Informasjon, informert samtykke og journalføring

På Nordental 2012 var det mange utstillere som hadde store, flotte og i øyenfallende stands som tok mye av oppmerksomheten.

Men også en liten og beskjeden stand borte i et hjørne av utstillingshallen skulle vise seg å ha noe som virkelig burde få oppmerksomhet og ha interesse for de fleste tannleger.

Alle vet at gode journaler skal dokumentere at pasientene har fått god informasjon og at behandlingen skal baseres på et informert samtykke.

Dette står i journalforskriftene og følges opp av Helsetilsynet, Helfo og klagenemndene.

Men vi vet like godt at det er vanskelig å gi god nok informasjon på en enkel måte. Og så vet vi at mye av den informasjonen vi gir ikke blir oppfattet eller den blir misforstått.

Da blir det viktig at man kan gi informasjonen på en enkel og forståelig måte.

Og det er her den beskjedne standen på Nordental hadde noe viktig å vise frem: Et informasjonsprogram som heter Dental Info.

Dette er et skreddersydd informasjonsprogram for tannleger som vil sørge for at pasientene får så god veiledning at de er i stand til å gi et informert samtykke.

Informasjonen til pasientene kan vises på skjermen over uniten mens han eller hun sitter i stolen eller man kan vise informasjonen på en skjerm et annet egnet sted på klinikken. Og her kan jo både tannpleier og tannhelse-sekretær være på banen.

Jeg har fått prøve programmet. Det består av flere hovedelementer:

Illustrasjoner

Tjuetre temaer er visualisert gjennom enkle og tydelige illustrasjoner med tilhørende beskrivelser. Beskrivelsene og forklaringene er gode og holder absolutt mål faglig. I tillegg er illustrasjonene forbilledlig utført.

Her omtales karies, fasetter, gingivitt og periodontitt, visdomstenner, rotspissamputasjon, infraksjoner, irreversibel pulpitt og mye, mye annet. Man kan vel egentlig si at nesten alt allmenntannlegen steller med til daglig er omtalt.

Et tema tar det noen få minutter å vise - antagelig raskere og bedre enn vi gjør det når vi tegner og forklarer.

Kliniske fotos

Femten temaer ledsages også av gode kliniske fotos. Dermed blir det enklere for pasientene våre å forstå sammenhengene mellom tegningene og situasjonen intraoralt.

Det er lagt stor vekt på kvaliteten på de kliniske bildene. Det vises bilder av infraksjoner, snus-skader, syreskader, karies, gingivitt og mye annet.

Utskrivbare tekster

Hele 27 temaer finnes som utskrivbare tekster. Det betyr at pasienten kan få med seg hjem en tekst med illustrasjoner som viser den informasjonen som de har fått. Tekstene er kvalitetssikret av Det medisinsk-odontologiske fakultet i Bergen, men de kan også redigeres for dem som ønsker å supplere eller endre noe. Med et tastetrykk vil det journalføres hvilken informasjon som er gitt til pasienten. Dermed er dokumentasjonen på plass.

Dental Info har mer å by på

En meget oversiktlig og kortfattet modul om førstehjelp hører også med. Her omtales alt fra allergi og anafylaktisk sjokk til fremmedlegeme i luftveiene og hjerteinfarkt.

Ni viktige temaer er belyst, og noen hver kan nok ha glede av en kikk på denne modulen, i alle fall som oppfriskning.

Info Dental er under kontinuerlig utvikling og på Nordental 2013 håper man å kunne presentere en ny versjon hvor også en medikamentmodul vil høre til.

Informasjonsprogrammet Dental Info holder høy faglig standard og vil for de fleste tannleger vært et nyttig hjelpemiddel i en travel hverdag.

Det er forøvrig meget enkelt å navigere gjennom programmet slik at man får full glede av alt det inneholder.

Programmet er integrerbart i journalsystemene fra Opus, Nextsys og Dentica

I løpet av få år har det blitt mellom fem hundre og tusen brukere, og det er neppe tilfeldig at man har valgt dette programmet til å informere pasientene på studentklinikken ved fakultetet i Bergen.

Til slutt

Det er strenge krav til god informasjon og ikke minst journalføring av den informasjonen vi gir til pasientene.

Innblikk i flere saker der Helsetilsynet har gitt advarsel, har vist at det er den manglende eller dårlige informasjonen som ofte er en stor del av problemet.

Det er flere måter å løse dette på, men et informasjonsprogram som Dental Info er et godt hjelpemiddel på veien til informert samtykke og en god journal.

Dental Info er utviklet av norske tannleger og Ferrule Media og mer informasjon om programmet finnes på www.dentalinfo.no Programmet leveres blant andre av Norsk Dental Depot (NDD).

KjetilReppen