Dropper hubroen
Forskingsmagasinet til Universitetet i Bergen (UiB) endrer navn fra Hubro International til The UiB Magazine, skriver universitetsavisen På høyden.
UiB har siden 2012 publisert ett nummer i året av forskingsmagasinet Hubro på engelsk. Magasinet er blitt distribuert til internasjonale kontakter, som samarbeidsuniversiteter, forskere og studenter.
- Å skifte navn var et av grepene vi bestemte oss for tidlig, då vi så på dette i fjor. Vi kan like godt plassere merkevaren vår, UiB, i navnet, seier redaktør Sverre Ole Drønen.
I Bergen og Norge er det mer kjent at UiB har en ugle som sitter på syv fjell i logoen. Mens uglen er symbol på visdom og kunnskap i vår kultur er den knyttet til døden i andre.
Opplaget til The UiB Magazine har steget fra seks til åtte tusen siden 2012. Forskingsmiljøene bruker magasinet i økende grad når de skal ut, og det blir delt ut under internasjonale konferanser i Bergen.
Effekten av et trykt magasin som blir distribuert til hele verden er vanskelig å måle, men kommunikasjonsavdelingen får en del tilbakemeldinger og alle er positive.
Folk legger gjerne merke til magasinet fordi vi har jobba en del med designet, sier Drønen.