JA – jeg trenger Norsk Helsenett
JA – jeg trenger Norsk Helsenett. JA- jeg er fornøyd med Norsk Helsenett (NHN). Det gir meg elektronisk direkteoppgjør med HELFO. Det tar cirka ett minutt å kjøre oppgjør og en slipper alt papiret som før måtte sendes inn. Dermed sparer en også miljøet. Oppgjøret er på konto to-tre dager etter innsending. Dette gir bedre likviditet. Feilførte skjema kan alle komme ut for. De fleste har evne til å lære av sine feil så de blir færre etter hvert. Det er også god service overfor mine pasienter at de ikke trenger å bruke tid på å få pengene sine fra HELFO. Det gir meg en sikret internettlinje både for bruk av web og e-post. Norsk Helsenett gir meg mulighet til å kommunisere to-veis med mine pasienter på SMS over en sikret linje. De gir meg hjemmekontorløsning. Snart kommer muligheter for henvisinger, epikriser og e-resept også. Norsk Helsenett både forenkler hverdagen, sparer kostnader (blant annet til porto) og sparer miljøet.
Det skal bemerkes at jeg arbeider i en spesialistpraksis og har et større behov for å kommunisere med omverden enn allmennpraktikeren MEN;
Normen må vi alle følge, og internett rett på nettverket må om en ikke har Norsk Helsenett, sikres på annen måte. I en moderne praksis er det ikke særlig effektivt å hele tiden måtte bruke egen datamaskin for å nå ut på web og mail. Doble brannmurer må settes opp og driftes av kyndige personer. Disse brannmurene må også regelmessig kontrolleres og rekonfigureres. Ønsker en hjemmekontor må VPN-oppsett konfigureres. Datateknikere tar vanligvis 800–1000 kroner per time + mva., så billig blir det neppe.
Datalinjen vi får fra Norsk helsenett er en SHDSL-linje på 1 eller 2 Mbit begge veier. De tar 1 480,-/1 936,- + mva. for linjen inkluderer de tilleggstjenester vi får med sikret linje; web, e-post og hjemmekontor. Tilknytningen dekker brannmurer og oppsett av disse samt noe konfigurering på internt nettverk.
Tilsvarende linje fra Telenor koster 1 490,-/1 990,- per mnd + mva. – dette er bare for linjen.
Etter tilknytning til Norsk Helsenett kan du «glemme» de ytre brannmurer for de har NHN nå ansvaret for. Da står du igjen med den indre sikkerhet som du, uansett leverandør, er ansvarlig for slik det er beskrevet i Normen.
Datanettverket med den elektroniske journal og våre røntgensystemer er etter min mening det viktigste arbeidsredskapet vi har i klinikken. Uten et nettverk som er driftssikkert og har høy oppetid står vi relativt hjelpeløse. Å bruke penger på nettverk og datasikkerhet er for meg noe av det viktigste jeg gjør som klinikkeier. Det er fort gjort å regne ut hva en taper per dag ved total driftsstans.
Det er få som snur på krona ved kjøp av ny unit eller digital OPG. Men når det kommer til datasikkerhet er alt så fryktelig dyrt.
Praksiseierforeningen bør heller være opptatt av å synliggjøre kostnadsnivået vårt utad til våre pasienter og myndigheter. Da kan vi alle ta oss det betalt som det koster å drive en effektiv og moderne tannlegepraksis med fokus på kvalitet i alle ledd, også datasystemene våre.