Den internasjonale dentalutstillingen i Köln:

Alt du ikke visste du kanskje trenger

Den internasjonale dentalutstillingen (IDS) i Köln er et fenomen hvert andre år. Hit kommer leverandører av materialer, utstyr, duppeditter og tjenester du neppe visste fantes.

F17-04-030.eps

En rolig periode i en av de mange utstillingshallene på IDS i Köln.

Arrangementet er en maurtue med 150 000 besøkende og 2 300 utstillere fra 60 land, med spennvidde fra store multinasjonale konsern til små firmaer. NIOM hadde et seminar for produsenter og forhandlere en ettermiddag hvor det ble presentert tjenester som NIOM kunne tilby.

Det er nær umulig å få oversikt over alle utstillerne på et par dager, men en mobilapp gjorde det litt lettere. Selvsagt var leverandører av tradisjonelt klinikkutstyr bredt representert med tyngre utstyr som uniter, røntgenapparater, autoklaver og innredning, i tillegg til småutstyr av typen håndinstrumenter, dessuten hansker, desinfeksjonskluter og mye annet forbruksmateriell.

Det var tankevekkende å se hvor mye plastartikler som brukes i moderne odontologi. Noen tannbørsteprodusenter hadde tatt konsekvensen og tilbød børster med miljøriktige bambusskaft.

Digitalisering, digitalisering

Det mest slående fra den delen av utstillingen som vi rakk over var digitaliseringen av produksjon av tanntekniske produkter. Vi sluttet å telle 3D-printere for plastmaterialer etter de ti første. Her kunne det skrives ut bittskinner, midlertidige kroner og broer, modeller, guideskinner etc. På spørsmål om man kunne skrive ut permanente kroner og (korte) broer var svaret ofte at «det vil komme til høsten». Det var også utstilt tallrike fresemaskiner for metall og plast i alle størrelser. Det var til og med et firma som tilbød fresing av gull. De hadde mange kunder i Europa, sa de.

Store og små røntgenapparater av alle typer, med tilhørende programvare, var selvsagte hos de fleste utstyrsleverandører. Det ble også vist et system der man fysisk kunne simulere implantatinnsetting på modell mens man hadde oversikt på CBCT-bilder, det som kan kalles «augmented reality» (utvidet realitet). Foreløpig var dette til opplæringsformål, men peker framover.

F17-04-031.eps

Japanske South Coast Dental Network hadde «Caries & Stain Blocker» som markedsføres som intet mindre enn at det er antibakterielt, reduserer hypersensibilitet og bleker med lys drevet av mobiltelefon.

Litt av hvert

Det var også mer ikke-odontologiske tjenester og produkter. For eksempel var det et firma som solgte «duftdesign» og «duftmarkedsføring». De hadde duftmaskiner som skal skape en god atmosfære, bokstavelig talt. Firmaet hadde store kunder innen bil-, klær- og møbelbransjen. Nå også med tannklinikkduft for å få god stemning?

På den enda mer kuriøse siden var det et japansk firma som hadde en substans som kunden eller pasienten skulle pensle på tennene, med en spesiell penn, og belyse med en liten lampe som skulle koples til mobiltelefonen. Det skulle fjerne bakterier, forsegle og bleke tannflatene. Vi får se om produktet får de rette godkjenningene til bruk i Europa, eventuelt.

F17-04-032.eps

Vil du ha gullkonstruksjoner framstilt ved fresing? Firmaet C. Haffner GmbH gjør det for deg.

Luper og lupebriller var en stor artikkel, fra enkle og billige til nærmest operasjonsmikroskoper til tusenvis av euro.

IDS er en opplevelse, ikke bare i antall besøkende og ulike utstillere, men også fordi man kan få innblikk i virksomheter, tjenester og produkter som man ikke kommer i kontakt med til vanlig her hos oss.

Nils RoarGjerdet 

Tekst og foto