Tilbakeblikk

1909

Fest I

En ukes tid etter at Stortinget i mars 1909 hadde vedtatt opprettelsen av Statens Tandlægeinstitut, innbød NTF til fest for å feire seieren. Det siteres fra omtalen i Tidende:

«Undervisningssagen er endelig bragt i havn. Den største sag, som Den norske Tandlægeforening siden sin stiftelse har havt paa sit program, er lykkelig og vel afsluttet, og det foreløbige maal er naaet: Statens overtagelse af den hele tandlægeundervisning.

Det var derfor ganske naturlig, at foreningens medlemmer følte trang til i en festlig sammenkomst at søge udløsning for den glæde, der fyldte dem. Bestyrelsen veirede stemningen og indbød til fest.»

April 1909, 5te hefte

1959

Tannråte og reklame

Skoletannlege Bernt Berggrens kronikk i Dagbladet i februar 1959 er gjengitt i Tidende. Det siteres fra innledningen:

«Skoletannlegen er på vei hjem en ettermiddag, noenlunde tilfreds med sin daglige innsats for den berømmelige folkehelsen, etter å ha inspisert et dusin tannbørster og forsøkt å lære like mange smårollinger å børste tennene riktig. Så får han øye på to små pasienter som står gledestrålende utenfor sjokoladebutikken og pusser tennene – med en tannbørste av lakris.

En lakristannbørste. Hvem har ansvaret for denne fullkomne hån mot tannlegens arbeid og mot alt helsearbeid for øvrig? Skal vi rolig se på at uansvarlige mennesker ødelegger ikke bare våre barns tenner, men også den helsemoral vi forsøker å bygge opp i den unge generasjon? Skal vi la lakristannbørsten også passere og vente på den neste utfordring, kanskje i form av en tannlegeseigmann med lakrisbukser og hvit sukkertøyfrakk? Sjokoladeindustrien kjenner ingen grenser.»

Mars 1959, hefte 3

1999

Nybrottsarbeid på Jevnaker

Selv for kursvante og godt oppdaterte tannleger er problembasert læring (PBL) noe nytt. Etter i alle år å ha vært vant til en læringsmodell der man sitter og får informasjon, og i stor grad er passiv mottaker, er det lett å bli frustrert, sa professor Pål Barkvoll etter de første TSE-deltakernes møte med PBL på Jevnaker i januar. Etter tre dager var frustrasjonen imidlertid snudd til positiv entusiasme og store forventninger, og kurskoordinatorene var slitne, men lykkelige.

Februar 1999, nr. 3