Figurative forbindelser
Arne Trondsen nyter impresjonismen på Musée d''Orsay i Paris så ofte han har anledning. Hjemme på Jeløya stiller han ut norske mestere som blant andre Kai Fjell, Victor Sparre og Frans og Nico Widerberg.
Arne Trondsen har vært tannlege siden 1973, og interessert i kunst like lenge. Siden 1985 har han drevet Galleri Varden på Jeløya i Moss kommune. Fire dager i uka jobber han som tannlege, en dag i uka som gallerist. Da besøker han kunstnere, planlegger utstillinger, henger opp bilder og lager kataloger og invitasjoner. Galleriet er åpent for publikum lørdager og søndager.
- Det er en tidkrevende virksomhet. Ofte står jeg utover kvelden og natten hvis jeg skal ha en utstilling dagen etterpå. Det har blitt mange lange dager, sier Trondsen.
Tidligere skihytte
Galleri Varden ligger på toppen av Jeløya med praktfull utsikt over Søndre Jeløy og Oslofjorden. Herfra kan man se helt til Holmestrand, Horten og Åsgardstrand i Vestfold og til Larkollen i Østfold. Bygningen fra før århundreskiftet ble tidligere benyttet som kafé på sommeren og skihytte på vinteren. Da Arne Trondsen og flere andre bygde boliger i området i 1982, var kafeen nedlagt og huset sto tomt.
- Bygningen var i dårlig stand. Men jeg kom likevel på ideen om at jeg kunne bruke det som galleri, og fikk leie det av Moss kommune. Jeg tok kontakt med kunstnere som Alexander Schultz, Kaare Espolin Johnson, Kai Fjeld og Odd Nerdrum. De viste interesse for engasjementet mitt, og var alle villige til å stille ut hos meg.
Etter en stund forsto Trondsen at bygget var for dårlig til at han kunne drive videre. Da kjøpte han like godt huset av kommunen og totalrenoverte det.
- Helst ville jeg rive det gamle og bygge noe helt nytt og mer moderne, men kommunen ville ta vare på huset så langt det var mulig på grunn av den historiske verdien. Å forvandle en sliten kafé til et moderne galleri i tre etasjer var en kjempejobb. Men resultatet ble veldig bra, sier Trondsen fornøyd.
- Hva vekket din interesse for kunst?
- Da jeg var ferdig utdannet tannlege i 1973, begynte jeg som assistenttannlege hos Tannlege Per Christensen i Moss. Han var meget interessert i kunst, og var i mange år også kunstanmelder i Moss Avis. Det var gjennom vårt samarbeid at jeg fikk øynene opp for dette spennende feltet og begynte å samle. Da jeg åpnet Galleri Varden var det han som tipset meg om hvilke kunstnere jeg burde kontakte for å få utstillere. I og med at jeg fikk ja fra mange kjente kunstnere den gangen, hengte flere seg på etter hvert. Vi har aldri hatt problemer med å skaffe nye utstillere hit, sier Trondsen.
Et langt lerret
Når Tidende er på besøk, har Galleri Varden nettopp åpnet en stor utstilling med arbeider av Kai Fjell, mange av dem ikke vist tidligere. Rundt om i galleriet henger 70 arbeider fordelt på fem ulike teknikker. Det har tatt lang tid å samle sammen bildene delvis fra private eiere. I løpet av de fire dagene utstillingen har vært åpen, er det allerede solgt en rekke bilder.
- Hvordan kommer en utstilling i gang?
- Før en utstilling ringer jeg til en av kunstnerne jeg har blitt kjent med gjennom alle disse årene og spør om de kan tenke seg en ny utstilling på Galleri Varden.
- Ofte har ikke kunstnerne nok bilder til å fylle et så stort galleri, så de må begynne å produsere bilder. Noen må jeg ta kontakt med ett til to år i forveien. Er det en ren grafikkutstilling trenger vi kortere tid, for dette er arbeider de gjerne har liggende. Det kan også være arbeider de har stilt ut tidligere, men ikke hos meg, og som dermed er nye for mitt publikum.
- Jeg er i kontakt med kunstneren flere ganger underveis i prosessen, og ser på det som blir laget. Når det begynner å nærme seg åpningen, fotograferer jeg arbeidene og setter sammen katalogen. En uke før utstillingen får vi bildene i hus og henger dem opp. Til slutt annonserer vi utstillingen, og så er det hele i gang. Til selve åpningen inviterer vi ofte en foredragsholder som snakker om den kunstneren og retningen kunstneren representerer. Kåre Willoch har åpnet et par utstillinger her, og denne siste utstillingen med Kai Fjell ble åpnet av Øyvind Sand, faren til Vebjørn Sand, forteller Trondsen.
- En utstilling er et omfattende arrangement. Du bør være sikker på at kunstneren selger?
- Vi kan ikke ha utstillinger uten salg. Hvis du tar med annonser, invitasjoner, katalog, åpningsdagen med servering, forsikringer og arbeidstimer, blir det en god del penger. Det hender at mer ukjente kunstnere dekker kostnadene selv og at jeg stiller med lokalet. Men jeg vurderer alltid bildene i forhold til det publikummet jeg har, og setter også som krav at kunstneren lever av sitt arbeid, sier Trondsen, som også formidler direkte kontakt mellom interessent og kunstner.
- Er kunst en lur investering?
- Ja, hvis du treffer riktig og har litt teft. Mitt råd er å investere i kunstnere som allerede er etablerte og allerede har vist seg å være en investering. De store kunstnerne stiger som regel enda mer, og blir bare mer verdt med tiden. Et godt bilde av den rette kunstneren kan være en god investering.
- Har du teft selv?
- Jeg føler at jeg har truffet veldig bra.
- Er god kunst og en god investering alltid sammenfallende?
- Som regel er det slik. Men man kan godt kjøpe kunst å se det som en investering i sitt eget hjem. Ofte hører jeg folk si at de ikke har greie på kunst, men det viktigste er at man selv liker det man kjøper. Hvis du synes det skal bli hyggelig å ha bildet på veggen hjemme, er bildet riktig for deg. Man skal trives med kunsten sin, understreker Trondsen.
Ny bok
Et galleri kan ikke gjenta de samme kunstnerne for ofte, og Trondsen har noen nye navn på blokka som han ønsker å kontakte med tanke på kommende utstillinger. Etter et par års pause fra gallerivirksomheten, har han igjen fått en knallåpning med utstillinger av Franz Wideberg, Kai Fjell og en stor utstilling med Victor Sparre som kommer nå til høsten.
- I forbindelse med Victor Sparres utstilling jobber jeg med en bok som skal vise hans komplette grafiske produksjon. Sparre og jeg planla å lage denne boken sammen, men etter hans død for et par år siden fullfører jeg nå prosjektet alene. Han har laget et sted mellom 50 og 60 arbeider, men de fleste av disse er aldri ute for salg og dermed ukjente for publikum. Det blir fotografier av alle bilder med titler og størrelser. Jeg tror mange vil sette pris på å kunne bla seg gjennom Victor Sparres rike produksjon, sier Trondsen.
Figurativ
Arne Trondsen legger vekt på at han selv skal like kunsten han stiller ut.
- Jeg foretrekker bilder av ting jeg kan se hva er, og jeg går kun ut fra det jeg liker. Å drive med kunst er en flott hobby. Det gir meg energi, og hjelper meg å holde fokus på de positive tingene i livet. Ofte kommer jeg sliten hjem etter å ha hengt opp og ordnet i stand til en kunstutstilling, men jeg merker det ikke før alt er klart og jeg er fornøyd.
- Jeg drar ofte på besøk til kunstnerne, enten i atelieret eller hjem til dem. Det blir et vennskap også, avslutter Trondsen.