Hvis klær kunne fortelle

Siri Søftestad og Øivind Aschjem:
F16-10-019.eps

Oslo: Universitetsforlaget, 2016. ISBN: 9788215026732

Utstillingene Hvis klær kunne fortelle 1 og 2 har vært vist mange steder i landet, og er nå utgitt i bokform.

Utstillingene består av autentiske klær, dukker og bamser (bortsett fra to unntak) som har vært vitner til overgrep og omsorgssvikt. Det er sterke historier.

De to unntakene, er historiene som kommer fra lykkelige barn. Det bidrar til å sette perspektiv på hva en barndom kan være. Deler av utstillingene finnes også digitalt på http://www.barnehageforum.no/klesutstilling.aspx

I tillegg til historiene er det i boken et innledningskapittel med en fortettet kunnskapsoversikt om barnemishandling, definisjoner, omfang og konsekvenser.

Ett kapittel portretterer en overlever. Dette er en gripende fortelling om et ungt menneskes lange reise fra å være et undertrykket mishandlet barn til en ung ressursperson som kan hjelpe andre i samme situasjon. Historien kan også minne oss om alle de som ikke er så heldige at de finner frem på den lange veien.

Boken har også kapitler om oppgaver som kan gis i forbindelse med utstillingene eller boken, men dette er kanskje mest beregnet på skoler og skoleklasser.

Det er mange gode referanser og anbefalinger om nettsider og Youtube-filmer.

I bokens omtale av fagfolk som viktigste verktøy i arbeidet med barn og unge, blir også tannhelsetjenesten trukket frem som viktige. Spesielt nyttig i denne sammenhengen er kapittelet som omhandler de barrierene eller fortrengningsmekanismene fagfolk kan slite med, som fører til at de hverken tør å forholde seg til eller oppdage barn som utsettes for krenkelser.

I boken fortelles det om en elev på tredje trinn som sitter med helsesøster og forteller om moren som drikker for mye. Helsesøster sier: «Du er modig som forteller dette til meg». «Kanskje er jeg det, men du er modigere som tør å spørre» svarer jenta på ni år.

Boken er gripende og tankevekkende. Den anbefales for alle i tannhelseteamet. Boken kan også fungere som en døråpner for barn og foreldre i møte med tannhelsetjenesten ved å ligge tilgjengelig på venterommet.

TirilWillumsen