Forskningsstrategi og publisering

Ken Friedman og Arne Nygaard

En håndbok i publisering på engelsk

For den unge stipendiat som står ved begynnelsen av sin forskerkarriere, må interessen for faget være den viktigste drivkraft til å fortsette på den til dels tornefulle vei som det kan være å oppnå en fast posisjon i systemet og midler til å fortsette arbeidet. Imidlertid er det også nødvendig å legge opp en strategi, både for gjennomføring av prosjekter og for publisering i internasjonale (dvs. engelske) tidsskrifter av det endelige resultat, for å lykkes.

Friedman og Nygaards bok gir en meget nyttig innføring i disse aspektene ved utviklingen av en forskerkarriere. Skal man for eksempel velge et tema innenfor det som for tiden er «in» i feltet – og hvor konkurransen vil være stor, eller skal man velge et sidetema hvor det også er et behov for eksperter. Hvilke og hvor mange samarbeidspartnere skal man velge? Og sist, men ikke minst: Hvor og hvordan skal man publisere sine resultater?

Boken gir mye nyttig kunnskap som kan danne grunnlag for en rekke slike strategiske valg. Den bærer nok noe preg av at forfatterne er knyttet til samfunnsfag/økonomi, men de fleste vurderinger er de samme for naturvitenskapelige fag. Innen moderne naturvitenskap med avanserte tekniske metoder spiller samarbeid sannsynligvis en enda større rolle enn i samfunnsfagene, og evnen til samarbeid er viktig og gir god uttelling. Forfatterne påpeker imidlertid at man også bør være eneforfatter på noen arbeider for å vise at man kan føre et prosjekt fra idé til ferdig publikasjon. Dette er i dag knapt mulig i moderne naturvitenskap. Boken tar også opp etiske problemstilinger som plagiering og ikke minst selvplagiering; det siste har vist seg å være mer utbredt enn tidligere antatt.

Selv om boken legger hovedvekten på forsknings- og publiseringsstrategi, inneholder den også to korte kapitler om skriveprosessen og publiseringsressurser. Disse er nyttige ved at de refererer til annen litteratur som behandler disse to meget viktige områdene grundigere.

Boken avsluttes med en kortfattet veiledning i den andre måten å presentere sine resultater på: Som foredrag på konferanser. Den har en tiltalende layout med mange punktinndelinger av stoffet, noe som gjør den oversiktlig. En del enkle grafer bidrar til å illustrere noen av poengene. Boken inneholder også en relativt omfattende referanseliste og et godt stikkordregister. Boken, sammen med tilgjengelige nettressurser, kan absolutt anbefales til bruk ved de introduksjonskurser i forskningsmetodikk som inngår i moderne forskerutdanning.

AsbjørnRøed 

Oslo: Cappelen Akademisk Forlag; 2008. 198 sider. ISBN 978 82 02 24734 8.