Tannlegenes omdømme er godt!
Vårt omdømme er summen av alle de oppfatninger ulike grupper har av tannlegene og av NTF.
Jeg har tidligere skrevet om arbeidet med ny kommunikasjonsstrategi. Begynnelsen på det hele var en omdømmeanalyse. Alle medlemmer fikk mulighet til å svare på en spørreundersøkelse. Veldig mange svarte, tusen takk! I tillegg ble det gjort intervjuer med publikum og opinionsledere. Vi har dermed et stort materiale å jobbe med, og noen av de viktigste funnene vil jeg gjerne dele med dere.
Tilbakemeldinger fra publikum viser at 82 prosen har et godt eller meget godt inntrykk av norske tannleger. Tannlegenes omdømme er faktisk fullt på høyde med de beste bedriftene i markedsundersøkelser, som for eksempel IKEA, NRK og Coop. Det er et resultat vi kan være stolte av!
Vi er strenge mot oss selv. Bare cirka 50 prosent av tannlegene mener at bransjen har godt omdømme i befolkningen. Tallene kan tyde på at negative mediesaker, som Forbrukerrådets tannlegetest fra 2011, ikke har så stor innvirkning på omdømmet vårt som noen har fryktet.
Ni av ti har tillit til norske tannleger som yrkesgruppe, og syv av ti mener at tannlegene spiller en viktig rolle i samfunnet. Nesten alle de spurte har vært hos tannlegen i løpet av de siste to årene. Dette er hyggelige tall, og vi må stå på videre for å opprettholde denne gode posisjonen blant publikum.
På to områder ser vi et tydelig forbedringspotensial. Det gjelder troverdighet i media og om vi er flinke til å informere om tannhelse. Kun ti prosent synes vi ikke er troverdige i media, mens 40 prosent mener at vi er det. Resten er nøytrale eller vet ikke. Her ligger det et klart potensial for forbedring.
Cirka 30 prosent mener at vi ikke er gode til å informere om tannhelse. Dette er ikke bra nok! Det gjenspeiler også noe av problemet som Forbrukerrådet burde satt søkelys på i fjor på denne tiden. Det er vanskelig å informere godt nok, men dette kan og må vi bli bedre på.
Opinionslederne, som er en gruppe av ledere, politikere og personer som i stor grad jobber med tannleger og NTF, og dermed har god innsikt i vår bransje, deler publikums syn. De mener også at tannlegene kan bli bedre på å informere om tannhelse. Ellers får NTF jevnt over gode tilbakemeldinger fra opinionslederne, som stort sett er fornøyd med samarbeidet med NTF og sekretariatet, og opplever oss som en seriøs samarbeidspartner.
Denne gruppen definerer i tillegg fire hovedområder som de mener at NTF må fokusere mer på:
Gratis tannbehandling for svake grupper
Tannhelseinformasjon
Helsepolitisk påvirkning
Omdømmebygging og synlighet i media
Det mest oppsiktsvekkende er allikevel at 3/4 i denne gruppen er enig i utsagnet «tannbehandling bør være «gratis» på samme måte som legebehandling». Ennå mer interessant blir dette når det viser seg at 51 prosent av våre egne medlemmer også er positive til utsagnet.
NTFs nåværende policy er «mer til dem som trenger det mest». Så lenge de offentlige midlene til tannhelse er begrenset, mener vi at tilskuddene må målrettes. Mer penger spredt ut til alle er ingen garanti for bedre tannhelse. Det vil være en sosial reform mer enn en tannhelsereform.
Vi vet at trygdeordningene gradvis har blitt bedre gjennom de siste årene, og det er store endringer på gang på tannhelsefeltet. En ny lov om tannhelsetjenesten er på vei. Politikerne og samfunnet har stadig større fokus på tannhelseområdet. Vi må derfor være beredt til å ta de store debattene om foreningens politiske ståsted.
Vi fikk også andre viktige innspill fra dere gjennom spørreundersøkelsen. Dere er stolte av å være tannleger, og dere mener at vi som yrkesgruppe spiller en viktig rolle i samfunnet. Dere er opptatt av at NTF skal være aktiv i forhold til politisk påvirkning og bli mer synlige i samfunnsdebatten og i media. Dere vil at NTF skal jobbe for økt offentlig finansiering av tannhelsetjenester. Og dere er tydelige på at dere vil at NTF fortsatt skal være en samlet forening. Det er veldig liten forskjell på svarene fra tannleger i privat og offentlig sektor, noe som lover godt for fremtiden!
Mange har svart «vet ikke» på de spørsmålene som dreide seg om NTFs arbeid, påvirkning og gjennomføringskraft. Dette kommer nok ikke minst av for lite informasjon ut til medlemmene, og at kommunikasjonen mellom de sentrale og lokale leddene i foreningen ikke er tilstrekkelig.
Vi jobber med å forbedre oss, og første trinn er «presidentskapets blogg» som dere etter hvert vil få tilgang til på nettstedets medlemssider. Der vil visepresidenten og jeg forsøke å holde dere oppdatert om hva vi jobber med, hvilke møter vi er på og hva som skjer sentralt. Dere vil også få mulighet til å kommentere. Vi kan ikke alltid love svar, men vi kan love at vi skal lese alt som skrives. Dette er selvsagt ikke nok, men det er forhåpentligvis en god begynnelse på økt og bedre kommunikasjon internt i foreningen.
Omdømmeanalysen har gitt oss masse informasjon. Vi skal bruke den til å gjøre en enda bedre jobb for medlemmene i NTF! Vi er også beredt til å ta de politiske debatter som er nødvendig for at vi skal kunne jobbe effektivt for medlemmene våre, til beste for alle dere, men også for pasientene våre!
Tusen takk for alle innspill og tilbakemeldinger så langt. Ta del i nye debatter når de kommer!