§§§Spør advokaten
NTFs advokater får mange spørsmål om praktiske og juridiske problemstillinger fra tannlegenes hverdag. Tidende tar opp enkelte av disse problemstillingene i en egen spalte. Leserne oppfordres til å komme med egne spørsmål som kan sendes til redaksjonen.
Er lunsjpausen arbeidstid?
På tannklinikken jeg driver har de ansatte ulønnet lunsjpause på 30 minutter. De ansatte hevder nå at lunsjpausen må regnes som arbeidstid og vil ha betalt. Hva er rett?
Svar: Retten til pauser er regulert i arbeidsmiljøloven § 10ST-ST9. Dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time, har arbeidstaker krav på minst én pause i løpet av arbeidsdagen. Loven inneholder ingen definisjon av begrepet «pause», men det følger av forarbeidene at pausen i tilstrekkelig grad må ivareta arbeidstakernes behov for å hvile og spise.
Arbeidsmiljøloven inneholder imidlertid ingen bestemmelser som direkte regulerer spørsmålet om betaling for pauser. Arbeidstaker har bare rett til betaling for den tid han stiller sin arbeidskraft tilgjengelig for arbeidsgiver.
Som utgangspunkt skal den ansatte ha arbeidsfri i pausen og har da ikke krav på å få betalt for tiden som benyttes til pause. Dersom man ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Tilsvarende gjelder der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom på arbeidsplassen. Dersom pausen må anses som en del av arbeidstiden, vil arbeidstaker ha krav på lønn i dette tidsrommet. Dersom tannhelsesekretæren må åpne inngangsdøren eller besvare telefoner i lunsjpausen sin må lunsjpausen følgelig regnes som arbeidstid.
Dette fremkommer også i Mønsteravtalen (Veiledende avtale mellom privatpraktiserende tannleger og deres tannhelsesekretærer) § 3 b).