Utdanner bedre tannleger nå
- Institutt for klinisk odontologi i Bergen utdanner bedre tannleger nå, sammenlignet med hva vi kunne gjøre i det gamle bygget for to år siden.
Det sier konstituert klinikksjef Harald Nesse som er svært begeistret der han står ved lærerbordet i det store, nye ferdighetssenteret som gir rom for 48 tannlegestudenter.
I ferdighetssenteret har hver enkelt student sin unit. Alt utstyret er nytt, topp, som i en moderne klinikk. Studentene øver på fantomhoder. De bruker klinikklær, munnbind og hansker fra første dag, de lærer med andre ord hvor viktig god hygiene er straks de kommer inn i ferdighetssenteret. Det legges vekt på gode holdninger. De lærer om ergonomi, og får vite hvordan de skal sitte riktig og arbeide fra første dag. Med alt det nye utstyret, og god instruksjon, kan de unngå uvaner.
Klinikksjef Harald Nesse er også instruktør for studentene i universitetsklinikken ved Det medisinsk-odontologiske fakultet i Bergen. Han kan med andre ord følge med på hvordan studentene takler overgangen fra fantomhoder til pasienter.
- Jeg ser at studentene som har øvd i det nye ferdighetssenteret, har bedre ferdigheter til å behandle pasienter enn studentene hadde tidligere, da de hadde mye dårligere undervisning i nedslitt bygg med gammelt utstyr.
Studentene jobber nå også raskere. Derfor får de tid til dublikatpreparering på fantomhodene, noe ingen gjorde i det gamle bygget. Med duplikatpreparering får studentene se igjen sitt eget arbeid og evaluere seg selv, nærmest som om de tar imot en pasient ett år etter første behandling.
- Tilbakemeldingene vi har fått fra studentene på dublikatpreparering er positive. De synes det er svært lærerikt, sier Harald Nesse.
Avansert datateknologi
I ferdighetssenteret er det mye avansert datateknologi som benyttes i undervisningen. Instruktørene kan med andre ord kombinere mange ulike måter å undervise på.
Nesset demonstrerer. Han stiller seg opp bak det store instruksjonsbordet, tar frem et tannsett og legger det på bordet. Der kan han stå og peke og snakke, mens det han gjør blir filmet. Videoen overføres direkte til hver enkelt unit hvor studentene sitter og følger med på sine dataskjermer som står rett foran dem. Studentene kan lett få med seg hver eneste detalj han viser visuelt og høre godt hva han sier via sine høretelefoner.
I det gamle bygget instruerte han ved et stort bord hvor mange studenter fikk problemer med å se hva han gjorde og høre hva han sa, fordi de kom for langt unna ham.
Mens Nesse underviser nå, vises også bildene på kjempestore skjermer som dekker nesten halve veggene i hver ende av ferdighetssenteret. Skjermene er så store, at når Nesse står bak instruktørbordet og peker på en tann, ser det ut som om han står inne i munnen til pasienten.
Studentene har fantastiske muligheter til individuell undervisning ved hver sin arbeidsstasjon, ikke bare ved hjelp av instruktørene. Studentene kan kjøre forelesninger om igjen, sitte og se på dataskjermen og høre med headset, uten å forstyrre naboen. Studentene kan også se på spesielle videoer om temaer knyttet direkte til arbeidet de gjør på fantomhodet til enhver tid.
Enorm forskjell
Harald Nesse har arbeidet 15 år ved Institutt for klinisk odontologi i Bergen og sett den enorme tekniske utviklingen. Han er også imponert over hvor godt motiverte studentene er. Studentene gløder for sitt fag i treningssenteret.
- Det er kjempeinspirerende for meg som instruktør å se den store fremgangen til studentene, sier Nesse som for øvrig også er overtannlege i seksjon for oralprotetikk.
Institutt for klinisk odontologi flyttet inn i det nye praktbygget høsten 2012. Ferdighetssenteret står som et lysende eksempel på vellykket bygging, spesielt godt egnet for undervisning.
- Vi har fått et stort ferdighetssenter hvor det er mye lys, god ventilasjon og lite støy. I de gamle lokalene var det både støvete, bråkete og dårlig lys, sammenlignet med hva vi nå har.
Instituttleder Anne Nordrehaug Åstrøm er helt enig med Nesse i at studentene får bedre undervisning i det nye bygget, sammenlignet med hva de kunne tilby tidligere, ikke bare i ferdighetssenteret.
- I vårt gamle bygg hadde vi en forelesningssal. Her har vi flere moderne forelesningssaler og seminarrom. En enorm forskjell.
En av forelesningssalene er som en aula, slik at det for henne er lett å se alle studentene der de sitter på benkerader i etasjer over hverandre.
- Avstanden mellom meg og studentene på bakerste rad er ikke større enn at jeg får god kontakt med alle sammen når jeg holder forelesning. Nå kan vi ikke bare kommunisere verbalt, men jeg ser også lett nonverbalt om de forstår det jeg snakker om, eller når de synes noe er moro.
I våre nye forelesningssaler er det mye bedre luft og bedre lyd enn i vårt gamle bygg. Dette er også viktig, både for oss som underviser og for studentene.
Åstrøm er professor i samfunnsodontologi og foreleser for tiden i epidemiologi og forebyggende tannhelsearbeid for både odontologistudenter og tannpleiestudenter.
I forelesningssalene kobles PC-en lett til det audiovisuelle anlegget, enten instruktøren ønsker å vise video, tekst, bilde eller lyd. Kun fantasien setter begrensninger på bruk av det tekniske utstyret.
Under en disputas for en tid tilbake i nybygget, overførte de lyd og bilde fra Irland direkte til aulaen. Opponenten fra Irland ble syk og kunne ikke reise til Norge, men han var ikke i dårligere form enn at han ble med via video direkte under disputasen. Et stort teknisk fremskritt å kunne benytte video-overføringer fra andre steder, uansett hvor i verden man befinner seg.
Overføringer av lyd og bilde kan også gjøres internt på dataskjermene i hele bygget, enten det er mellom seminarrom og forelesningssaler eller andre steder.
Åstrøm synes også de ansatte ved instituttet har fått flotte kontorer i det nye bygget, selv om kontorene er mye mindre enn de var i den gamle bygningen, som for øvrig står forlatt på nabotomta. Og i etasjen hvor hun har kontor, er døren til etasjen alltid låst. Det er uvant. Som å arbeide i sin egen verden, eller litt «sementert» som hun sier.
- Noen synes kontorene er blitt for små, sammenlignet med tidligere. Under flyttingen måtte vi kvitte oss med ting fra de gamle kontorene for å få plass i de nye.
Alt er ikke på topp straks i nye bygg. Det har også Institutt for klinisk odontologi opplevd.
- Vi flyttet inn noen måneder for tidlig høsten 2012 og hadde store innkjøringsproblemer en periode. Men siden i fjor høst har bygget fungert svært godt. Kun småting gjenstår, før alt er i orden.
- Jeg har fått svært gode tilbakemeldinger, både fra de som underviser og fra studentene. Studentene jobber lettere og hurtigere i vårt nye bygg.
Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Bergen er blitt et av de mest moderne odontologiske utdanningsstedene i Europa, fastslår instituttleder Anne Nordrehaug Åstrøm.
FAKTA
Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Bergen har om lag 200 ansatte og følgende utdanningstilbud:
* Fem kull à 48 studenter i odontologi, det vil si rundt 240 tannlegestudieplasser.
* Åtte kvalifiseringskandidater til odontologi fra land utenfor EØS.
* 32 plasser for spesialistutdanning.
* Tre kull med til sammen 90 studieplasser i det treårige bachelor tannpleierstudiet.
Institutt for klinisk odontologi i Bergen er et av fem institutter ved Det medisinsk-odontologiske fakultet.
Tekst og foto: