Kjære kollega Roar Gomnæs!
Undertegnede vil på vegne av Colosseumklinikken og meg selv kommentere dine refleksjoner om Colosseumklinikken, etikk og virkelighet.
Din pasient, som mistet sin midlertidige krone, oppsøkte Colosseums tannlegevakt på en lørdag da hennes midlertidige krone hadde frakturert. Hun ble allerede ved henvendelsen forklart at det sannsynligvis ikke var noen stor fare forbundet med å vente til mandag med å få satt på igjen en ny midlertidig krone hos sin egen tannlege (ref. resepsjonist). Dette burde kanskje pasienten vært informert om av sin behandlende tannlege.
Jeg ser at du hevder at du maksimum ville benyttet 10 minutter på denne pasienten. Det klarer ikke vi i Colosseumklinikken. Vi har ikke en gang fylt ut journal eller gjort en begrenset klinisk undersøkelse på dine 10 minutter, langt mindre ført en lovpålagt journal. Det er ikke som i de «gode gamle dager» vet du, Roar.
Det er journalført at pilaren måtte renses for midlertidig sement og at ny midlertidig krone ble fremstilt. Totalt for besøket på tannlegevakten en lørdag ble det fakturert NOK 1 570, inkludert oppdekning og engangsutstyr. Pasienten er informert om at det er høyere takst i helger, høytider og utenfor klinikkens åpningstider. Prisen for den utførte tjenesten synes derfor rimelig i forhold til normen i vår bransje. Dette kunne selvfølgelig vært unngått dersom du hadde gitt ditt telefonnummer til pasienten, slik at hun kunne ha ringt deg hjem på lørdagskvelden og fått dette ordnet på 10 minutter. Eller som du kanskje skulle ha gjort, informert pasienten på forhånd slik at hun ikke ble engstelig over en frakturert midlertidig krone.
Jeg mottok ditt korte vennlige brev og sendte dette videre til vår klinikkleder på Majorstua, siden jeg i de siste tre år ikke har vært ansatt, jobbet som tannlege eller administrativt i Colosseumklinikken. Hun besvarte din henvendelse på vegne av Colosseumklinikken kun kort tid etter.
Dine tanker rundt finansakrobatikk, internasjonal og nasjonal skattepolitikk kan jeg ikke hjelpe deg med, men vil forsikre deg om at jeg har betalt den skatten jeg er pålagt (selv om det svir). Siden du virker mer enn gjennomsnittlig opptatt av min skattesituasjon kan vi kanskje møtes en gang og se hvem som har bidratt mest i statskassa?
Hvordan Colosseums eiere organiserer sine selskaper og forvalter sine midler, som i stor grad er svenske pensjonspenger, har jeg ingen kommentarer til, siden jeg ikke har innsikt i eller kunnskap om dette. Men jeg kan garantere én ting, det har vel ikke du heller, Roar.
Så Gomnæs, bli ved din lest. Jeg håper virkelig at du reduserte regningen med NOK 1 570 til din pasient da du kronet verket med ditt protetiske håndarbeid på den endobehandlede 36. Det er i hvert fall min moral!
Imidlertid, én ting kan vi vel være enige om. Som du skriver innledningsvis, har du vel ingen grunn til å skrive artikkelen din.
Gründer av Colosseum