NTFs arbeid med folketrygdens regelverk for stønad til tannbehandling

Camilla HansenSteinum 

President i NTF

Tekst

Hvert år, like før nyttår, publiseres det «gule heftet» for det neste året, eller Regelverk og takster vedrørende stønad til dekning av utgifter til tannbehandling som det egentlig heter.

Tannlegene er pliktige til å sette seg inn i regelverket

Hvert år gjøres det små og store endringer – og alle yrkesaktive tannleger må bruke tid på å sette seg inn i regelverket og endringene. Det har vi en plikt til etter både Helsepersonelloven og NTFs etiske regler:

Helsepersonelloven:

§ 6.Ressursbruk

Helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasient, helseinstitusjon, trygden eller andre unødvendig tidstap eller utgift.

NTFs etiske regler:

§ 9 Pasientens økonomiske rettigheter

Tannlegen skal hjelpe sine pasienter til å oppnå økonomiske rettigheter og ytelser som følger av lovgivning.

Tannlegen skal overfor institusjoner som dekker helseutgifter medvirke til at pasienten ikke skaffes uberettiget økonomisk eller annen fordel.

Det er Helse- og omsorgsdepartementet som fastsetter regelverket, i henhold til Stortingets budsjettvedtak. Helsedirektoratet forvalter regelverket og er gitt myndighet til å gi utfyllende bestemmelser og nærmere retningslinjer for når stønad skal ytes og Helfo den utøvende myndigheten.

Det er tannlegens ansvar å bruke regelverket riktig slik at pasientene får den stønaden de har krav på. Det er også tannlegens ansvar å påse at refusjonskravene som sendes inn, er i samsvar med den til enhver tid gjeldende lov, forskrift, rundskriv og avtale.

Helfo er pliktig til å informere og veilede

Man har fortsatt mulighet til å kontakte Helfo for veiledning, men etter at regelverket ble endret er det ikke lenger mulig å be om forhåndsgodkjenning. Helfo har en virkemiddelpyramide de skal følge, hvor informasjon, veiledning og pålegg om endring av praksis skal brukes før sterkere virkemidler, som tilbakekreving og tap av retten til å praktisere for trygdens regning.

Journalføring av faglige vurderinger og annen dokumentasjon i journal er derfor helt avgjørende.

Utfordrende samarbeid med myndighetene

Hvert år har NTF møter med Helsedirektoratet hvor vi kommer med innspill til regelverket for det neste året. Det er hovedstyret som vedtar innspillet. Før det har vi alltid en prosess med spesialistforeningen våre, hvor de kommer med innspill og de diskuteres i et møte. På bakgrunn av dette fatter hovedstyret sin beslutning. Vi tar også hensyn til henvendelser som kommer fra medlemmer i løpet av året, enten på e-post eller i dialog på ulike arrangementer. Har du innspill til arbeidet er det altså bare å ta kontakt.

NTF har i lengre tid bedt om både en revisjon av mønsteravtalen og en helhetlig gjennomgang av selve regelverket for stønad. Dette arbeidet lar dessverre vente på seg.

Utbetalingene i stønadsordningen har økt gjennom de siste årene, og derfor er det naturlig at det gjennomføres kontroller for å sikre at midlene blir brukt riktig. Dessverre opplever vi at Helfos kontrollvirksomhet har endret karakter, og at de nå ikke bruker hele virkemiddelpyramiden, men går direkte på de strengeste sanksjonene. Vi mener at dette er uheldig og har ved flere anledninger tatt opp forholdet med både Helfo og Helsedirektoratet.

Det finnes klagemuligheter, men vi ser dessverre at klagesakene blir liggende hos Helseklage i veldig lang tid.

NTF er svært bekymret over at et vanskelig tilgjengelig regelverk sammen med en endret kontrollvirksomhet hos Helfo kan føre til at tannleger ikke våger å bruke stønadsordningen. Dette er veldig uheldig fordi pasientene da ikke får den stønaden de har krav på, noe som også er i strid med helselovgivningen. Etter vårt syn burde helsemyndighetene være meget bekymret for en slik situasjon med underforbruk av ordningen, heller enn ensidig å fokusere på feilbruk/misbruk.

Stønaden gis til pasientene – ikke til tannlegene

Det er viktig å understreke at stønaden gis til pasientene, ikke til tannlegene. NTF er i løpende dialog med Helfo og Helsedirektoratet om disse forholdene. Vi er veldig bekymret for den utviklingen vi nå ser, og vi har sagt tydelig fra om at vi opplever at tannlegenes rettsikkerhet er truet. Når det gjelder en oppsigelse av direkteoppgjørsavtalen er dette en beslutning hver enkelt tannlege selv må ta etter en konkret vurdering. For foreningen er det et stort og alvorlig skritt å anbefale medlemmene å gå til oppsigelse av sine direkteoppgjørsavtaler. Det vil være en dårligere løsning først og fremst for pasientene, men også for tannlegene og myndighetene. Det er viktig å understreke at tannlegens forpliktelser vil være de samme, uavhengig av om man har direkteoppgjørsavtale eller ikke.

NTF vurderer situasjonen fortløpende, og vi vil komme tilbake med nærmere informasjon om utviklingen i saken så snart vi har noe konkret å forholde oss til.

Tidende ble sendt til trykking før det gule heftet ble gitt ut. Se www.tannlegeforeningen.no for eventuelt oppdatert informasjon om trygd og samarbeid med Helfo