Inntektstap for fagmediene, inkludert Tidende
Flere frykter både tapte annonseinntekter og permitteringer, melder medieorganisasjonen Fagpressen, der Tidende er et av 220 medlemsblader.
Tidende opplever også svikt i annonseinntektene. Tidende har ikke, slik situasjonen er i slutten av mars 2020, foretatt endringer i utgivelsesplanen for de trykte utgavene.
Fagpressen kan etter to spørreundersøkelser blant medlemsbladene siden 12. mars foreløpig kvantifisere et estimert annonsetap i månedene mars til mai i år på omlag 50 prosent for trykte utgaver og 90 prosent for de digitale.
Samtidig var årsomsetningen i 2019 489 millioner, fordelt med 140 millioner kroner digitalt og 350 millioner kroner på papir. Det gir et perspektiv på inntektstapet.
Kompensasjon for tapte annonseinntekter er et viktig tema for Fagpressen i kontakten med myndighetene. Et annet viktig tema er å fremskynde prosessen med å få innført MVA-fritak for de digitale utgavene av fagmediene.
I uke 13 viser Fagpressens undersøkelse blant medlemsbladene at drøyt 14 prosent har planer om å endre utgivelsesplanen for de trykte utgavene, 50 prosent forventer kraftig reduksjon i annonseinntekten og 10 prosent har sendt ut varsel om permittering, mens 19 prosent tror det kan bli aktuelt å permittere folk på lengre sikt.