Kolleger imellom .....
Timeboka er for de fleste av oss fylt opp av pasienter med større eller mindre behandlingsbehov. I perioder kan det være vanskelig å finne innsmett for pasienter med akutte problemer, selv med avsatt tid for dette, men stort sett prøver vi å hjelpe så mange av de som kontakter oss som mulig.
Heldige er vi som har tannhelsesekretærer som stokker og får kabalen til å gå opp gang etter gang - og med «bare en trumf i kortstokken! «
Gjennom året kommer vi borti mangt og meget både av eget, og kollegers arbeide: tapte fyllinger, frakturerte cusper, tannverk, og så videre. Og med varierende grad av subjektive plager hos pasientene. Ser vi utover pasientens aktuelle problem, registrerer vi nå og da manglende eller ufullstendig utført behandling ellers i munnen, der pasientene presiserer at de går jevnlig til kontroll og til behandling hos sin tannlege.
Mange synes det er vanskelig å komme opp i situasjoner der vi må ta kontakt med kolleger for å «ruske opp» i tilsynelatende manglende oppfølging av for eksempel påbegynt behandling.
Våre reviderte etiske regler tar i § 10 opp temaet Kollegialitet der det presiseres at «Hensynet til pasientens helse skal alltid være overordnet.» i forhold til andre kollegers arbeid og vurderinger.
Derfor bør vi informere pasienten for eksempel om vi ser at han nok burde ta kontakt med sin tannlege for å få avsluttet eller ferdiggjort behandling som kan skape problemer senere hvis intet blir gjort! Og like objektivt ta kontakt med aktuell kollega og informere om at pasienten melder seg.
Medlem av NTFs råd for tannlegeetikk