For obligatorisk etterutdanning
Forum for tillitsvalgte er ikke et sted der det fattes beslutninger. Med det som utgangspunkt var det oppsiktsvekkende mange voteringer på årets forum. En av dem talte sterkt for å innføre obligatorisk etterutdanning for NTFs medlemmer.
Stortingsmeldingen om tannhelsefeltet – som er bebudet levert i juni, resultater fra medlemsundersøkelser i privat og spesialistpraksis, strategiske utfordringer, klageordningen, innholdet i MNTF-begrepet og NTFs struktur stod på dagsorden da foreningen samlet sentrale tillitsvalgte i april.
To representanter fra hver lokalforening, representanter for spesialistforeningene, rådet for tannlegeetikk, fagnemnden, valgkomiteen, representantskapets ordfører og NTFs hovedstyre og sekretariat deltok i NTFs forum for tillitsvalgte. Det omtales som et politisk verksted. Her skal det ikke fattes noen vedtak og programmet består vanligvis av foredrag, debatt og gruppediskusjoner omkring saker som er av betydning for NTF som forening og samfunnsaktør.
Gruppearbeid om struktur
Tradisjonen tro ble det arbeidet iherdig i grupper på forum for tillitsvalgte. Spørsmålet var om det er grunn til å gjøre noe med måten NTF organiserer det politiske arbeidet på? Det synes det å være lite stemning for. Deltakerne mente at særlig de store møtene, der fellesinteressene fremfor særinteressene diskuteres, er viktige å opprettholde.
Gruppene mente ellers at det stort sett er lite grunn til å forandre noe som fungerer godt, både hva gjelder representantskap og forum for tillitsvalgte. Verken hyppighet eller antall deltakere bør reduseres, mente de fleste. Noen tok til og med til orde for å utvide forum for tillitsvalgte med én person per lokalforening. En gruppe var riktignok radikal nok til å foreslå representantskap bare hvert annet år, og også å redusere hovedstyret med ett medlem, mot at sentralt næringsutvalg avgir personer til enkeltmøter. Og noen foreslo at hovedstyret kunne redusere antall møter, og heller ta et nettmøte fra tid til annen.
Vil du ha rett, eller vil du få rett?
Fra verden utenfor kom Jan Glendrange fra Burson Marsteller, som NTF bruker som kommunikasjonsrådgiver. Han snakket om kommunikasjon i betydningen politikk, og minnet forsamlingen om at de fleste organisasjoner jobber med omtrent de samme problemstillingene som Tannlegeforeningen. Akademikere er ofte opptatt av å ha rett, sa han. Men de er ikke så opptatt av å få rett. Med det mente han at man må ikke glemme at kommunikasjon, i betydningen politikk, dreier seg om å oppnå noe. Hvis man ikke husker det blir det mye debatt for debattens eller diskusjonens skyld. Og så nevnte han fire enkle prinsipper for god kommunikasjon: Tydelighet: Målgruppen må forstå hva du står for og hva du leverer. Relevans: Målgruppen må oppleve at du leverer noe de trenger. Unikhet: Målgruppen må oppleve at du tilbyr noe som ikke alle andre har eller kan. Attraktivitet: Målgruppen må oppleve at du tilbyr noe de gjerne vil bli identifisert med. I denne sammenhengen er det NTFs medlemmer som er målgruppen.
Han sa videre at han ikke kunne gi så mange råd, bortsett fra at man bør ha en god informasjonsplan. Og at NTF trolig ikke trenger flere kanaler enn tidsskriftet, nettstedet og e-post. Bruker man kanalene riktig og til rett tid er det tilstrekkelig for å nå ut til medlemmene. Hva angår medlemsinformasjon er det lett å komme fra misnøye til tilfredshet, sa han videre. Og han sa også at det ofte er bedre å si noe galt enn å ikke si noe i det hele tatt. Hvorvidt NTFs sentrale tillitsvalgte la seg det på minnet vites ikke. Men Tidendes lesere er i hvert fall advart.