NTFs digitale fagdag er kommet for å bli!

Tekst og foto:
TonjeCamacho 
Tekst og foto:
ØyvindAsmyhr 

Etter fjorårets braksuksess med digital fagdag er det tydelig at et slikt etterutdanningstilbud var etterspurt i medlemsmassen. Den 16. september gikk årets fagdag på lufta og til tross for at fysiske kurs igjen tilbys både sentralt og lokalt, var det like mange deltakere på fagdagen i år som under pandemien. Med over 800 påmeldte ser vi at også denne formen for læring er et viktig supplement til alle de andre arrangementene som NTF er ansvarlig for. Arrangementer som er holdt to ganger er som kjent en tradisjon, og vi kan med trygghet si at dette er et kurstilbud som er kommet for å bli!

Utdanningssjef Øyvind Asmyhr ønsker velkommen.

Konseptet var tilnærmet likt som i fjor - en hel dag med direktesendt, flerkamera studioproduksjon med en kombinasjon av foredrag, diskusjoner og sofaprat. Årets arrangement hadde fått tittelen «Faglig oppdatert? Usikkerhets­momenter i utvalgte kliniske fagområder». For å øke interessen og læringsutbyttet hadde kursgiverne laget spørsmål hvor deltakerne underveis kunne velge svaralternativer i forhold til behandlingsvalg. Det var stor aktivitet i avstemningene, noe som også bekrefter engasjementet blant deltakerne.

Fagprogrammet tok for seg ulike kliniske problemstillinger allmennpraktikere daglig må ta stilling til innen fagområdene periodonti, endodonti, protetikk og konserverende tannpleie. Hva skal allmennpraktikeren behandle, og hva bør henvises? Spesialistene og allmenntannlegene diskuterte de respektive faglige utfordringene med utvalgte kasuistikker gjennom diskusjon, dialog og spørsmål til deltakerne.

Dagen ble avsluttet med en tverrfaglig sekvens, hvor spesialistene sammen diskuterte kasus og ulike forslag til løsninger.

Moderatorer og programledere Gry Prøsch og Morten Hanstad (helt til høyre) i samtale med Kjetil Reppen (helt til venstre) og Ole Morten Kulbraaten.

God deltakelse og høyt engasjement

Selv om deltakerne hadde tilgang til foredragene i fire uker etter arrangementet var det tydelig at mange hadde satt av dagen til å delta direkte. Det store antallet gode spørsmål som ble sendt inn i løpet av forelesningene vitner også om at engasjementet og deltakelsen var høy. Medlemmer av NTF Student fikk gratis deltakelse, og i underkant av 60 studenter benyttet seg av dette tilbudet.

En samlet bukett av moderatorer og kursgivere.

Høy klinisk relevans og gode faglige diskusjoner

Med en relativt stram regi klarte programlederne på en ypperlig måte å sette sammen de ulike faglige sekvensene og skape en god atmosfære i etterkant gjennom spørsmålene som var sendt inn.

Den første sekvensen omhandlet periodontitt med mange ulike faglige tilnærminger. Prognosevurdering er viktig og for å lykkes krever dette et godt samarbeid mellom allmenntannlegen og spesialisten. Neste fagområde var endodonti med vekt på revisjonsbehandling og når bør en gammel rotfylling revideres. Det ble også belyst på en fengende måte hvorfor det noen ganger ikke går så bra. Protetiske beslutninger i en allmennpraksis var neste tema og her kom de to kursgiverne inn på implantater, kroner og broer og stiftkonus. Sekvensen ble innledet med viktig teori rundt beslutningsgrunnlag og kunnskapsbasert behandling. Selv om ikke kariologi er en spesialitet var det viktig også å diskutere kasuistikker hvor hovedproblemstillingen var om en kunne reparere med kompositt. Mikroabrasjon og bleking ble også omtalt. I den siste tverrfaglige sekvensen diskuterte de fire spesialistene behandlingsalternativer på utvalgte kasus med sammensatte problemstillinger. Det er aldri noen fasit, men fordeler og ulemper ble belyst på en flott måte.

Alle sekvensene ble svært variert siden det vekslet mellom samtale hvor henviser og spesialist var samtidig på scenen og korte forelesninger om sentrale problemstillinger knyttet til de enkelte kasus. Alle kursgivere mestret dette på en utmerket måte og gjorde at sendingene ikke ble monotone eller ensformige.

Jørgen Hugo og Daniel Nordhaug i aksjon.

Mange fordeler med digitale arrangementer

Fordelene med slike digitale faglige arrangementer er mange. Nettbaserte forelesninger gir økt fleksibilitet da deltakerne kan velge om de ønsker å delta direkte for å stille spørsmål og være med i faglige avstemninger, eller om de ønsker å se foredragene i opptak når det passer den enkelte.

Tilbakemeldingene fra tidligere arrangementer viser også at mange benytter muligheten til melde på hele klinikken og gjøre den faglige opp­dateringen til en sosial samling. Ved å sitte samlet på klinikken kan man fritt diskutere og utveksle erfaringer rundt bordet både underveis og i etterkant ved å se foredragene i opptak. Digitaliseringen gir også mye fag for en billig penge, siden den eneste kostnaden blir deltakeravgiften, og man slipper både reise og overnatting.

Tusen takk til alle deltakere og til dyktige fagfolk både bak og foran kameraet – det er bare å glede seg til neste år.