, men skal forhåpentligvis fortsette. Tannhelseloven ligger noe lenger frem i tid. Uansett er slike endringer basert på langsiktige prosesser, og krever derfor kontinuerlig innsats. Så selv om tannhelsemeldingen ble bra, sett fra en tannleges ståsted, er det ingen grunn til hvileskjær.
Videre må vi aldri slippe arbeidet for medlemmene. I de neste to år tror jeg rådgiving i privat sektor blir viktig. Både når det gjelder avtaler tannleger imellom, og sannsynligvis i arbeidet med samarbeidsavtaler med det offentlige. Men for å sikre at vi treffer riktig med servicen til medlemmene, kan det være nødvendig å kartlegge hva som faktisk etterspørres.
3. Mitt engasjement går på flere saker, men må jeg velge én, er det den videre utformingen av tannhelsepolitikken i Norge. Da er vi inn under samfunnsrettet arbeid i strategiplanen. Under dette nivået er det vanskelig å skille, for da blir det viktig for meg finne en vei hvor befolkningen får et bedre tilbud uten at tannlegene blir skadelidende. Dermed er egentlig flere områder dekket. Målet blir hele tiden å kombinere arbeidet for tannlegene med arbeidet for befolkningen til gode løsninger for begge parter.
4. Mine kvalifikasjoner må være interesse og engasjementet. Innsatsen i hovedstyret har vært motivert av at jeg ønsker å utrette noe og jobbe for det jeg mener er riktig. Dette bør riktignok være et kjennetegn for alle kandidatene. Om jeg har andre egenskaper som er nyttige i arbeidet overlater jeg til andre å vurdere.
Hildur Cecilie Søhoel
(Gjenvalg)
Alder: 51 år
Utdanning: Bioingeniør Bergen 1979, cand. odont. Bergen 1985, videreutdanning Kvalitetsutvikling for Helsetjenesten 1999.
Praksis: Div. offentlige vikariater i Hordaland 1985 – 86, privat praksis 1986, stipendiat Biokjemisk institutt og privat praksis deltid 1988 – 91, distriktstannlege/overtannlege/klinikksjef Hardanger og Bergen 1993 – 2003, avdelingstannlege Universitetet i Bergen 2004 – 07, konstituert klinikksjef Universitetet i Bergen 2007-.
Foreningsvirksomhet: Kasserer og leder OTL Hordaland 1994 – 99, sekretær Bergen TF 1999 – 2002, viseformann Bergen TF 2005 – 06, formann Bergen TF 2006 – 07, medlem NTFs hovedstyre 2006-.
1. Oppfølging av Stortingsmeldingen vil måtte være sentral i de to neste årene. Selv om den gir mange signaler om retning, er det mye som ikke er konkretisert. Her blir det viktig at NTF er premissleverandør. Vi har mulighet for å formidle faktakunnskap og gi innspill slik at meldingen kan munne ut i de nødvendige bevilgninger.
2. For meg med mitt ståsted blir det en viktig premiss at utdanning av tannleger og spesialister får vilkår som gjør det mulig å oppfylle de andre delmålene skissert i tannhelsemeldingen. Et likeverdig behandlingstilbud til våre pasienter, med god geografisk spredning både av tannleger og spesialister, er viktig. Dette målet blir det umulig å nå uten kvalifisert personell og disse utdannes ved våre læresteder. Det krever et krafttak å få utdannet nok spesialister til å bemanne både undervisningstillinger i grunnutdanningen og stillinger ved kompetansesentrene som er planlagt rundt om i landet. Slik det er nå, skal noen få personer lære opp mange, og finansieringen er ikke på plass ennå. Det må den bli!
Like viktig mener jeg arbeidet med å få et godt samarbeid mellom offentlig og privat sektor er. For meg er det viktig at pasientene kan være hos sin valgte tannlege også når det offentlige skal inn med finansiering.
3. Jeg ønsker spesielt å arbeide for:
bedre økonomiske vilkår for spesialistkandidater
at fremtidig offentlig finansiering av tannhelse kanaliseres både gjennom et tjenesteapparat og gjennom trygd
gode finansieringsordninger som sikrer befolkningens muligheter i et fritt tannlegemarked.
4. Jeg har jo mitt ståsted fra undervisningsinstitusjonene nå, men har en allsidig erfaringsbakgrunn fra flere sektorer. Dette mener jeg kan være min styrke for arbeidet i hovedstyret. Jeg hører ikke til i bare én leir, men har hatt skoene på i forskjellige sammenhenger. Dermed kan jeg bidra til en bredde når hovedstyret har sine diskusjoner.
Arnt Einar Andersen
(Ny)
Alder: 38 år
Utdanning: Cand. odont. Bergen 1995.
Praksis: Privat praksis Trondheim 1995-.
Foreningsvirksomhet: Vaktkoordinator Sør-Trøndelag TF 1996 – 98, vara informasjonssekretær Sør-Trøndelag TF 1997 – 99, styremedlem Praksiseierforeningen 2004 – 2007, nestleder Sør-Trøndelag TF 2005-, medlem Sentralt næringsutvalg 2006-, varamedlem hovedstyret 2006-.
1. Den største utfordringen for Tannlegeforeningen de neste to årene er det videre arbeidet med stortingsmeldingen om framtidas tannhelsetjenester. Meldingen skal behandles i Stortinget og det kan skje endringer. Det er derfor viktig at vi fortsetter arbeidet med å påvirke de kommende beslutningsprosessene. Mye er uavklart, blant annet i forhold til foreslåtte tiltak og finansieringen av disse. Stortingsmeldingen vil påvirke våre arbeidsvilkår, driftsbetingelser og administrasjon. Vi må være ytterst våkne slik at tiltakene får en form og et omfang som er til glede for både pasientene og tannlegene – uavhengig av privat eller offentlig sektor.
Flere av tiltakene som er foreslått i meldingen bidrar til å viske ut noen av skillene mellom pasienter som behandles i offentlig og privat tannpleie. Det private inviteres til å utføre det vi hittil har kjent som offentlige oppgaver, noe som gir behov for helt nye samarbeidsformer og avtaler. Hvem skal forhandle frem disse? Den enkelte tannlege, lokalforeningen eller sentrale organer? På dette området må vi bygge kompetanse blant tillitsvalgte, den enkelte tannlege og i sekretariatet. Samarbeidet vil skape grunnlag for større forståelse mellom sektorene slik at de utfyller hverandre og benytter hverandres fortrinn i arbeidet med betingelser.
2. I offentlig sektor må arbeidet for gode lønns- og arbeidsvilkår fortsette. For å øke rekrutteringen til offentlig sektor bør NTF samarbeide med fylkestannlegene og også legge til rette for at privat sektor kan bidra med å løse offentlige oppgaver på en måte som er god for alle.
NTF bør arbeide for at privat sektor fungerer til det beste for samfunnet, ved å unngå flere reguleringer og ivareta dens frie rolle. Undersøkelser de siste to årene viser at forbrukerne av tannhelsetjenester er godt fornøyde – de er ikke like opptatte av pris som media gir inntrykk av, og tannlegene oppfattes som faglig dyktige. NTFs undersøkelse av honorarer i privat sektor utført i vår viser at nivået er rimelig, og stort sett er forskjellene en følge av kostnadsnivået. Disse resultatene viser at tannlegene har klart å forvalte det ansvaret de har fått og at konkurransen fungerer. Det finnes nok noen ytterpunkter, men vi bør ikke regulere en hel bransje for å fange opp de få NTF bør jobbe videre med å heve kompetansen til tannlegen som bedriftseier og arbeidsgiver. Slik kan bedriftene oppfylle myndighetskrav, utvikle seg, ivareta og styrke den posisjonen vi har blant publikum.
Jeg mener også at NTF må arbeide for å forenkle trygdereglene og endre trygderefusjonstakster slik at de gjenspeiler kostnadene for tjenestene.
3. Som tillitsvalgt engasjerer jeg meg i hele arbeidsprogrammet. Kjerneaktiviteten til fagforeningen bør være arbeids- og driftsbetingelser. For å gjøre disse bedre må vi engasjere oss i hele arbeidsprogrammet med blant annet kompetanse- og kvalitetsutvikling, etikk og politiske spørsmål, lønnskamp og driftsvilkår. Alt henger tett sammen. Jeg opplever det som et fantastisk privilegium å jobbe som tannlege. For å opprettholde arbeidsglede må vi oppleve hverdagen som trygg og utfordrende, og betingelsene må være gode. Dette vil jeg bidra til.
4. Engasjementet mitt har stor spennvidde. Selv kjenner jeg privat sektor godt og har god kunnskap om utfordringene sektoren står overfor. Samtidig er jeg engasjert i kampen for bedre lønns- og arbeidsbetingelser i offentlig sektor. Jobben som tillitsvalgt er det medlemmene som gir deg. Dette er et oppdrag jeg er motivert for og vil gå inn i med stor ydmykhet for å ivareta medlemmenes interesser. Jeg lytter til andres argumenter og er endringsvillig, men har også rygg til å gjøre meg opp mine egne meninger og stå for dem.
Helle Nyhuus
(Ny)
Alder: 45 år
Utdanning: Cand. odont. Oslo 1994, tilleggskompetanse rettsodontologi.
Praksis: Assistent privat praksis Oslo 1994 – 2004, privat praksis Oslo 2004-.
Foreningsvirksomhet: Varamedlem Oslo TS 2004, nestleder Oslo TS 2005, medlem økonomiutvalget Oslo TS 2006-, leder Oslo TS 2006-.
1. Jeg ser det slik at arbeidet med å varemerkebygge MNTF-begrepet og NTFs medlemmer blir en stor utfordring i den kommende perioden. I dette ligger det et behov for kalibrering av medlemmene med hensyn til så vel kompetanse og etterutdanning som etikk.
2. NTF bør etter mitt syn prioritere en slik varemerkebygging ved for eksempel å vurdere å stille krav til medlemmene om obligatorisk etterutdanning. For å kunne markedsføre MNTF som kvalitetsbegrep overfor samfunnet, er det, slik jeg ser det, hensiktsmessig å stille krav på felt som etikk og kompetanse. Jeg ser dette som et godt argument i konkurranse med for eksempel lavprisklinikker som engasjerer utenlandske kolleger for korte arbeidsopphold i landet.
3. Det «medlemsrettede arbeidet» skissert i arbeidsprogrammet for de to kommende årene er spennende. Spesielt fenger området «nærings- og lønnspolitiske forhold». Jeg anser det som både riktig og viktig å arbeide for gode og forutsigbare rammebetingelser for næringen.
4. Jeg har bakgrunn som assistenttannlege, bedriftsleder og har arbeidet i lokalforeningens styre i flere år. I dag driver jeg en klinikk som også har et utvidet tilbud som akuttmottak. Jeg har sett utfordringer og løsninger som har eller kan få relevans i hverdagen for flere og mener at jeg med denne bakgrunnen kan tilføre verdier til hovedstyret.
Linda Mortensen Hove
(Ny)
Alder: 35 år
Utdanning: Cand. odont. Bergen 1997.
Praksis: Offentlig ansatt/distriktstannlege i Lakselv 1997 – 98, Sør-Varanger (Kirkenes og Bjørnevatn) 1998 – 2001, Alta 2001-, ekstern praksislærer for Tromsøstudenter 2007-.
Foreningsvirksomhet: Varamedlem Finnmark OTL 1997 – 98, styremedlem Finnmark OTL 1998 – 2001, kurskontakt Finnmark TF 2001-, leder Finnmark TF 2001 – 04, nestleder Finnmark TF 2004 – 06.
1. En av de største utfordringene for NTF er problemene i Den offentlige tannhelsetjenesten, DOT. (Det er ikke dermed sagt at problemene i DOT er den viktigste utfordringen til NTF). DOT sliter på mange nivåer. Ikke bare er det problemer med å rekruttere og stabilisere tannleger, men innføring av nye frie pasientgrupper øker også presset på de få tannlegene som er igjen i tannhelsetjenesten. Lederstillingene i DOT må gjøres mer attraktive, slik at man får gode søkere og dermed en ledelse med de rette kvalifikasjoner.
2. NTF må få lederne i DOT til å forstå verdien av å fordele arbeidsoppgaver mellom de offentlige og de private tannlegene (der mulighetene finnes). Det må etableres et samarbeid mellom DOT og tannleger i privat praksis, hvor tannhelsetjenesten kjøper tjenester av de private tannlegene. Avtaler for kjøp av tjenester må være så attraktive at private tannleger finner dem interessante. Nye frie pasientgrupper kan behandles like bra, om ikke bedre, av erfarne tannleger i stabile private tannlegepraksiser. Den offentlige tannhelsetjenesten har mange, stabile tannleger som nærmer seg pensjonsalderen, denne typen lojale helsearbeidere er dessverre snart utgått på dato. Lederne i tannhelsetjenesten må fornye seg og tilpasse tannhelsetjenesten til fremtidens tannleger. Her må nye og fleksible løsninger inn.
NTF bør jobbe for at det innføres åremålstillinger i lederstillingene i tannhelsetjenesten. Dette bør sikres i forbindelse med nytt forvaltningsnivå i 2010. Åremålstillinger kan bidra til videreutvikling og nytenking i tannhelseetaten.
Det må bli mer attraktivt for spesialistene å søke seg til kompetansesentrene. Den offentlige tannhelsetjenesten må være mer fleksibel mht. spesialiststillingene, og det må stilles krav om at kompetansesentrene kommer i virksomhet. Organiseringen av kompetansesentrene bør tilpasses de lokale forhold. NTF bør fortsatt jobbe for individuelltilpasset/desentralisert spesialist utdanning, samt lønn under videreutdanningen. NTF ønsker ingen generell trygdedekning, men trygd til de som trenger det mest. NTF må jobbe aktivt for at denne fordelingen blir slik vi ønsker.
3. Jeg ønsker spesielt å engasjere meg i
etter- og videreutdanning for tannleger
lønns- og arbeidsvilkår for både offentlige og private tannleger
tannhelsetilbud til hele befolkningen med bedre geografisk fordeling av tannleger, inkludert spesialister
fordeling av trygdefinansiert tannbehandling
NTF bør satse på et variert etterutdanningsprogram for tannleger, inkl. TSE og videreutvikling av TSE-modulene, forkurs til NTFs landsmøte, NTFs landsmøte, januarkurs og lokalforeningskurs.
Gode arbeidsbetingelser både for offentlige og private tannleger med økt fokus på samarbeid offentlig –privat og en bedre fordeling av pasientgrupper. Fremtiden til Den offentlige tannhelsetjenesten. Hvilken tannhelsetjeneste ønsker vi oss? Mye kan og bør gjøres innen 2010. Vi ønsker en fremtidsrettet offentlig tannhelsetjenesten som tannlegene finner attraktiv.
4. Jeg kan tilføre hovedstyret kunnskaper og erfaringer fra Tannhelsetjenesten i Finnmark, en etat som har hatt og fortsatt står ovenfor store utfordringer. I tillegg er jeg engasjert og har kanskje lært noe fra mine år med verv i Finnmark Tannlegeforening. Jeg kan bidra til at hovedstyret fortsatt får innspill fra tannlegene i Distrikts-Norge og samtidig være et bindeledd mellom NTF og vår nye tannlegeutdanning i Tromsø.
Jan Theien
(Valgt fra Lønnspolitisk forum)
Utdanning: Cand. odont. Bergen 1975
Praksis: Offentlig ansatt/distriktstannlege Vittangi (Norrbotten Län) 1975 – 77, Sandnessjøen 1977 – 78, Flå i Hallingdal 1978 – 80, Mo i Rana 1980 – 83, Stamsund 1983 – 86, Kabelvåg , 1987 – 88, Vik i Hole 1988 – 92, Mo i Rana 1993 – 96, Asker 1996-.
Foreningsvirksomhet: Leder UTV-Akershus 2002-, nestleder Sentralt forhandlingsutvalg 2004 – 07, leder Sentralt forhandlingsutvalg 2007-, varamedlem NTFs hovedstyre 2004 – 07, medlem NTFs hovedstyre 2007-.
1. Stortingsmelding nr. 35 – Framtidens tannhelsetjenester, vil sette premissene for arbeidet i tiden som kommer. Den er foreløpig lite konkret og forpliktende. Et stort arbeid gjenstår i forhold til hvilke deler av befolkningen som skal inngå i prioriterte grupper med rett til gratis tannbehandling og/eller inngå i hel eller delvis trygderefusjon. Mye er overlatt til videre utredning, politikk og budsjettbehandling. Det vil være en stor utfordring for NTF til å bidra både sentralt og lokalt.
2. Mitt hjerte brenner for et sosialt rettferdig og likeverdig tannhelsetilbud til alle, uavhengig av hvor i landet man bor. En bedre geografisk spredning av tannleger og spesialister tilsier bedre tilretteleggelse fra det offentlige, samtidig med en erkjennelse fra studenter og medlemmer om at det finnes flere verdier enn de man samles om rundt kafé- og svingbord i sentrale strøk. Å arbeide i distriktene er faglig utfordrende og det må også gjøres økonomisk interessant. Det er viktig for NTF å fremtre som en samlende forening uavhengig av medlemmenes offentlige eller private ståsted.
3. Lønns og arbeidsforhold innenfor «offentlig sektor» eller riktigere; tariffbundne virksomheter. Det er mandatet mitt som leder av Sentralt forhandlingsutvalg.
I fylkeskommunal sektor er vi kommet godt i gang, mens det i statssektoren og spesielt på universitetene blir en stor utfordring å få til en «systemforandring», både i forhold til en konkurransedyktig lønnspolitikk og rekruttering til vitenskaplige stillinger.
4. Forhåpentligvis få forståelse for at vi også i fremtiden vil ha behov for en sterk offentlig sektor. Bidra til at vi gjennom dialog og diskusjoner kan fremstå samlet utad.
Det vil være viktig å se de store og langsiktige linjene. Samtidig må det være lov å være uenig i enkeltsaker uten å snuble i det felles samarbeidet. NTF er både en profesjons- og en fagforening. Via Akademikerne inngår vi i et større fellesskap, som det er viktig at hele foreningen erkjenner betydningen av.