Svar til Roar Gomnæs
Det er vanskelig å imøtegå Gomnæs" generelle skepsis mot alt som har med IT eller staten å gjøre. Der må han få ha sine holdninger, så får de som synes bruk av IT gjør hverdagen enklere, glede seg over nettopp det.
Når det gjelder IT-løsningene i forhold til tannleger har vi nettopp gjennomført ELIN-t prosjektet for at det skal være minst mulig vanskeligheter når løsningene når tannlegene, nettopp fordi vi vet at dårlige løsninger koster tid og penger. Gjennom pilotklinikkene er det avdekket en del fallgruver, og vi mener de er rettet opp. Løsningene som foreligger er gode, og vi jobber med at nye løsninger som kommer, også skal være gode. Denne satsingen kan umulig komme «out of the blue», IT har vært tema i Tidende, på tillitsvalgtsamlinger, generalforsamlinger, representantskap og på Landsmøtet de to siste åra.
Det er i forkant gjort anslag av antall tannleger med papirjournal, og det er jobbet for videst mulige unntak, eller aller helst frivillighet. Unntakene omfatter over halvparten av norske tannleger, og i skrivende stund har vi håp om ytterligere unntak rettet spesielt mot dem med papirjournal.
Kostnadene er det aldri lagt skjul på. Fra foreningens side har det vært gjort helt klart overfor myndighetene på flere nivåer at kostnaden ved elektronisk kommunikasjon skal være en del av kostnadsberegningen i praksis. Problemstillingen gjelder ikke bare IT, men også bedriftshelsetjeneste, OTP og NPE. Kostnader pasientene får pga. økte krav er tatt opp helt til Stortingsnivå. Rådet til tannlegene er enkelt. Enhver kostnad skal inn i beregningen av honorarene. Men så skal man selvfølgelig også ta med i vurderingen at man eventuelt klarer å effektivisere driften.
visepresident, NTF