Tilbakeblikk

1914

Norsk forening for mot-arbeidelse av tandsygdomme

I referat fra foreningens «repræsentantmøte» sakses følgende:

Tandsygdomme avbildet. Foreningen har utgit til skolebruk en planche, som viser syke og friske tænder. Disse instruktive, kolorerede billeder er utarbeidet efter originaltegninger av sekretæren, tandlæge Jonn Nilsen.

Vandretandklinik. De faste tandklinikker i byerne er til liten nytte for landsbygden paa grund av de lange avstande. Derfor har foreningen ved sin sekretær konstruert og bragt i handelen en type av en vandreskoleklinik, hvor de nødvendige instrumenter er let nedpakket i særskilt konstruerte kasse, saa de forskjellige dele ikke tar skade ved transport.

Juli 1914, 6te hefte

1964

Lokal fluorbehandling i offentlig tannrøkt

Følgende rundskriv er sendt landets skoledirektører: «I de senere år er hjelpepersonell tatt i bruk i økende omfang til kariesforebyggende arbeid i offentlig tannrøkt. Forenklede metoder for lokal fluorbehandling som kan tillates utført av hjelpepersonell etter kortere spesialopplæring, har bidratt til å aksentuere denne utvikling. For å sikre innføring av ensartete, godkjente metoder har helsedirektøren utarbeidet nærmere retningslinjer for lokal fluorbehandling utført av hjelpepersonell.

Underretning til hjemmene etter innføring av lokal fluorbehandling som en integrerende del av offentlig tannrøkt, bør etter helsedirektørens oppfatning meddeles i en generell orientering om tannrøktas arbeidsoppgaver og behandlingsmetoder og rutinemessig distribueres for eksempel ved innskriving av barna i skolen.» (Karl Evang, helsedirektør)

Oktober 1964, hefte 8

2004

Tilfredshet med tannhelsetjenesten

Hensikten med studien var å beskrive den voksne befolkningens tilfredshet med tannhelsetjenesten. Utvalget på 2 471 personer var representativt for den norske voksenbefolkningen. Data ble innsamlet våren 2004. Det var to hovedgrupper av spørsmål. Noen gikk på tilgjengelighet, som bl.a. ventetid for å få time og avstand til tannlegekontoret. Den andre gruppen spørsmål dreide seg om forhold ved selve tannlegebesøket og behandlingen, for eksempel tannlegens evne til å kommunisere, faglige dyktighet og behandlingsresultatet. Respondentene ble bedt om å rangere tilfredsheten på en skala fra 1 (dårligst) til 6 (best).

Et hovedfunn var at befolkningen scorer svært høyt på tilfredshet. På de fleste spørsmål anga mer enn 50 % av befolkningen høyeste score. Det var ikke forskjell i tilfredshet ut fra kjønn eller kommunestørrelse. Det var en svak tendens til at de yngre voksne er misfornøyde med hva behandlingen koster. Eldre over 60 år var derimot ikke så misfornøyde med behandlingens kostnader. Funnene tyder på at det store flertall av befolkningen vurderer den private tannhelsetjenesten som velfungerende.

September 2004, nr. 12