10 år med nøkkelhull
Byttet du ut osten og leverposteien med nøkkelhullprodukter for 10 år siden, har du kanskje spart 16 kilo fett! Og kanskje har du sluppet 40 kilo sukker i samme periode om du byttet frokostblandingen din med nøkkelhullmüsli, skriver Helsedirektoratet.
– Nøkkelhullet har hjulpet forbrukere i Norge til sunnere valg i 10 år, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet.
– Det har vært veldig spennende å følge utviklingen over et tiår, og merket har fått en helt unik kjennskap i befolkningen. Det er faktisk hele 96 prosent som er kjent med symbolet, sier hun.
– Vi vet at mange ønsker å spise litt sunnere, men at tidsklemma og faste mønstre ofte kommer i veien. Derfor er vi opptatt av at det skal være veldig enkelt for folk å spise mer av det sunne og mindre av det usunne, sier Granlund.
Nordmenn har tatt Nøkkelhullet til seg, og matvarebransjen har bidratt til å drive utviklingen med den synligheten som merkevaren Nøkkelhullet trenger i butikkhyllene. Siden Nøkkelhullet er en frivillig merkeordning, kan ikke bransjen pålegges å utvikle produkter som møter de strenge kravene.
– Det er ikke enkelt å jobbe med frivillige merkeordninger, det krever at alle involverte er enige i målsettingene, sier Granlund.
– Vi har helt konkrete mål om et økt inntak av frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat og redusert inntak av salt, sukker og mettet fett i befolkningen. De målene klarer vi ikke å nå uten at matbransjen ønsker det samme. Nøkkelhullarbeidet har vært preget av stor forståelse for dette.