§§§Spør advokaten
NTFs advokater får mange spørsmål om praktiske og juridiske problemstillinger fra tannlegenes hverdag. Tidende tar opp enkelte av disse problemstillingene i en egen spalte. Leserne oppfordres til å komme med egne spørsmål som kan sendes til redaksjonen.
Pauser
Jeg er litt usikker på dette med pauser for mine ansatte. Hvor mange og lange pauser har man rett på i løpet av en arbeidsdag? Kan du fortelle meg hvilke regler som gjelder her?
Svar: Når det gjelder pauser i løpet av arbeidstiden, er dette regulert av arbeidsmiljøloven § 10 - 9. Arbeidsmiljøloven § 10 - 9 (1) sier at arbeidstaker skal ha minst én pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.
I tillegg kan eventuelletariffavtaler, mønsteravtaler eller lignende ha bestemmelser om pauser. Veiledende avtale mellom privatpraktiserende tannleger og deres tannhelsesekretærer (Mønsteravtalen) § 3 b fastslår eksempelvis at arbeidstaker har rett på minst 20 minutters sammenhengende spisepause.
Arbeidsmiljøloven (aml.) § 14 - 6 regulerer minimumskravene til en skriftlig arbeidsavtale og i § 14 - 6 (k) fastslår loven at lengden av pauser er et av de forholdene som skal omtales i en skriftlig arbeidsavtale.
I følge aml. § 1 - 9 er det ikke anledning til å gjøre en avtale som er mindre gunstig for arbeidstaker på dette punktet.
Selv om det ikke er direkte lovfestet, vil pauser for å gå på toalettet og lignende nødvendige pauser komme i tillegg. Når det gjelder røykepauser er dette besvart i Tidende nr. 3, 2012. Du kan finne dette ved å søke på «røykepause» i fritekstfeltet på www.tannlegetidende.no