Mens foreningsåret 2010 ebber ut
Kjære medlemmer,
Det er vel ikke unaturlig å gjøre en oppsummering av foreningsåret 2010, nå når årsskiftet står for døra. Vi kan i alle fall konstatere at engasjementet blant medlemmene har vært over normalen, noe vi ser tydelig fra antallet debattinnlegg i Tidende og henvendelser til både sekretariatet og de tillitsvalgte. Dette gir anledning til å reflektere litt over hva som skal til for å få medlemmene i tale, slik at vi kan få til den konstruktive kommunikasjonen vi trenger.
NTF har i mer enn to år arbeidet intenst med datasikkerhet. Allerede i 2008 slo Datatilsynet fast at verken sikkerheten hos tannlegene eller journalleverandørenes sikkerhetsopplegg var tilfredsstillende. Hovedstyret tok raskt tak i utfordringene. Vi ville gi medlemmene nødvendig bistand til å få datasikkerheten i orden. Vi konstaterte tidlig at dette kunne vi ikke komme i mål med uten samarbeid med helsemyndighetene og Datatilsynet. Det var nødvendig å sette seg sammen i det såkalte ElinT-prosjektet. Her deltok også fylkestannlegene. Dette har vært et omfattende prosjekt, og jeg vil takke alle som har deltatt for stor innsats. Fra NTF er det først og fremst visepresidenten og fagavdelingen som har trukket lasset.
Praksisformer i privat sektor har vært en spesiell utfordring, og det jobbes fortsatt for at lovverket skal tilpasses de strukturene som er spesielle for denne delen av bransjen. Elektronisk oppgjør med HELFO og gjensidig SMS-varsling har kommet i tillegg, og som en konsekvens av at datasikkerheten nå etter hvert kommer på plass.
Disse sakene har preget foreningsarbeidet i 2010. Det har kostet tid og ressurser og har nok gått på bekostning av andre saker. Men hovedstyret har prioritert å få dette på plass. Jeg har tro på at medlemmene også er opptatt av å få sikkerheten i orden, og at de store praksisene vil velge å ha direkte oppgjør med HELFO over helsenettet. Å si opp direkteavtalene, som enkelte har antydet som en løsning for å slippe å koble seg opp mot helsenettet, bekymrer meg mer enn godt er. Skulle det skje, kan en forskrift som pålegger tannlegene direkteoppgjør på linje, være myndighetenes neste trekk – slik de gjorde det med legene da de vegret seg for lenge. Da kan alle bli nødt til å koble seg på, uansett. Nå har vi fått til omfattende unntak, som jeg mener er en god løsning for mange av NTFs medlemmer. En slik «kollektiv avstraffelse» fra myndighetene vil ventelig ramme alle og fjerne grunnlaget for de eksisterende unntaksordningene. Derfor er grundig refleksjon om løsninger en svært fornuftig investering.
Noen har funnet grunn til å anklage foreningen for å gå myndighetenes ærend i IT-saken. Men hvorfor skulle vi gjøre det? Hva tjener vi på å løpe myndighetenes ærend? Det vi har erfart, er at vi kommer lengre med dialog enn konfrontasjon. For det er ikke lett å oppnå sympati for tannleger i samfunnet. Det er ikke mange andre enn vi selv som synes at vår argumentasjon bør tillegges vesentlig vekt. Vi har oppnådd å få gehør hos myndighetene med en konstruktiv samarbeidslinje. Jeg er bekvem med at mediene ikke har kastet seg over IT-saken i større grad enn det de har gjort. De kunne ha gjort det ganske utrivelig for oss og bidratt til et sterkere opinionspress som myndighetene ville hatt vanskelig for å stå imot.
På tampen av året har vi gjennomført en omfattende medlemsundersøkelse, samtidig som mange skal ta stilling til IT-løsninger og tilknytning til helsenettet. Vi kan i alle fall ikke beskyldes for å være feige! Særlig interessant er de åpne kommentarfeltene med til dels ganske friske meningsytringer. Mange gode poenger treffer godt, og dem skal vi ta vare på og bruke i det videre arbeid, spesielt med revisjon av NTFs strategiske plan. Vi skal blant annet ta stilling til NTFs profil: Skal vi bli tydeligere og heller velge mer konfrontasjon? Eller gir et samarbeids- og dialogbasert foreningsarbeid bedre resultater? Dette skal vi diskutere på NTFs ledermøte i de dagene denne utgaven av Tidende når dere.
I ettertid er det alltid lett å konstatere at ting kunne vært håndtert annerledes. Det gjelder selvsagt også i IT-saken. Først og fremst ser jeg at vi må bli bedre på interninformasjon, for det blir problematisk når misforståelser og feiltolkninger får spre seg. En annen viktig oppgave er å sikre godt omdømme i befolkningen. Her ligger det utfordringer blant annet når det gjelder priser og prisopplysning. For hovedstyret er imidlertid omdømmet i medlemsmassen minst like viktig. Det skal ikke være nødvendig å krangle med sin egen forening.
På tampen av året har NTF gitt innspill til Helse- og omsorgskomiteen om statsbudsjettet. Vi har pekt på bekymringer for bemanningen på lærestedene, spesielt ved Universitetet i Bergen, og på faren for konkurransevridning når pasientene selv skal dokumentere spesialistkompetansen hos tannleger som utfører behandling for trygdens regning i utlandet. Utfordringene slutter med andre ord ikke med IT-saken.
Neste år tas et revidert nettsted i bruk. Det skal vi benytte til å levere mer og bedre informasjon. Med dette ønsker jeg alle medlemmer en riktig god jul og et godt og aktivt nytt år.