§§§Spør advokaten

NTFs advokater får mange spørsmål ­om praktiske og juridiske problemstillinger fra tannlegenes hverdag. Tidende tar ­opp enkelte av disse problemstillingene i en egen spalte. Leserne opp­ford­res til å komme med ­egne spørsmål som enten kan sendes til ­redak­sjo­nen ­eller direkte til Dag E. Reite.

Spørsmål

Jeg har kjøpt digitalt røntgenutstyr og har brukt det i halvannet år. Nå har det oppstått en feil ved sensorene og jeg forventet at de skulle vare lenger. Jeg har klaget til dentaldepotet, men de sier at siden det har gått over et år siden sensorene ble kjøpt, så er de­res garantitid utløpt. Jeg har sett at det stod noe om dette i de papirene jeg fikk med ved kjøpet, men jeg trodde kjøps­loven uansett ga mye videre forbrukerrettigheter?

Svar: Først er det grunn til å påpeke at det finnes en forbrukerkjøpslov og en kjøpslov. Den førs­te regulerer rettigheter og plikter ved kjøp foretatt av vanlige forbrukere, den andre gjelder for handel mel­lom næringsdrivende. Når du som tannlege handler varer til praksisen så er det kjøps­loven som er aktuell. Kjøps­loven fastsetter for det førs­te at reklamasjon på en mangel skal skje innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde oppdaget mangelen (feilen). I tillegg fastslår loven at hvis det er gått over to år siden du overtok tingen, vil reklamasjonsretten uansett ­være tapt, med mind­re dentaldepotet har gitt en utvidet garantitid eller rent faktisk aksepterer reklamasjonen likevel. Ut fra dette skulle man kanskje tro at det ikke er for sent å si fra om feilen. Kjøpsloven, som gjelder handel mel­lom mer profesjonelle parter, fastsetter imidlertid at man kan fravike reglene i loven gjennom avtale eller etab­lert praksis mel­lom partene. Når det, slik du beskriver, inngikk i avtalevilkårene at garantitiden for sensorene var ett år, så er det uansett for sent å reklamere med mind­re dentaldepotet velger å ­være mer romslig.