HELFO åpnet nytt veiledningssenter
Ved årsskiftet åpnet HELFO et nytt veiledningssenter for behandlere, apotek, poliklinikker og andre helseaktører. På telefon 815 70 070 kan helseaktører ringe med spørsmål om oppgjør fra folketrygden, takstbruk, refusjonsrett eller andre spørsmål de ønsker å snakke med HELFO om.
- Vi har tidligere hatt et veiledningssenter for privatpersoner. Nå utvider vi servicen overfor de 20 000 helseaktørene HELFO betjener ved at de får ett sted å henvende seg med sine spørsmål, sier Jørgen Sætre, direktør, HELFO kommunikasjon og servicetjenester.
Han legger til at veiledningssenteret for privatpersoner, som til nå har hatt navnet HELFO servicesenter, fra nyttår skifter navn til HELFO veiledning for privatpersoner med telefonnummer 815 70 030.
Sætre legger til at HELFO fortsatt betjener de andre publikumstelefonene, som Fastlegetelefonen: 810 59 500, Frikorttelefonen: 815 70 050, HELFO pasientformidling: 800 43 573 og Mine vaksiner: 810 14 010.
- Vi betjener også informasjonstelefonen 800 HELSE (800 43 573), som befolkningen kan ringe når de trenger hjelp til å finne fram i helsevesenet, bestille Europeisk helsetrygdkort, har spørsmål knyttet til nettsiden helsenorge.no eller publikumstjenestene der.
- Vi har også gjort det enklere for alle som skal ha kontakt med HELFO. Fra januar 2014 er det kun en adresse: HELFO, Postboks 2415, 3104 Tønsberg og e-post sendes til post@helfo.no.
Bakgrunnen for endringene, er at HELFO fra 1. januar 2014 omorganiserer virksomheten. Tidligere var HELFO delt inn i seks regioner. Fra nyttår ble denne regionstrukturen opphevet. Det er blitt ett HELFO, og alle deler av organisasjonen får nasjonale og spesialiserte oppgaver, sier Sætre.
HELFO (Helseøkonomiforvaltningen) er Helsedirektoratets ytre etat. Mer informasjon finnes på