Mest fornøyd med tannlegen
Resultatene av fjorårets EPSI-undersøkelse av helsetjenester som ble kunngjort i desember, viser at tilfredsheten jevnt over er god.
- Sykehusene kan vise til en god fremgang i pasienttilfredsheten, men det er nok en gang tannlegene som får den beste tilbakemeldingen, sier Fredrik Høst i EPSI Rating Norge.
Analyseselskapet EPSI Rating har gjennomført en ny brukerundersøkelse av fastlege, legevakt, sykehus og tannlege. Studien bekrefter tidligere funn om at nordmenn har høye forventninger til helsetjenestene, og studien viser også denne gangen at pasientene i stor grad opplever at tjenestene møter deres forventninger.
- Totalt sett er pasientene godt tilfreds, og det er tannlegene som nok en gang kommer best ut i denne målingen, sier Høst. Tannlegene har ligget stabilt høyt i våre målinger de siste par årene, noe som er et bevis på at tannleger gang på gang leverer en tjeneste av høy kvalitet.
Mens fastlegene skårer på nivå med 2015 så er det sykehusene som denne gangen kan vise til størst fremgang. Tilfredsheten ligger nå vesentlig høyere enn hva tilfellet var tilbake i 2013.
- Tallene viser at pasientene føler de blir bedre tatt vare på i dag enn hva tilfellet har vært tidligere, sier Høst. Ventetiden på å få behandling oppleves også som bedre, men er fortsatt det svake punktet sett fra brukernes ståsted.
Les mer på: http://www.epsi-norway.org/bransjestudier/helsetjenester/