Barn spiser det de lærer
Barn kan læres opp til å like det aller meste av mat, og barnehagene kan gjøre en større innsats på dette området enn det de gjør i dag, skriver forskning.no.
Barnehagen har en viktig oppgave ved å ha hyggelige måltider med variert, sunn mat og sørge for at barna er mette når måltidet er over.
Allerede før vi er født, kan vi kjenne smaker. Smak fra mors diett under svangerskapet overføres via fostervannet. Det betyr at den typen mat mor spiser mens hun er gravid, gir grunnlag for hva barnet vil bli presentert for når det kommer til fast føde.
Det er også vist at morsmelk inneholder komponenter som gjenspeiler den maten mor spiser i ammetiden: Barnet lærer å spise mat med de samme smakene som mors mat.
- Det er viktig at barn får smake på forskjellig mat så tidlig som mulig.
- Dersom de ikke liker den nye maten ved første forsøk: Det er først etter 12 - 15 forsøk tiden er inne til å vurdere om barnet faktisk ikke liker maten, eller om det bare er ute etter oppmerksomhet av typen «men, hva vil du ha da?»
Barn lærer matvaner ved å kopiere andre, voksne eller større barn. Det er ikke nødvendig å si hva barnet skal gjøre, det ser hva det skal gjøre. Hvis prinsippet er at alle spiser tilbudt mat, vil fellesskapet virke positivt på liking av maten.
En gjennomgang av ti tilfeldige årsplaner viste at bare én barnehage nevnte Helsedirektoratets Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen i årsplanen, mens to var opptatt av å redusere sukkerforbruket, forteller Lassen.
Det tyder på at svært få barnehager arbeider profesjonelt med å lære barn «den sunne smaken» og utvikle barns sanser når det gjelder mat.