Feil metode?

F15-08-033.eps

Foto: Yay Micro

Strenghet kan ikke lære barn å spise sunt. I stedet bør de få bli med i matlagingen og finne gleden ved mat, foreslår forskere i ny bok, skriver forskning.no.

Mange foreldre er lei av at barna ikke vil spise det de får servert. Og selv om barna lærer om sunne matvarer på skolen, vil de heller ha hamburger enn grønn salat.

Foreldre, skoler og myndigheter bruker feil metode, skriver Karen Wistoft og Jonatan Leer i «Mod en smagspædagogik». De to forskerne mener de voksne bør ta barnas smaksopplevelser på alvor i stedet for å tvinge dem til å spise bestemte matvarer.

I stedet for tvang og formaninger foreslår forskerne at vi skal ta med barna i matlagingen og matvalget. Det hele skal foregå «ikke-styrende», mener de. Barna føler eierskap for maten hvis de er med på å lage den eller dyrke råvarene.

- Formålet er å utdanne dem til kritiske forbrukere. Det åpner opp for at de blir selvstendige individer som kan begrunne valgene sine. Og når de får velge hva de liker, kommer de til å bli sunnere på lang sikt, forklarer Wistoft.

I den nye boken har de to forskerne analysert 15 studier av hvordan smak har blitt brukt i undervisning.

- Lærerne forsøker ofte å lure barna til å spise noe bestemt. Effekten av det er ganske kortvarig, sier Wistoft.

- Vi er overrasket over at smak betraktes som en barriere i stedet for en ressurs. Det er ikke pedagogiske prosjekter, men styringsprosjekter, sier Leer.

Bent Egberg Mikkelsen, som er professor i ernæring ved Aalborg Universitet, påpeker imidlertid at boken ikke beviser at den ikke-styrende tilnærmingen er effektiv:

- De har ikke analyse av effektene av ikke-styrende prosjekter, sier han.

Mikkelsen forsker særlig på skolemat. Han mener det er nødvendig med oppdragende programmer.

- Det skal jo fortsatt være et normativt standpunkt, for lærernes rolle er å lære barn bestemte ting, sier Mikkelsen.

De to forskerne mener Mikkelsen tar feil:

- Vi undersøker de prosjektene som foreligger og diskuterer dem ut fra et pedagogisk perspektiv. Dette er bare første skritt i utviklingen av smakspedagogikken, sier Jonatan Leer.

Referanse:

  1. Eva Rymann Hansen: Mod en smagspædgogik. Smag for Livet Forlag, juni 2015.