Imponert over undervisningsnivået

Alle studietilbud ved Universitetet i Oslo (UiO) skal være under tilsyn av en ekstern tilsynssensor. Utnevnt tilsynssensor, professor Jukka Meurman ved Universitetet i Helsingfors, besøkte i juni Det odontologiske fakultet i Oslo som et ledd i kvalitetssikringen av undervisningen.

F14-08-007.eps

Ved Det odontologiske fakultet i Oslo står arbeidsgleden helt sentralt. - Her bidrar vi alle til et godt resultat, både studenter, lærerkrefter og administrasjonen, sier prodekan for studier, Anne Merete Aass. Foto: Håkon Størmer, UiO.

Meurman kom for å føre tilsyn med master- og bachelorprogrammet i odontologi, samt spesialist- og PhD-utdanningene. Sensoren skal gi råd om videre utvikling av vurderingsordningene og vurderingsarbeidet, samt gi en årlig vurdering og rapport om de ulike programmene som er vurdert.

Overgår europeisk standard

I løpet av to dager gjennomførte professor Meurman tilsyn med spesialisteksamen, femte- og sjettesemesters multiple choice-oppgaver, tiendesemesters praktisk klinisk eksamen, evaluering av bacheloroppgavene, samt skriftlig eksamen og masteroppgavene for tiendesemester.

Tilbakemeldingen han ga for masterstudiet er hyggelig lesning:

«The curriculum clearly meets and partly exceeds the European standard. The teachers and professors showed great devotion to truly care for the students. The highly individual teaching, as highlighted in the clinical exam sessions, is of great value.«

I tillegg heter det i rapporten at spesialisteksamen var veldig godt presentert, og multipe choice-oppgavene svært imponerende. Praktisk klinisk eksamen på tiendesemester (master) blir beskrevet i samme ordelag. Spesielt var Meurman imponert over at det brukes eksterne sensorer i vurderingen.

Ligger godt an

- Ved Det odontologiske fakultet i Oslo er vi opptatt av å kvalitetssikre og tilrettelegge for et godt studiemiljø i alle ledd, sier prodekan for studier ved Det odontologiske fakultet, Anne Merete Aass.

Hun er naturlig nok godt fornøyd med tilbakemeldingene fra professor Meurman. Fakultetet har som mål å være blant de beste i Europa, og Aass mener de ligger meget godt an.

- Vi sammenlikner oss med utenlandske universiteter. Standard for undervisningen i Europa legges i henhold til retningslinjer utarbeidet av Association of Dental Education in Europe (ADEE). Mange studenter fra utenlandske samarbeidsinstitusjoner ønsker å komme til Oslo gjennom Erasmus-programmet, mye fordi vi har så mye klinisk trening, sier Aass.

I tillegg til eksternt tilsyn jobber fakultetet hele tiden også internt for å kvalitetssikre undervisningen.

- Først og fremst samkjører eller kalibrerer vi lærerkreftene, og holder klinisk veiledningskurs i pedagogikk for instruktører. I høstsemesteret har vi også en kalibreringsuke hvor instruktører deltar sammen med eksterne sensorer og eksterne veiledere fra distriktene. Vi har også midtsemesterevaluering av studentene der de gir oss tilbakemeldinger vedrørende undervisningen. I tillegg har vi møter med den enkelte student fra og med syvende semester og ut studiet. Kandidater som tar spesialistutdanning får en evaluering en gang per år, og PhD-stipendiatene evalueres når de er midtveis, forteller Aass.

Teori og praksis

Fakultetet ønsker nå å kartlegge hvordan kandidatene fungerer i arbeidsmarkedet ett og tre år etter at de er uteksaminert. Målet er å finne ut om de oppfyller samfunnets behov for tannlegetjenester.

- Vi ønsker å få kunnskap om dette slik at vi kan lage en programplan som er best mulig samstemt med den virkeligheten de møter etter endt utdannelse. I dette arbeidet får vi også gode innspill fra våre eksterne sensorer som er allmenntannleger ute i distriktene. Professor Jukka Meurman var imponert over standarden og engasjementet disse viser. Det sier noe om tannlegestanden at vi som universitet kan støtte oss på så gode kollegaer ute, sier Aass.

Oslo 2014

Siden den nye studieplanen for medisinerutdanningen ved Universitetet i Oslo ble innført i 1996 (Oslo 96), har odontologi- og medisinstudentene gått sammen de to første årene av sine respektive studier. Fra høsten 2014 innføres det en ny studieplan på medisinstudiet (Oslo 2014), der det blir åtte moduler i stedet for tolv semestre. Dette innebærer også forandringer for odontologistudiet.

- Vi arbeider nå intenst med de første semestrene (Modul I og Modul II) som vi har sammen med medisin og ernæring, sier Aass, som også var med på å starte en ny programplan innenfor de kliniske semestrene i fjor (Oslo 2013).

Aass leder også gruppen av fagpersoner som skal sikre at karakteren A i Oslo betyr det samme som en A i Bergen eller i Tromsø.

- Det odontologiske fakultet i Oslo, og instituttene i Bergen og Tromsø skal utarbeide en plan for kalibrering av karakterer. Det er spennende tider, avslutter Aass.

Tone EliseEng Galåen