På nett
Reklameskilt med kamerateknologi
Reklameskilt kan nå analysere kjønn, alder og ansiktsuttrykk til forbipasserende. Deretter kan reklamen tilpasses hver enkelt. Spørsmålet er om en slik bruk av teknologi vil være lovlig? spør Datatilsynet i et av sine siste nyhetsbrev.
- Reklameskiltene benytter kamerateknologi for å analysere hvem de som ser på skiltet er, og tilpasser så markedsføringen ut fra det. Forbrukerne kan ikke påvirke dette eller rette opp resultatet. De kan heller ikke si nei takk til å bli analysert, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.
- Datatilsynet har så langt ikke utført tilsyn eller behandlet saker om reklameskilt som benytter kamerateknologi. Vi har altså ikke hatt mulighet til å ta endelig stilling til lovligheten av akkurat denne typen kameraer. Vår klare oppfatning er imidlertid at det skal svært mye til før et kamera som analyserer folk på denne måten vil være lovlig, understreker Thon.