Tid for fornyelse
utdanningssjef i NTF
Takk til Kari Odland som gir oss anledning til å kommentere – og forhåpentlig oppklare – noen spørsmål som har dukket opp i kjølvannet av de påminnelsene som er sendt til medlemmene om deres status i NTFs obligatoriske etterutdanning – OEU.
Allerede i tittelen gir Odlands innlegg oss mulighet til å gripe fatt i noe som egentlig er veldig dekkende for hvordan NTF tenker om kompetanseheving og etterutdanning for medlemmene – nemlig fornyelse. Det er viktig kontinuerlig å evaluere vår etterutdanningsvirksomhet og tilpasse den til virkeligheten i hverdagen og til organiseringen av hele tannhelsetjenesten. Det blir for omfattende å gå gjennom hele historikken og alle rapportene NTF har laget om temaet obligatorisk etterutdanning, men disse viser oss at forutsetningene endrer seg og at vi hele tiden må tilpasse oss dette. Den første rapporten ble utarbeidet allerede i 1994, og siden er det både kommet flere rapporter og mange diskusjoner i ulike fora. Den rapporten som danner grunnlaget for dagens OEU-ordning, ble utarbeidet i 2010–2011 og sendt på høring til alle lokal- og spesialistforeninger. Da representantskapet i 2011 vedtok obligatorisk etterutdanning for medlemmene, var dette basert på denne rapporten som var grundig behandlet i NTFs ulike organer. Anbefalingen var at «systemet skulle være enkelt og fleksibelt og gi rom for revidering og videreutvikling». Og dette er fortsatt realiteten i dag.
Det er ingen som stiller spørsmål ved behovet vi som yrkesgruppe har for livslang læring. NTF arbeider målrettet med dette gjennom ulike prosjekter og internt utviklingsarbeid. Gjennom samarbeid med eksterne pedagogiske miljøer skaffer vi oss intern kompetanse om ulike former for læring. En omfattende spørreundersøkelse som ble gjennomført blant NTFs medlemmer i samarbeid med Høgskolen Innlandet og Østlandsforskning våren 2022, ga oss viktig kunnskap som skal hjelpe oss å utvikle de ulike etterutdanningstilbudene. Hvilke pedagogiske prinsipper og virkemidler som kan inngå i etterutdanningstilbud og kursformater, bygger i hovedsak på tre pilarer:
NTFs tidligere erfaringer med gjennomføring av etterutdanningstilbud
Resultater fra medlemsundersøkelse gjennomført i mars 2022
Pedagogisk teori og prinsipper som anvendes med vekt på fleksibel og digital læring i arbeidslivet
Videre ønsker vi at all etterutdanning i NTF er forankret i NTFs pedagogiske plattform som:
bygger på en felles forståelse og innsikt i hvordan medlemmene lærer best
bygger på pedagogiske prinsipper som skal fremme læring og øke kvaliteten i kurstilbudet
gir retningslinjer for valg av kursmodell og formålstjenlige læringsaktiviteter samt hensiktsmessig tilrettelegging for kursdeltakerne i ulike livsfaser og med ulik geografisk tilhørighet
er basert på preferanser fra medlemsundersøkelser samt pedagogisk forskning
Vi er med andre ord godt i gang med å fornye oss for fortsatt å gi medlemmene tilgang på oppdatert fagkunnskap innenfor gode og anerkjente pedagogiske rammer med nødvendig kvalitetssikring av leveransen!
Det må imidlertid knyttes noen kommentarer til de påstandene som kommer frem i innlegget til Odland.
Revisjonen av OEU basert på den første femårsperioden var nøye begrunnet i saksfremlegget til representantskapet i 2019. NTFs obligatoriske etterutdanning skal være et minimumskrav om å holde seg oppdatert på myndighetskrav og fagområder som NTF prioriterer. Ordningen må være enkel å administrere og ikke kreve skjønnsmessige vurderinger av faglig kvalitet eller omfang. De reviderte OEU-reglene trådte i kraft 1. januar 2021, blant annet med redusert timekrav og forkortet periode. Noen presiseringer og forenklinger i regelverket ble vedtatt på representantskapsmøtet i 2021.
Det er viktig kontinuerlig å evaluere vår etterutdannings-virksomhet og tilpasse den til virkeligheten i hverdagen og til organiseringen av hele tannhelse-tjenesten.
NTF har kjørt et omfattende kommunikasjonsløp rundt OEU det siste halve året. Den første e-posten gikk ut før sommeren, og vi har hatt påminnelser både i Tidende, nyhetsbrev og sosiale medier. Det siste tiltaket var en e-post i oktober med personlig status på gjennomføring av nettkurs og timekrav for etterutdanningsaktivitet. Det er forståelig at noen medlemmer har opplevd dette som «mas», men NTF har en forpliktelse overfor medlemmene til å opplyse om status i ordningen og gi tilstrekkelig mulighet til å oppfylle kravet – for eksempel ved å delta på forestående, planlagte etterutdanningsaktiviteter. Dette er altså ikke standard e-poster, men meldinger knyttet opp til det som er registrert i foreningens medlemsregister.
Det er verdt å minne om at den avsluttende testen må fullføres for at et nettkurs skal registreres som gjennomført. Mange medlemmer vi snakker med, har gjennomført kursene, men ikke testene, og da blir ikke kurset registrert som fullført i våre systemer. Status på gjennomførte kurs finner du på Min side / Kursprofil. Dersom informasjonen ikke stemmer, ber vi medlemmene ta kontakt med sekretariatet for å rette opp i feilen.
NTFs etterutdanningstilbud har gjennomgått en stor revisjon de siste 10 år. Vi har fått flere nye arrangementer som har blitt svært godt mottatt både i form av deltakelse og evaluering. Videreutvikling av landsmøtet, to faste symposier i året, digital fagdag, nettkurs og jevnlige webinarer har utvidet tilbudet betydelig. Det har vært meget god deltakelse på alle disse arrangementene, så her er nok ikke Odland oppdatert. Mer enn 800 tannleger på digital fagdag og rekorddeltakelse på de to siste landsmøtene er faktiske realiteter. Evalueringene har vært veldig gode, over 80 prosent gir terningkast fem eller seks på det faglige innholdet på disse arrangementene.
Vi må imidlertid ta til etterretning at det fortsatt er mange medlemmer som ikke oppfyller kravene, og vi vil derfor følge opp intensjonen fra 2011 om kontinuerlig revidering og tilpasning av ordningen. Dette arbeidet er påbegynt, og NTFs hovedstyre vil vurdere om det skal legges frem nye forslag til endringer i regelverket for representantskapet i 2023. Det er gledelig at mange har engasjert seg etter at de fikk påminnelsen, og vi håper at dette vil resultere i mange konstruktive innspill – fortrinnsvis gjennom de demokratiske kanalene til NTF..
NTFs obligatoriske etterutdanning har sitt utspring i medlemmenes egne ønsker om at medlemskap i foreningen skal være et kvalitetsstempel. OEU er vedtatt av og for medlemmene. Dersom ordningen ikke fungerer tilfredsstillende, er det avgjørende at medlemmene spiller inn sine synspunkter og ønsker om endring til lokalforeningene – som kan fremme forslag til saker, og som utpeker sine delegater til NTFs representantskap. Det er slik foreningsdemokratiet fungerer.
Så møt opp på lokalforeningsmøtene, ta kontakt med dine tillitsvalgte, si din mening, kom med innspill. Og takk for at dere engasjerer dere i foreningens etterutdanningstilbud – vi trenger engasjerte medlemmer!