Tannhelsepriser nok en gang
Det er ikke noe nytt at pressen er opptatt av priser på tannhelsetjenester. Uansett hva som er tema når journalisten henvender seg til oss, følger det nærmest lovmessig med et haleheng om priser - og gjerne en kommentar om hvor mye tannlegene tjener: «Jeg møtte tannlegen på flyplassen på vei til Las Vegas like etter at han hadde presentert en feit regning for meg!»
Slike oppslag setter oss mer enn 40 år tilbake. Og jeg må innrømme at jeg synes slike oppslag bare er pinlige. Kollega Alex Granholm har kommentert og etterlyst NTFs kamplyst omkring temaet priser. Hans innlegg er kommentert av hovedstyremedlem og leder av Sentralt næringsutvalg, Carl Henrik Gullaksen. Jeg vil bare understreke at vi gjør mange forsøk på å beskrive forholdet mellom våre kostnader og våre priser, men det er selvsagt ikke interessant nok for mediene.
Forbrukerrådet har nettopp publisert en rapport om problemene med å få oversikt over tannlegenes priser. Rådet konkluderer med at dette er vanskelig, ja til dels svært vanskelig. Agderposten fant det samme for en tid tilbake, så det er nok hold i disse påstandene. Forholdet er kommentert mange ganger før i denne spalte. Vi er ikke flinke nok med prisopplysningen.
Mange medlemmer gjør et samvittighetsfullt arbeid med å informere om pris. Men det ligger mange elementer i de prisene vi setter. Det gjelder også for de offentlige klinikkene. Konkurransemyndighetene endrer og moderniserer i disse dager prisopplysningsforskriften. Det er bra. Hvis alt går etter planen får NTF forslaget til høring. Det skal studeres nitid. Samtidig arbeider Helsedirektoratet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet med en elektronisk prisportal. Det er en oppfølging av Stortingsmeldingen fra 2007.
Det er krevende å lage prisportaler som forbrukerne faktisk har nytte av. Det er ikke mindre krevende å lage en portal for tannhelsetjenester. For det er forskjell på en mutter og en tannlegetime. Jeg er opptatt av at en portal må være forståelig for publikum, den må angi konkrete behandlinger og behandlingssekvenser og det må være mulig å unngå mistolkning. Et alternativ er å konstruere «pakker» som eksempelvis kan bestå av undersøkelse, røntgen med et antall bilder og enkle fyllinger etter nærmere forklaring.
Systemet må i alle fall være rettferdig for dem som legger ut prisene sine i portalen. Vil det være mulig? Vi har i det minste en lang vei å gå. Men det skal ikke stå på vår vilje om det bare blir et system vi kan ha tillit til. Tannlegestanden må akseptere mer transparens dersom vi fortsatt skal kalkulere og fastsette prisene på tjenestene våre selv.
Vi som arbeider i bransjen vet at pris bare er én parameter, og at det er mange andre forhold som teller når en pasient skal velge tannlege. Vi vet at det bak et begrep som kvalitet ligger mange ulike forhold sett fra pasientenes side. Det er mulig jeg er en smule gammeldags, men jeg velger å tro at kommunikasjon og opparbeidelse av tillit over tid er svært viktige faktorer. Jeg har vanskelig for å se hvordan disse forholdene kan avspeiles i en portal. Jeg tror at god behandling, både mellommenneskelig og odontologisk, er det beste middelet for å motstå konkurranse fra utlandet og for å sikre tilgang på nye pasienter i praksis, i privat som i offentlige virksomhet. Så vil momenter som etterutdanning, fysisk utforming av klinikklokaler, tilgjengelighet i forhold til parkering og det å finne frem til klinikken telle med sammen med andre forhold.
Min henstilling er: Tenk på hvordan det blir å møte pasientene dine om mange år, være glad for å treffe dem igjen og synes at utført arbeid tross alt ser bra ut. Dette er egentlig selvfølgeligheter. Men det er viktig at vi har et bredt fundament til å møte fremtiden på en positiv måte. Vi skal ta utfordringene fra konkurrenter, tannreiser til utlandet og kritiske journalister på en måte som gjør en prisportal til et virkemiddel, ok. Men i tillegg vil det alltid være en rekke andre faktorer som også teller med når valg av tannlege skal gjøres.
Det er viktig for NTF ikke å stille seg negativ til en prisportal. Men vi skal være kritiske til utformingen, slik at portalen kan bli et nyttig og tjenelig redskap både for tannlegene og for publikum. Det arbeidet er vi i gang med.